Moje rowerowe wynalazki

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Tomek210 pisze:Macie jakieś wspólnie ustalone parametry ekspozycji do zdjęć porównawczych?
Ano nie mamy.
osobiście staram się oddac możliwie wiernie "jak widzi oko" i z ciemniejsza ekspozycją, co by rozkład światła lepiej było widac...
Awatar użytkownika
midi
Posty: 1208
Rejestracja: niedziela 20 sty 2008, 21:04
Lokalizacja: Radom

Post autor: midi »

Witam, no faktycznie nieco podobne są nasze lampki :razz: , zbieg okoliczności i już :wink: , chciał bym Ci nieco doradzić w sprawie skrawania, ja przez to przechodziłem bo nie bardzo miał mi kto podpowiedzieć. Pierwsza sprawa to taka że sanki z nożem mają luzy, jak byś je skasował to tokarka nie będzie wpadała w wibracje i nie będzie takich małych schodków podczas skrawania większych średnic. Druga sprawa to noże, na fotce widzę taki z węglików spiekanych, to raczej nóż do stali, do alu najlepiej sprawdzają się noże ze stali szybkotnącej tzw. stalki, można je dodatkowo formować za pomocą szlifierki. No i podstawowa sprawa to chłodzenie alu podczas toczenia, bez chłodziwa większe skrawanie po prostu nie ma prawa przebiegać prawidłowo, nawet zwykły pędzelek i płyn w słoiku w pewien sposób załatwi sprawę. Wiór z alu powinien być długi, nieraz podczas skrawania np. walca alu o długości 10cm mam jeden wiór, oczywiście włączam wtedy automatyczny posuw. Te uwagi piszę by pomóc a nie krytykować, myślę iż przydadzą Ci się, może to wszystko wiesz lecz po prostu warunki techniczne na to nie pozwalają i akceptujesz tą jakość skrawania, ja tego nie wiem :wink: . Wracając do lampki, radiator na obudowie to najlepsze rozwiązanie, jednak można było go zrobić dwu krotnie bardziej sprawnego tj. powinien być cieńszy i co za tym idzie gęstszy. Troszkę przerobiłem radiatorów pod P7 i potrafi się taki led nieźle nagrzewać. Z lampką rowerową jest taki ból że przeważnie jest krótka i ciepło kumuluje się na małej powierzchni, jednak mocowanie alu w Twoim przypadku pozwala oddać ciepło w kierownice co prawdopodobnie pozwoli na niezłe warunki pracy. W lampkę włożyłeś sporo pracy, efekt fajny jednak drugą lampkę na pewno zrobisz jeszcze lepszą :wink:, w P7 i kolimatorach do niej jest pewien problem, bez nakładki narrow ( chyba tak się to pisze ) strasznie widać na beamie każdą ze struktur leda, nie bardzo mi to pasuje i dla tego wolę jednak MC-E.
Pozdrawiam i czekam na fotki z terenu, ewentualnie choć by beamu na ścianie w domu, może się zdziwię jeżeli chodzi o ten kolimator. Pozdrawiam serdecznie i czekam na następne konstrukcję.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, są tylko i wyłącznie moją własnością, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Awatar użytkownika
Tomek210
Posty: 317
Rejestracja: piątek 15 sie 2008, 02:54
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: Tomek210 »

Nakładkę narrow posiadam, jednak po próbach zdecydowałem się nie użyć jej w lampce. Poprawia równomierność spota, ale subiektywnie spada ilość światła. Faktycznie widać struktury LED'a, ale w rowerowym zastosowaniu bardzo mi kwadratowa (z grubsza) wiązka odpowiada.
Żeberka mają szerokość 3mm, ze względów estetycznych taką samą jak wcięcia. Wydajności chłodzenia zwiększać nie muszę, wręcz przeciwnie - trochę z nią przegiąłem :) Lampka w temperaturze otoczenia 13°C, bez wymuszonego obiegu powietrza, po 22 minutach świecenia przy 2,8A, w najcieplejszych miejscach miała około 30°C (aczkolwiek tu jeszcze pewności nie mam bo to był wynik bez wprowadzenia w program obsługujący kamerę termowizyjną emisyjności gołego aluminium).

Co do samego toczenia. Sanki z nożem luz miały mały. Za to główne łożysko przy uchwycie miało potężny i jak za mocno się z nożem wjechało to lampka podskakiwała :oops: i stąd te wzorki np na wewnętrznej powierzchni pierścienia z przodu lampki.
Jakość w zupełności mi wystarcza jak na pierwsze toczenie w aluminium.
Dziękuję za uwagi. Kolega, który toczył lampkę śledzi ten wątek i się z nimi zapoznał.

Następna lampka będzie na MC-E, co pozwoli zmniejszyć wymiary bo optyka do Cree jest znacznie mniejsza. Jak kupowałem P7 nie było jeszcze MC-E w sprzedaży. 10cm wałka mi zostało, ale za MC-E wezmę sie pewnie dopiero za rok albo dwa, jak ich wydajność się zwiększy na tyle, że będzie się opłacało zastąpić nią P7.
Pozdrawiam
Obrazek
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

Tomek210 pisze: Macie jakieś wspólnie ustalone parametry ekspozycji do zdjęć porównawczych?
Ja swoje zdjęcia porównawcze robiłem przy ISO200, 2sek, F3.5, balans bieli-światło dzienne.
Moim zdaniem parametry te całkiem wiernie oddają rzeczywistość.
Tomek210 pisze:Pomiary kamerą termowizyjną. Wyniki będą jak je dostanę
Woow, skąd masz kamerę termowizyjna?
Awatar użytkownika
Tomek210
Posty: 317
Rejestracja: piątek 15 sie 2008, 02:54
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: Tomek210 »

Kuras77 pisze:Woow, skąd masz kamerę termowizyjna?

Znajomy ma w pracy. Bodajże 70tys. zł kosztowała :)

Rozgrzewanie:

Obrazek

Ze skalą temperatur:

Obrazek

Bok po 24min. świecenia na 2,7A:

Obrazek

Tył. Przetwornica grzeje:

Obrazek

Przód. Tu najwięcej ciepła to podczerwień z diody:

Obrazek

Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

bajka ;-)
Awatar użytkownika
swietlik
Posty: 489
Rejestracja: sobota 22 lis 2008, 22:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: swietlik »

Miiiodnie :)
Ale, czy mi się wydaje, czy złącze niespecjalnie toleruje prąd zasilania?
A może to tylko ciepło z przetwornicy po kabelkach się snuje?
Awatar użytkownika
Tomek210
Posty: 317
Rejestracja: piątek 15 sie 2008, 02:54
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: Tomek210 »

Wydaje Ci się :) Metalowe gniazdko jest bezpośrednio osadzone w aluminium lampki, do tego metalowa wtyczka, więc ciepło z lampki przejmuje.

Co do prądów - pierwszy zastosowany kabelek miał za mały przekrój - lampka działała normalnie na 12V, za to na 6V przetwornica wariowała :) Brak trybów i migotanie.

Wczoraj przejechałem się wokół bloku po zamontowaniu wszystkich lampek i chyba przegiąłem z ilością światła. Nawet na oświetlonych ulicach była masakra :) Nie wiem ile mam łącznie lumenów...

Ile lumenów mogą mieć R2 @ 1,5A? R2 są z DX, więc mogą to być Q5 :twisted:
Aktualnie w rowerze mam:
R2 @ ~500mA
2xR2 @ 1,5A
P7 @ ~2,7A
Obrazek
czarny_kruk

Post autor: czarny_kruk »

Tomek210 pisze:Ile lumenów mogą mieć R2 @ 1,5A? R2 są z DX, więc mogą to być Q5 :twisted:
Kupilem w styczniu diody opisane jako "Cree R2" na DX i w porownaniu do Cree z binu R2 z pewnego zrodla roznica jest widoczna golym okiem. Z cala pewnoscia nie jest to bin R2 ani Q5! Przykro pisac, ale na allegro tez niestety sporo smiecia:( Jak bede mial czas machne fotki to porownacie sami.

A lumeny... Cree XRE R2 przy 1,5A i temperaturze sluga 25*C daje blisko 350 (trzysta piecdziesiat) lumenow swiatla, zakladajac ze Ty masz max bin Q4 to bedzie 300lm. Jesli to jest dioda na starze to realnie musisz odjac 20% za temperature, 15% na optyke i kolejne 10% jesli masz byle jaka szybke lub plexi. Zostaje realnie 210lm swiatla z prawdziwej diody XRE R2@1,5A.
Na 500mA na wyjsciu z R2 masz 160lm minus straty.
SSC P7@2,7A tj. realnie 600lm minus straty.
Wychodzi, ze razem masz nieco ponad 1000lm minus straty rzedu 30-40%.
Czyli niemal to co z mojej 3ledowej lampki Raven:) (3xtrue XRE R2@1.2A). Mozesz porownac z kilkoma innymi TUTAJ. Foto sa lekko niedoswietlone.
Awatar użytkownika
pawelsz
Posty: 1706
Rejestracja: wtorek 13 lis 2007, 11:36
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: pawelsz »

gdzie mozna dostać takie fajne dane ?
Cree XRE R2 przy 1,5A i temperaturze sluga 25*C daje blisko 350 (trzysta piecdziesiat
A Raven chyba ma ciut mniej- Dominik pisał kiedyś bodajże o 900... straty na optyce i pewnie szybce podobne by były, termika lepsza, no Raven bardzo zacnie wygląda, to prawda :)
Do tego dochodzi prosta korzyść- ustawień 3 lampek żeby świeciły jak chcemy, a nie jednej z 3ma diodami, natomiast zyskujemy znacznie na wadze i prostocie obsługi- podobało mi się sterowanie na kierownicy :evil:
ps
o już dokopałem się - razem z Dominikiem robiliście Raven - gratulacje
Piotrek K.
Posty: 602
Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
Lokalizacja: podlasie

Post autor: Piotrek K. »

pawelsz pisze:gdzie mozna dostać takie fajne dane ?
Na przykład tu:
http://www.box.net/shared/9asrns6o6o
Awatar użytkownika
Tomek210
Posty: 317
Rejestracja: piątek 15 sie 2008, 02:54
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: Tomek210 »

czarny_kruk pisze: Z cala pewnoscia nie jest to bin R2 ani Q5!
Nie wiem co to jest. Od P3 są wyraźnie mocniejsze. Barwa zwłaszcza przy małych prądach wpada w jakby zielonkawą. Na XR-E już chyba nie będę nic budował, więc te R2DX siłą rzeczy zostaną aż padną. Teraz kolej na MC-E. Wszystkiego trzeba w życiu spróbować ;)
czarny_kruk pisze:Mozesz porownac z kilkoma innymi TUTAJ. Foto sa lekko niedoswietlone.
Raczej lekko prześwietlone :) Tak marchewkowego nieba nie ma nawet nad jasno oświetlonymi miastami. Dobrze że to zdjęcie podlinkowałeś, jak się pogoda poprawi to podjadę do lasu i pstryknę na tych samych parametrach, będzie jakiś punkt odniesienia.

Raven to cudeńko ale ma dwie wady - nie jest moja i ma 3ledy świecące w jeden punkt.
U mnie każda lampka świeci w inne miejsce. Nawet dwudiodową tak zrobiłem, że węższa wiązka świeci nieco wyżej od szerszej. Ta lampka świeci najdalej bo wiedząc, że będę budował też lampkę na P7, dobrałem maksymalnie skupiającą optykę. P7 oświetla średnie odległości plus pobocza a dynamówka świeci tuż przed przednie koło.

A z tymi 10% strat na szybkę to bym się nie upierał. Sprawdzałem 10 szybek (plexi z pudełka po CD ) jedna za drugą i zdecydowanie nie widziałem ciemności :)
Obrazek
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

Tomek210 pisze:Raven to cudeńko ale ma dwie wady - nie jest moja i ma 3ledy świecące w jeden punkt.
U mnie każda lampka świeci w inne miejsce. Nawet dwudiodową tak zrobiłem, że węższa wiązka świeci nieco wyżej od szerszej. Ta lampka świeci najdalej bo wiedząc, że będę budował też lampkę na P7, dobrałem maksymalnie skupiającą optykę. P7 oświetla średnie odległości plus pobocza a dynamówka świeci tuż przed przednie koło.
Święte słowa :) Ja również chwalę sobie swoje potrójne, zróżnicowane pod względem optyki rozwiązanie - SIGMA POWERLED PRO jako "wąski" szperacz a własny DIY na szerokie doświetlanie bliskiego pola:
http://img139.imageshack.us/img139/8827 ... as7fg3.jpg (dolny rząd)
Tomek210 , niesamowite są te zdjęcia z kamerki termowizyjnej :shock:
Awatar użytkownika
pawelsz
Posty: 1706
Rejestracja: wtorek 13 lis 2007, 11:36
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: pawelsz »

10% strat na szybce to bardzo dużo, ale bez miernika tego nie zobaczysz...
kiedyś, gdzieś... to mierzyłem

Kod: Zaznacz cały

Pomiar światła z 1m - wyszło fajnie, no nieźle chyba jakieś 6300luxów, ale ... po wyjęciu szybki (czystej zresztą) mamy już ponad 6900 !! Różnica 10% jest różnicą bardzo dużą i jest o co walczyć
Potem parokrotnie to mierzyłem w róznych latarkach i wychodzi, że na szybce z "okiennego szkła" tracimy 7-15%, na dobrej z powłokami 1-3%, także jest o co walczyć, zamiast pompowania wiekszego prądu w diodę, lepsza szybka
czarny_kruk

Post autor: czarny_kruk »

Tomek210 pisze:
czarny_kruk pisze:Mozesz porownac z kilkoma innymi TUTAJ. Foto sa lekko niedoswietlone.
Raczej lekko prześwietlone :) Tak marchewkowego nieba nie ma nawet nad jasno oświetlonymi miastami. Dobrze że to zdjęcie podlinkowałeś, jak się pogoda poprawi to podjadę do lasu i pstryknę na tych samych parametrach, będzie jakiś punkt odniesienia.
Mylisz sie, mimo, ze niebo rzeczywiscie ma nienaturalny kolor.
Ja uznalem te paremetry za w miare wiarygodne. Z niemal identycznych skorzystal rowniez pozniej Dominik na swojej genialnej stronie z porownaniami.
Optymalnymi parametrami wydaja sie mi sie teraz te zaproponowane przez znany serwis MTBR.
To jest F4.0, ISO100, 6 sekund, swiatlo dzienne.

Znani niemieccy producenci oswietlenia rowerowego robia fotki przy parametrach
F8.0, ISO800, 6 sekund, 6000K.
Tomek210 pisze: A z tymi 10% strat na szybkę to bym się nie upierał. Sprawdzałem 10 szybek (plexi z pudełka po CD ) jedna za drugą i zdecydowanie nie widziałem ciemności :)
Tak jak napisal pawelsz typowa szybka i plexi to srednio 10% strat, a czesto nawet kilka % wiecej ktorych nie zauwazysz. Te najlepsze szybki, ktorych malo ktory z producentow rzeczywiscie uzywa, ze wzgledu na wysoki koszt, maja 1-5% strat. Zwykle bardziej sie oplaca doplacic do wyzszego binu niz kupowac specjalna szybke. Od dluzszego czasu zreszta wielu najlepszych producentow oswietlenia rowerowego nie stosuje dodatkowej ochrony soczewki, gdyz te dobrej jakosci po prostu sie tak latwo nie rysuja a 10% swiatla wiecej piechota nie chodzi.

Odnosnie zdjec z kamery termowizyjnej to dzieki za zamieszczenie. Zdjecia byly wykonywane bez wymuszonego obiegu powietrza? 15*C w pomieszczeniu to jakos nienaturalnie malo.
Swoja droga ja rowniez wykonywalem taka analize projektujac rok temu Ravena. Czesc osob (jak chociazby pawelsz ze swiatelek;p) zarzucala mi wtedy, ze to marketing. Nie, to nie byl marketing.
ODPOWIEDZ