Skyray King - Druga odsłona

co i jak zrobiłem...
Serkules
Posty: 323
Rejestracja: sobota 19 sty 2008, 21:16
Lokalizacja: Świdnica Śl.

Skyray King - Druga odsłona

Post autor: Serkules »

Skyray King - gruntowna modyfikacja

(UWAGA!!! Wersja robocza. Latarka jest jeszcze w trakcie budowy)

Zainspirowany świetnym modem Skyray King wykonanym przez Dariusz70 postanowiłem wykonać coś swojego. Zadanie nie jest łatwe, bo kolega Darek wysoko podniósł poprzeczkę. ;)

Jak już pisałem w innym wątku, z kompletnej latarki pozostaje jedynie parę części, które i tak modyfikuję. Z zewnątrz latarka ma możliwie jak najbardziej przypominać oryginał. To ma być taki "tajnos agentos" ;)

1. Zmiana sposobu zasilania

Oryginalnie latarka ma trzy emitery w połączeniu równoległym. Poza paroma zaletami takie połączenie ma też jedną bardzo istotną wadę - brak kontroli prądu płynącego przez pojedynczy emiter. W przypadku zgaśnięcia lub słabszego świecenia jednego z emiterów pozostałe przejmują jego prąd, gdyż sterownik stabilizuje prąd dla trzech LEDów jednocześnie. Z czasem doprowadzić to może do uśmiercenia wszystkich LEDów. W połączeniu równoległym kluczowe też jest napięcie Vf LEDów - powinno być identyczne dla każdego emitera.

W moim modzie zastosowałem doskonale już znane i stosowane na forum rozwiązanie - połączenie szeregowe. Jako sterownik zastosowałem szyty na miarę MR2007V35 zamówiony u MR Elektronik. Sterownik został zoptymalizowany do zasilania z czterech ogniw Li-Ion w połączeniu szeregowym przy maksymalnym prądzie LEDów 3,5A.

Wielkie słowa uznania należą się dla MR Elektronik za cierpliwość wobec tak marudnego i zmieniającego co rusz koncepcję klienta, jak ja ;)

OPIS FUNKCJI STEROWNIKA

Gdy latarka wyłączona:
- przytrzymanie włącznika ponad 1,5s - włączenie latarki w trybie 2%
- przytrzymanie włącznika krócej niż 1,5s - jeden krótki błysk pełną mocą 100% (przydaje się do krótkich sygnałów świetlnych, taka namiastka Morse'a ;) )

Gdy latarka włączona:
- przytrzymanie włącznika ponad 1,5s - wyłączenie latarki
- przytrzymanie włącznika krócej niż 1,5s - zmiana trybu pracy, mignięcie diodą włącznika po każdym krótkim naciśnięciu przycisku, czyli zwolnienie przycisku, odczekanie 0,5s i krótkie mignięcie diodą sygnalizacyjną 0,5s.

Tryby pracy:
2%, 10%, 25%, 50%, 100%
strobo 5Hz
strobo na rower: 50% jasności ciągłej i 1Hz strobo 100% krótki błysk (ciągłe światło 50% i bez jakiegokolwiek przygaszania krótkie rozjaśnienie na 100%)

Kontrola napięcia ogniw:
- gdy napięcie spadnie do 13V:
-- obniżenie maksymalnych trybów do 50%
-- strobo 5Hz także do 50%
-- strobo rowerowe bez zmian
-- czerwona dioda sygnalizacyjna miga raz na 5s

- gdy napięcie spadnie do 12V:
-- praca tylko w trybie 2% jasności
-- czerwona dioda sygnalizacyjna miga co 1s

Po wyłączeniu latarki przyciskiem dioda sygnalizacyjna świeci ciągłym światłem przez 5s - przydatne gdy pod przyciskiem umieścimy oring GITD.

Kontrola temperatury emiterów przy użyciu termistora przymocowanego do piguły z LEDami. Przekroczenie 55st.C powoduje stopniowe, płynne ograniczenie mocy dostarczanej do LEDów.

2. Zmiana przycisku sterującego

Oryginalny przycisk był dość mały (9mm), brakowało jemu też funkcji sygnalizacji stanu latarki i ogniw.

Największy okrągły przycisk, jaki można zastosować po drobnej modyfikacji obudowy przycisku to 10mm. Zastosowałem tutaj podświetlany przycisk z ikonką zasilania (IO).
Konieczne jest też podpiłowanie dolnego otworu włącznika, aby wprowadzić włącznik i jego styki do komory sterownika.

ObrazekObrazekObrazek

W przeróbce zastosowałem dwa poniższe wyłączniki. Do wyboru w dwóch kolorach:
http://dx.com/p/light-touch-switches-w- ... ylVeoU6L6M
http://dx.com/p/light-touch-switches-w- ... ylVaoU6L6M

3. Zmiana emiterów

Standardowo w jednej latarce były użyte XM-L T6, a w drugiej XM-L2 T6 na zwykłych aluminiowych podłożach 16mm klejone na jakiś podły termoglut. Obydwa zestawy w chłodnej bieli.

W moim rozwiązaniu zastosowałem XM-L2 T6 4C, czyli przyjemna neutralna barwa 4250-4500K o CRI 75. Emitery osadzone na świetnych miedzianych podłożach Noctigon z bezpośrednim padem termalnym. Średnica podłoży to 21mm, czyli znacznie więcej niż fabryczne 16mm. Żeby zmieścić tak duże podłoża konieczna jest też zmiana piguły.

Obrazek

Całość przesmarowana pastą termo i przykręcona wkrętami do piguły.

4. Zmiana piguły

Standardowa piguła jest wykonana z aluminium. Część pod emiterami ma grubość 3mm. Transfer ciepła odbywa się poprzez dosyć luźno spasowany gwint piguły.

Ja zastosowałem krążek miedziany grubości 4mm wprasowany w obudowę na pastę termo. Podłoża częściowo leżą na krawędzi obudowy, stąd transfer ciepła odbywa się nie tylko poprzez pigułę, ale też bezpośrednio na obudowę.

Całość jest umieszczona 3mm niżej, niż fabryczne rozwiązanie.

5. Zmiana reflektora

Standardowy reflektor ma głębokość 19mm. Przebudowując latarkę postanowiłem przy okazji poprawić skupienie. Świetnie nadaje się do tego reflektor potrójny gładki, 7mm głębszy od standardowego. Można go kupić w kilku sklepach wysyłkowych. Niestety konieczne jest użycie tokarki i frezarki do modyfikacji reflektora. W przeciwnym razie nie da się go umieścić w tej obudowie.

6. Zmiana szybki na reflektorze

Standardowa szybka nie ma żadnych powłok, do tego ma aż 3mm grubości.

W moim rozwiązaniu użyłem soczewki okularowe tzw. "zerówki", pokryte powłoką AR (antyrefleks), HC (większa odporność na zadrapania) oraz oleofobowa (superśliskie warstwy antytłuszczowe ułatwiające czyszczenie). Grubość soczewki to ok 2,4mm z tym, że kształt soczewki jest wycinkiem sfery (kulisty), dzięki czemu reflektor może nieco głębiej wejść pod soczewkę.

ObrazekObrazekObrazek

Pierwsze zdjęcie, patrząc od lewej, pierwsza jest soczewka okularowa, którą zastosowałem, kolejna jest oryginalna szybka, a ostatnia płaska szybka z powłokami, zakupiona w CN Qualitygoods.

Drugie zdjęcie to wygląd soczewki od wewnątrz - widać kulisty kształt.

Ostatnie zdjęcie to zmontowana głowica. Póki co bez emiterów, piguły, driverka itp.

7. Modyfikacja koronki dociskającej szybkę

Aby zmieścić tak głęboki reflektor konieczne też było schowanie uszczelki szybki w koronce. W tym przypadku wytoczyłem kanalik o głębokości 1,5mm i szerokości niezbędnej do schowania oringu GITD (średnica wewnątrz 53,2mm).

8. Wykonanie nowej górnej płytki stykowej ogniw

Oryginalnie ogniwa dociskały bezpośrednio do sterownika. W przypadku połączenia szeregowego ogniw konieczne jest wykonanie dodatkowej płytki stykowej.

9. Funkcja protect ogniw

Dodatkowa płytka zabezpieczająca ogniwa przed przeładowaniem oraz nadmiernym rozładowaniem (protect). Umożliwia to zastosowanie tanich ogniw unprotected, dostępnych choćby w forumowym sklepiku.

W planach mam też wersję z diodowym wskaźnikiem naładowania ogniw, balansowaniem i ładowaniem. Można by wtedy całkowicie zrezygnować z zewnętrznej ładowarki, tak jak to jest zrobione w Olight SR90, 95 itp.

10. Modyfikacja tylnej płytki stykowej

Podobnie jak w górnej płytce, w dolnej konieczna jest zmiana połączeń do połączenia szeregowego ogniw.

W planach mam jeszcze dwie przeróbki, ale póki co są zbyt szalone aby o nich teraz pisać. :twisted: Jak uda mi się je wykonać, to dopiero wtedy o nich napiszę.
Ostatnio zmieniony środa 19 mar 2014, 09:33 przez Serkules, łącznie zmieniany 6 razy.
Thrower to nie wszystko - czasem trzeba światła blisko ;)
Awatar użytkownika
Dariusz70
Posty: 1271
Rejestracja: niedziela 30 paź 2011, 20:05
Lokalizacja: Chochołów

Post autor: Dariusz70 »

:mrgreen: :super: Tak trzymać.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
Serkules
Posty: 323
Rejestracja: sobota 19 sty 2008, 21:16
Lokalizacja: Świdnica Śl.

Re: Skyray King - Druga odsłona

Post autor: Serkules »

Dodane zdjęcia podświetlanego pstryczka. Mam nadzieję, że ładny ;)

EDIT: Dodane zdjęcia szybki reflektora oraz emiterów na podłożach
Ostatnio zmieniony wtorek 21 sty 2014, 22:39 przez Serkules, łącznie zmieniany 1 raz.
Thrower to nie wszystko - czasem trzeba światła blisko ;)
grzekot
Posty: 56
Rejestracja: niedziela 23 wrz 2012, 17:08
Lokalizacja: polska

Post autor: grzekot »

Witam .
Jak skupia głębszy ref ? Czy jest poprawa skupienia .
Serkules
Posty: 323
Rejestracja: sobota 19 sty 2008, 21:16
Lokalizacja: Świdnica Śl.

Post autor: Serkules »

Próby robiłem na pojedynczym luźnym emiterze i różnica jest spora tak na oko. Ostatecznie potrzebowałbym sprawdzić całość luksomierzem. Niestety własnego nie posiadam. Jeśli jest ktoś z moich okolic, kto ma luksomierz, to chętnie sprawdziłbym całość, gdy będzie zmontowana.
Thrower to nie wszystko - czasem trzeba światła blisko ;)
Awatar użytkownika
kamiq
Posty: 42
Rejestracja: niedziela 26 lut 2012, 23:20
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: kamiq »

Serkules, a kiedy można się spodziewać zmontowania?? chętnie zobaczę jak to to śweci najlepiej w porównaniu z czymś "znanym" :)
Serkules
Posty: 323
Rejestracja: sobota 19 sty 2008, 21:16
Lokalizacja: Świdnica Śl.

Post autor: Serkules »

Parę elementów wymaga jeszcze wykonania lub przeróbki.

Reflektor jest już częściowo przerobiony, pozostaje do wykonania piguła (materiał już mam), płytki stykowe (częściowo wykonane) oraz jeszcze sporo drobnych przeróbek.

Zdjęcia robię pożyczonym aparatem, bo mój własny wyzionął ducha ;). Robienie nim zdjęć nocnych mija się z celem, bo wychodzą beznadziejnie. Jak kupię jakiś porządniejszy aparat to będą zdjęcia porównawcze. Przydałby się ktoś jeszcze z luksomierzem.
Thrower to nie wszystko - czasem trzeba światła blisko ;)
wrogu
Posty: 42
Rejestracja: niedziela 12 sty 2014, 08:39
Lokalizacja: Morze

Re: Skyray King - Druga odsłona

Post autor: wrogu »

Serkules pisze: oleofobowa (antywodna).
Ta powłoka będzie przeciw "tłuszczeniu się". Anty-wodna to hydrofobowa. Tak na wszelki wypadek zwracam uwagę :razz:
Serkules
Posty: 323
Rejestracja: sobota 19 sty 2008, 21:16
Lokalizacja: Świdnica Śl.

Re: Skyray King - Druga odsłona

Post autor: Serkules »

wrogu pisze:
Serkules pisze: oleofobowa (antywodna).
Ta powłoka będzie przeciw "tłuszczeniu się". Anty-wodna to hydrofobowa. Tak na wszelki wypadek zwracam uwagę :razz:
Faktycznie, słuszna uwaga. Jakoś mi się jedno z drugim pomieszało. Powłoka jest oleofobowa, czyli soczewki mają superśliskie warstwy antytłuszczowe ułatwiające czyszczenie.

Zrobiłem przed chwilą test paluchem i faktycznie ślad po palcu łatwo się usuwa.
Ostatnio zmieniony środa 22 sty 2014, 15:05 przez Serkules, łącznie zmieniany 1 raz.
Thrower to nie wszystko - czasem trzeba światła blisko ;)
Awatar użytkownika
artur_n
Posty: 874
Rejestracja: niedziela 03 mar 2013, 17:37
Lokalizacja: Jarosław

Post autor: artur_n »

Prace posuwają się do przodu?
Everybody lies...
Serkules
Posty: 323
Rejestracja: sobota 19 sty 2008, 21:16
Lokalizacja: Świdnica Śl.

Post autor: Serkules »

artur_n pisze:Prace posuwają się do przodu?
Póki co brak wolnego czasu - uczę się do egzaminu. Nie mam też dostępu do tokarki. Czasami korzystam gościnnie u znajomego w firmie, ale mają teraz mnóstwo roboty i tokarka chodzi na dwie zmiany.

Do dopracowania została piguła, reflektor i płytki stykowe. Być może jutro uda się coś dorobić.
Thrower to nie wszystko - czasem trzeba światła blisko ;)
rosss2
Posty: 9
Rejestracja: sobota 18 sty 2014, 00:37
Lokalizacja: abbeyfeale

Post autor: rosss2 »

Witam wszystkich to mój pierwszy post na tym forum,
czy autor projektu może się pochwalić gdzie znalazł taki ładny włącznik chwilowy.
Serkules
Posty: 323
Rejestracja: sobota 19 sty 2008, 21:16
Lokalizacja: Świdnica Śl.

Post autor: Serkules »

Włączniki dostępne na Dealextreme. Są w dwóch wersjach. Podświetlenie na czerwono i na niebiesko. Zamówiłem jedne i drugie, ale ostatecznie niebieski bardziej mi przypadł do gustu.
Thrower to nie wszystko - czasem trzeba światła blisko ;)
ix-gum
Posty: 3
Rejestracja: wtorek 06 paź 2015, 12:46
Lokalizacja: radom

Post autor: ix-gum »

Serkules, cześć szukam płytki sterującej do sky ray king może masz coś takiego na stanie chyba uszkodziłem
Ostatnio zmieniony wtorek 06 paź 2015, 16:08 przez ix-gum, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6165
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Ta "płytka" to sterownik. Standardowe sterowniki to najczęściej tandeta.
ILPT
ODPOWIEDZ