Dynamo a lampka na Cree

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
wicy
Posty: 26
Rejestracja: środa 03 wrz 2008, 20:22
Lokalizacja: Łódź

Dynamo a lampka na Cree

Post autor: wicy »

Szukam różnych informacji nt. sterowników możliwych do wykorzystania z zasilaniem prądem zmiennym z dynama rowerowego. Temat sterowników chyba ciut zaniedbany bo nie mogę znaleźć nic konkretnego.
Czy ktoś może polecić (już nawet nie marzę - wykonac na zlecenie :) ) sterownik pod dynamo (6V/3W)? Sterownik, który działa już przy jak najniższym napięciu zasilania (booster?), a przy wyższym działa jak stabilizator. No i żeby dostępne były tryby, jednak nie jednoprzyciskowe, ale raczej na oddzielnym przycisku, tak by chwilowe zaniki napięcia przy spadku prędkości nie przełączłały trybów.
Awatar użytkownika
Dominik
Posty: 860
Rejestracja: środa 14 lis 2007, 21:22
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Dominik »

Słabo szukasz...
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=179805

Sterownik wielotrybowy owszem ale tylko wtedy jesli włączysz w całość akumulator i dynamo będzie go tylko ładowało.
użytkownik zbanowany za niekoleżeńskie zachowanie (m.in. wykasowanie wartościowych treści ze swoich postów)
wicy
Posty: 26
Rejestracja: środa 03 wrz 2008, 20:22
Lokalizacja: Łódź

Post autor: wicy »

Dokładnie ten projekt mam już zamontowany na rowerze.
Chciałbym coś co dałoby jednak możliwość sterowania trybami.
Awatar użytkownika
Dominik
Posty: 860
Rejestracja: środa 14 lis 2007, 21:22
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Dominik »

To wpinasz akumulator i dowolny sterownik działajacy dla napięcia podawanego z akumulatora.

Zakładając niskonapięciowo to wsadzić w to jedną czy dwie 18650 i do tego w lampkę driverek df & cali.
wicy
Posty: 26
Rejestracja: środa 03 wrz 2008, 20:22
Lokalizacja: Łódź

Post autor: wicy »

Tak, ale to wymaga pewnie dodatkowego układu ładowania i zabezpieczenia przed przeładowaniem akumulatorków.
Czy naprawde nic ze sterowników AC?
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Witam
Proszę napisz jakie masz wymagania, to może coś się wymyśli. Co jakiś czas ktoś pyta o coś takiego. Jak dla mnie jeden z problemów, to testowanie z dynamem oraz fakt, że są różne dynama. Rozumiem, że powinno działać z takim typowym 6VAC/3W.
Przydała by się charakterystyka, w jakim punkcie pracy można uzyskać największą moc.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
qazxsw
Posty: 2
Rejestracja: środa 19 gru 2007, 18:52

Post autor: qazxsw »

Witam.
Tu można znaleźć sporo wykresów: http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
wicy
Posty: 26
Rejestracja: środa 03 wrz 2008, 20:22
Lokalizacja: Łódź

Post autor: wicy »

Troche wykresu również tutaj
Z parametrami dynama może być problem. Jest wielu producentów i wiele różnych modeli.
Ja osobiście mam dynamo Shimano DH-3N20 6V, 3W (w przykładzie podobne dynamo Shimano DH-3D71).
Co do konkretnych wymagań - pewnie też co osoba to różne zdanie. Mnie interesuje sterownik 3 trybowy (full/eco/strobe) na 1-2 led, gdzie tryby (inaczej niż w sterownikach Edima) przełączane są osobnym przełącznikiem + drugi przełącznik on/off. Edimowy sterownik nie spełnia zadania przy niskich prędkościach, gdy chwilowe spadki i wahania napięcia działają jak włącznik trybu.
Ponieważ nie wiek już na szaleństwa a prędkości moje zamykają się w przedziale do 25km/h, dobrze by było gdyby sterownik mógł pracować przy jak najmniejszych prędkościach.
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Czy taki sterownik powinien pracować z jakimś akumulatorem? Tak, aby np. podczas postoju mieć zapewnioną chociażby lampkę pozycyjną? Czy w takim wypadku powinien ładować akumulator? Jaki rodzaj akumulatora? Myślę, że dosyć łatwo byłoby zaadaptować np. 4x NiMH.
Tak na prawdę to będzie trochę problem z testowaniem. Przydałby się silnik z regulacją obrotów sprzężony z dynamem.
Popatrzę na charakterystyki i spróbuję coś wymyślić.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
wicy
Posty: 26
Rejestracja: środa 03 wrz 2008, 20:22
Lokalizacja: Łódź

Post autor: wicy »

Jeśli myślisz o sterowniku wyłącznie dla świateł przednich, podtrzymania mieć nie musi. Ważne by było, gdyby po zatrzymaniu zaczynał pracę zawsze od pierwszego trybu lub najlepiej pamiętał ostatni użyty tryb.
Podtrzymanie bateryjne mogłoby wchodzić w grę jeśli sterownik miałby również wyjście na światło tylne (tu bym myślał o jakimś standardzie 3-5 diod led niskoprądowych?). Sterownik najprawdopodobniej i tak będzie wymagał swojej własnej "puszki" (choćby dla włączników). W takim układzie "puszka" mogłaby mieć dodatkowy led informujący o świeceniu światła z tyłu (coby się nie oglądać co chwilę :) ).
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Witam
Czy w takim driverze do dynama w ogóle ma sens implementowanie jakichkolwiek trybów pracy?
Chyba ważniejsze jest to by się skupić na w miarę dobrym wykorzystaniu mocy jaką dysponuje dynamo.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
grzesiekp
Posty: 34
Rejestracja: czwartek 25 wrz 2008, 21:30
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: grzesiekp »

Czy w takim driverze do dynama w ogóle ma sens implementowanie jakichkolwiek trybów pracy?
Myślę że tak - do jazdy po mieście żeby nie oślepiać światła mijania + na trasę światła drogowe. Inne tryby typu miganie itp. nie ma chyba sensu.
Ewentualnie zamiast trybów dobrym rozwiązaniem mogło by być żeby driver pozwalał (żeby to było bezpieczne dla drivera/diod) na przełączanie - miasto 1xLED z soczewką owalną, trasa 1xLED z soczewką owalną + 1 lub 2xLED z soczewką wąską ( 7-14 stopni ).
Co do światła postojowego - w niektórych lampkach firmowych jest kondensator i lampka świeci jakieś 1-3 min. słabym ale widocznym światłem. Jest to bardzo dobre i myślę ze wystarczające rozwiązanie.
Aha - dodatkowe opcjonalne wyjście na mała tylną czerwoną lampkę ledową też może być mile widziane.

Jeśli chodzi o dynama to jestem gotów wypożyczyć do testów - mam 2 modele dynam Shimano - czekają na zaplecenie koła a to planuję dopiero na wiosnę.

W tej chwili przymierzam się do lampki rowerowej 3xCREE na twoim sterowniku UP100 z zasilaniem 4x18650, ale sterownikiem do pracy z dynama byłbym bardzo zainteresowany - idealne rozwiązanie do roweru miejskiego.
Pozdrawiam - Grzesiek
wicy
Posty: 26
Rejestracja: środa 03 wrz 2008, 20:22
Lokalizacja: Łódź

Post autor: wicy »

W ostateczności z trybów można zrezygnować, choć mile widziany, jak pisze Grzesiek, jakiś tryb eco na miasto (eco lub strobe-eco - tu mogę iść na kompromis).
Pomysł z dwoma lampkami też jest dobry. Obstawiał bym koniecznie wyjście na tylny led :)

Niestety nie bardzo mam jak pomóc w ustalaniu parametrów dynama (DH-3N20 Shimano). Mam spalony amperomierz i nie mam nawet licznika w rowerze.

Testowałem UP100 Edima właśnie na dynamie. Owszem działa, ale zdaje się w trybie eco tylko. Full nie wydala. Przy stawaniu i ruszaniu - zwłaszcza przy zbyt wolnej jeździe, gdy napięcie waha się na poziomie minimum - dzieją się cuda bo przerwy w napięciu działają jak przełącznik trybów. Raczej do dynama się on nie nadaje.
grzesiekp
Posty: 34
Rejestracja: czwartek 25 wrz 2008, 21:30
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: grzesiekp »

Na pl.rec.rowery czytałem że ktoś testował układ 12 z tej strony: http://www.pilom.com/BicycleElectronics ... rcuits.htm i działał mu bardzo ładnie. Jeśli nie znajdę gotowego dedykowanego drivera do dynama to pewnie go sobie zmajstruję.
A na razie pozostają akumulatory.
Pozdrawiam - Grzesiek
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Witam
Wicy, dałeś jakiś mostek prostowniczy? Jaki? Jakiś kondensator większy?
Oczywiście taka idea przełączania trybów zdecydowanie odpada.

Ogólnie się zastanawiam nad takim układem, który maksymalnie wykorzysta dostępną moc z dynama. Proste układy z mostkiem tak nie robią.

Co do zasilania tylnej lampki to przecież można bez problemu poprowadzić standardowo przewód do niej prosto z dynama. Myślę, że jakieś wyjście z drivera niepotrzebnie komplikuje okablowanie.

Zastanawiam się jeszcze nad takimi kwestiami:
1. Gdzie jest lepiej mocować lampkę, na kierownicy, czy nad kołem?
2. Czy podwójna lampka to dobry pomysł
3. Jak rozwiązać solidne, rozłączalne mocowanie przewodu zasilającego
4. Co z tymi trybami? Ze swoich dawnych doświadczeń wiem, że dynamo butelkowe samo z siebie stawia spory opór, więc nie ma za bardzo sensu zmniejszanie mocy elektrycznej. Wydaje mi się sensowne natomiast zmiana geometrii światła, tak by nie oślepiać.

W pierwszym podejściu myślałem nad małą, prostą lampką, mocowaną nad kołem. Alternatywą lampki z żarówką w umiarkowanej cenie.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
ODPOWIEDZ