Hid zmienia barwę w zależności od kąta świecenia ?

...wszystko związane z lampami wyładowczymi, HID i nie tylko...
pigini
Posty: 14
Rejestracja: czwartek 24 lis 2016, 22:43
Lokalizacja: Kamień

Hid zmienia barwę w zależności od kąta świecenia ?

Post autor: pigini »

Witajcie, jako nowy i nieobcykany do końca z obyczajami tego forum z góry proszę o wybaczenie za wszelkie gafy które mogę popełnić :)


Jakiś czas temu popełniłem latarkę na bazie chińskiego żółtego szperacza, w środku wylądował równie chiński HID 5000k H7 ogniskowany podkładkami pod gniazdo H3, przetwornica 35W DC i pakiet 4s2p li ion.

Problem jaki mam z tym ustrojstwem, to zmiana temperatury barwowej w zależności od tego czy oświetlam sufit, czy podłogę, lub w trakcie obrotu wokoło osi palnika.

Sama bańka wyładowcza jakby powoli matowieje, ale nierównomiernie.



Poskładałem wszystko dopiero kilka dni temu, całość działała może około 1,5 godziny.


Po tym przydługawym wstępie mam kilka zasadniczych pytań:

1. Czy ta zmiana barwy jest związana z wygrzewaniem palnika? ( doczytałem się, że palniki należy wygrzewać kilkanaście godzin aż osiągną barwę znamionową )

2. Czy przetwornica z napięciem wyjściowym AC zlikwidowała by ten problem ?

3. Jakiej produkcji zestaw polecilibyście w miarę rozsądnej cenie?
Tomeqp
Posty: 954
Rejestracja: niedziela 22 lis 2009, 20:06
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Hid zmienia barwę w zależności od kąta świecenia ?

Post autor: Tomeqp »

Witaj na forum. :wink:
pigini pisze:2. Czy przetwornica z napięciem wyjściowym AC zlikwidowała by ten problem ?
Z pewnością tak. W tym przypadku łuk elektryczny prądu stałego charakteryzuje się głównie asymetrią barwy oraz mniejszą stabilnością, która powoduje np. wrażliwość na położenie i ruch elektrod w przestrzeni. Zasadniczo lampy łukowe DC posiadają inną konstrukcję jarznika (asymetryczne elektrody o określonej polaryzacji). Nawet te chińskie samochodowe HIDy są przeznaczone do zasilania prądem przemiennym i tego należy się trzymać. Zasilanie ich prądem stałym wywołuje właśnie takie objawy o jakich piszesz. Oprócz tego świecą dużo słabiej niż przy przetwornicach AC. Z tej całej chińskiej tandety na rynku zestawów HID 35W to właśnie przetwornice DC są najbardziej tandetną tandetą - zwyczajnie się do tego nie nadają.
pigini pisze:1. Czy ta zmiana barwy jest związana z wygrzewaniem palnika? ( doczytałem się, że palniki należy wygrzewać kilkanaście godzin aż osiągną barwę znamionową )
Nie sądzę, nie w tym przypadku. Zresztą w ogóle nie zaobserwowałem zjawiska zmiany temperatury barwowej podczas pierwszych kilkuset godzin eksploatacji. Uważam, że nie jest to widoczne gołym okiem, przynajmniej u mnie nie było.
Pozdrawiam
pigini
Posty: 14
Rejestracja: czwartek 24 lis 2016, 22:43
Lokalizacja: Kamień

Post autor: pigini »

Dzięki za podpowiedź :)

Już zamówiłem przetworniczkę równie chińską jak tamta za 53zł+przesyłka, ale tym razem opisana jako AC.
Nie jestem do końca pewny co przyjdzie, ale mam nadzieję że lepsza niż poprzednia :)

Dam znać czy coś się zmieniło jak tylko zamontuję :)
GozDD
Posty: 134
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 12:33
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: GozDD »

Jaką zamówiłeś? Bo też szukam dobrych przetwornic AC, a najlepiej niezbyt drogich ;)
pigini
Posty: 14
Rejestracja: czwartek 24 lis 2016, 22:43
Lokalizacja: Kamień

Post autor: pigini »

GozDD pisze:Jaką zamówiłeś? Bo też szukam dobrych przetwornic AC, a najlepiej niezbyt drogich ;)
najtańszą jaką znalazłem :) To druga przetwornica jaką w życiu kupiłem więc jestem jeszcze na etapie eksperymentów.
Nie wiem jak ta konkretna będzie działać ale mam nadzieję, ze będzie wystarczająca :)

LINK
GozDD
Posty: 134
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 12:33
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: GozDD »

Daj znać czy to faktycznie AC - znaczy czy działa jak należy :)
pigini
Posty: 14
Rejestracja: czwartek 24 lis 2016, 22:43
Lokalizacja: Kamień

Post autor: pigini »

Wybaczcie proszę długą nieobecność, dopiero dzisiaj ruszyłem dalej temat i jestem pozytywnie zaskoczony.
Przetwornica faktycznie jest AC pięknie brzęczy przy rozruchu i ujawniła prawdziwy kolor żarnika.

Problem znikł prawie całkiem, widoczne są jeszcze minimalne różnice, ale to pewnie spowodowane jakością żarnika lub zakatowaniem go prądem stałym, przez kilkadziesiąt godzin świecenia.

Jedyny problem jaki mam to kolor światła, dopiero na tej przetwornicy zobaczyłem, że 4300K to jednak za ciepło jak na latarkę, muszę dokupić żarnik coś pomiędzy 5000 a 7000 K.

Dodatkowo z tej firmy dostępne są też przetwornice 55W w cenie coś poniżej 90zł , miałem okazję ją przetestować. na żarniku 35W owszem dała trochę więcej światła, ale nie przestawała brzęczeć czyli najprawdopodobniej cały czas leciała na rozruchu. Z dedykowanym żarnikiem 55W świeciło to naprawdę dużo jaśniej niż 35. Niestety nie miałem możliwości wsadzenia żarnika do latarki bez piłowania go, więc nie wiem jak działa z optyką.

Przetwornica 55w ma na przewodzie zasilającym jakieś dodatkowe "pudełeczko" i do tego jest większa, bez upychania na siłę nijak nie chce zmieścić się do latarki, nie chciałem próbować na siłę bo miałem taką udostępnioną tylko do testów.

Testowałem też samochodowe żarówki LED H1 od NSS, Po zogniskowaniu światła dają sporo, jednak skupienie jest koszmarne, między innymi dwa czarne pasy wynikające z umiejscowienia diod na około 2mm radiatorze po obu jego stronach. Jednym zdaniem to do latarek się toto nie nadaje :D i kosztuje coś ponad 200zł komplet.
Tomeqp
Posty: 954
Rejestracja: niedziela 22 lis 2009, 20:06
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Tomeqp »

pigini pisze:...4300K to jednak za ciepło jak na latarkę, muszę dokupić żarnik coś pomiędzy 5000 a 7000 K.
To już kwestia gustu, według mnie ponad 5000 K to już za zimne światło w latarce. Miej na uwadze, że im zimniejsza barwa tym gorzej światło przedziera się przez mgłę/deszcz/śnieg i tym gorzej oświetla np. mokry asfalt.
pigini pisze:Przetwornica 55w ma na przewodzie zasilającym jakieś dodatkowe "pudełeczko"...
Prawdopodobnie jest to część zapłonowa, odpowiadająca za zainicjowanie wyładowania w jarzniku. Przetwornice "slim" też to mają na przewodzie.
pigini pisze:Po zogniskowaniu światła dają sporo, jednak skupienie jest koszmarne, między innymi dwa czarne pasy wynikające z umiejscowienia diod na około 2mm radiatorze po obu jego stronach. Jednym zdaniem to do latarek się toto nie nadaje :D...
To oczywiście typowe dla tego rodzaju konstrukcji, dlatego ich przydatność jest co najmniej wątpliwa. Żarówki LEDem bez zmiany optyki po prostu nie zastąpisz. Za duża powierzchnia świecąca i jeszcze dochodzi konieczność odprowadzenia ciepła.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6165
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Pamiętaj też, że palniki z Chin, często są czymś innym niż piszą sprzedawcy. Mam dwie sztuki H3 do świateł przeciwmgielnych, 35W, 4300. Mimo że przetwornice AC, to świecą barwą której bliżej do 5000K niż 4300. Z kolei mam H1 4300 to świecą niemal jak żarówka, czyli jakieś 3000K.
ILPT
pigini
Posty: 14
Rejestracja: czwartek 24 lis 2016, 22:43
Lokalizacja: Kamień

Post autor: pigini »

Tomeqp pisze: Prawdopodobnie jest to część zapłonowa, odpowiadająca za zainicjowanie wyładowania w jarzniku. Przetwornice "slim" też to mają na przewodzie.
To pudełeczko jest na przewodzie zasilającym przetwornicę, więc obstawiam że to jaki rodzaj filtra przeciwzakłuceniowego, a zapłonnik swoją drogą również malowniczo dynda na przewodzie wychodzącym z przetwornicy do żarnika ;) Obrazek

Tomeqp pisze:
To oczywiście typowe dla tego rodzaju konstrukcji, dlatego ich przydatność jest co najmniej wątpliwa. Żarówki LEDem bez zmiany optyki po prostu nie zastąpisz. Za duża powierzchnia świecąca i jeszcze dochodzi konieczność odprowadzenia ciepła.
_________________
Dokładnie te miałem w rękach :D
Obrazek
O dziwo w samochodzie działają świetnie.
GozDD
Posty: 134
Rejestracja: wtorek 23 paź 2012, 12:33
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: GozDD »

Ja w końcu kupiłem po 95zł przetwornice Matsushita 4 gen (razem z ekranowanym przewodem i zapłonnikiem) na palnik D2S. Różnica między chińczykiem DC, a tymi przetwornicami jest kolosalna.
pigini
Posty: 14
Rejestracja: czwartek 24 lis 2016, 22:43
Lokalizacja: Kamień

Post autor: pigini »

Właśnie mogę powiedzieć, że skończyłem :mrgreen:
Nie chcę śmiecić nowym tematem więc pochwalę się tutaj.
Body z chińczyka + Przetwornica vortex 35W + palnik 4200K H7 piłowany i dystansowany + Pakiet 4SP2.
Z góry przepraszam za jakość zdjęć, chwilowo tylko tak marnym aparatem dysponuję :|
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Gniazdo ładowania zrealizowane zostało z wtyku mikrofonowego, bardzo ładnie pasuje w oryginalny otwór, a i ma nakrętkę dzięki której syfy nie pchają się na bolce. (zaślepiłem kawałeczkiem butelki PET)
Obrazek
Obrazek
Ładowarka została poskładana z 4 Ładowarek USB 2A i 4 pojedynczych układów ładowania ogniw li ion z prądem ładowania około 900mA
Diody sygnalizacyjne przedłużyłem na obudowę, latarka jest w pełni naładowana kiedy wszystkie 4 zielone diody się zaświecą.

Dodatkowo w poszukiwaniu nowego odbłyśnika odkryłem że wkład reflektora od fiata 125P idealnie pasuje w body chińskiej latarki :twisted:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Odbłyśnik samochodowy jest dużo głębszy i dokładniej wykonany, Nowy kosztuje w granicach 30zł z przesyłką, jak tylko przyjdzie przesyłka kombinuje dalej z wymianą odbłyśnika :) Jedyne co trzeba z nim zrobić to odkleić szkło i usunąć ten kapturek nad żarówką, chociaż niekoniecznie, to już kwestia upodobań ;)
ODPOWIEDZ