Strona 1 z 2

Lampka pod prądnicę w piaście :)

: sobota 30 lip 2011, 20:07
autor: Hahar
Jako że jest to mój pierwszy post na tym forum witam serdecznie wszystkich światełko-maniaków! ;)
Chciałem jednocześnie oznajmić że zaraziłem się od was tą mania i choroba ta postępuje. :mrgreen:

A wiec do rzeczy-jako że już ponad rok temu zamontowałem sobie prądnice w piaście przedniego koła,postanowiłem ją w końcu należycie wykorzystać.
Lampki jakie są dostępne w handlu raz że tanie tajnie raczej nie są,dwa nie spełniały moich oczekiwań.
Postanowiłem więc wykonać taką lampkę,miała świecić jasno i wyglądać przyzwoicie.
Jako dawcę wykorzystałem latarkę z biedronki a dokładniej opisana jest ona tutaj .

Źródłem światła jest moduł 3x XP-G R4 z soczewką Carclo 10507 16,4* :twisted: -zakupiony od kolegi Ledima (któremu serdecznie dziękuję za porady),wraz z
tym driverkiem.

Jako że dawca był dość solidnie wykonany nie było większych problemów z jego przerobieniem.
Niestety tandetne plastikowe lustro musiało zostać w latarce z braku odpowiedniego kawałka aluminium na wykonanie przodu lampki.
Ale nie wyszło to moim zdaniem źle,a nawet dodało charakterku lampce.

Kilka fotek z budowy,przepraszam za kiepską jakość-zdjęcia robione telefonem.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Moduł został posmarowany pastą termo-przewodzącą i dociśnięty do aluminium za pomocą o-ringa przy montażu.Gwinty przesmarowane tą samą pasta.

A tak się prezentuję lampka na chwile obecna:

Obrazek

Obrazek
-planuje jeszcze zastosować dławik do przewodu,
-wymienić szybkę na jakąś lepszej jakości(u mnie nie do kupienia),
-przemalować uchwyt pod kolor :)(a może zrobię inny),
czas pokarze jakie jeszcze zmiany nastąpią.

Świeci bardzo ładnie-nie spodziewałem się że będzie aż tak dobrze. :twisted:
Uwzględniając wszystkie straty światła,według prądu i trochę na oko ma ok 400 lumenów.
Niestety nie dysponuję przyrządem pomiarowym-a szkoda...
Jak wymyślę jak zrobić fotkę w czasie jazdy-pokarzę jak to świeci. :)

Oceńcie sami-wszelkie pomysły mile widziane. :)

Pozdrawiam
Hahar

: poniedziałek 01 sie 2011, 13:32
autor: Calineczka
Hahar, witamy serdecznie :-)
Ciekawą lampkę popełniłeś :) Jak ma się jasność do prędkości? Soczewka aby nie za wąsko świeci?

: poniedziałek 01 sie 2011, 16:41
autor: Prometeusz
Hahar,
Napisz proszę jakie masz koła. Ja zastosowałem w/w driver w rowerze córki i migotało przy wolnej jeździe. Co prawda u mnie rozmiar największy z możliwych - 28".

: wtorek 02 sie 2011, 14:24
autor: Hahar
Calineczka
Witam władzę ;)
Przy wolnej jeździe już świeci światłem ciągłym,pełna moc osiąga przy nie całych 20km/h.
Przy bardzo wolnej jeździe-tak że ciężko utrzymać równowagę miga,ale bardzo szybko.
Myślę że dało by się to jeszcze poprawić zwiększając pojemność kondensatorów mają łącznie 3000µF/25V.
Ale za bardzo nie mam pomysłu jak je wcisnąć,mam 2 szt 10000µF/25V,ale na te napięcie mają już dość spore rozmiary.A przez te plastikowe mocowanie włącznika nie ma już miejsca.

Przy ustawieniu lampki w dół-metr przed koło soczewka daje spot ponad metrowej szerokości i długości ok 2,5 m.Na samej soczewce boki są słabo oświetlone ale z lustrem nie jest źle.
Po mieście raczej wyżej nie unoszę bo może oślepiać...
Nawet przy takim ustawieniu znaki i tablice rejestracyjne widać z 150m,a na światełku robi się "gwiazdka" ale jeszcze nie oślepia-znaczy samochody nie mrugały jeszcze. :twisted:
Myślę czy nie zasłonie częściowo promienia od góry-mógł bym teoretycznie podnieść światełko.
Jasność jest więcej jak wystarczająca-z odległości ok 8m na ścianie przy ręcznym zakręceniu kołem spot ma jakieś 2,5 m-3 m,i sporo przewyższa jasnością rozproszone światło 2 świetlówek 40W.
Przy tym świetle nie da się nie zauważyć przeszkody. :smile:

Przydała by się jakaś osobna dioda na podtrzymanie po zatrzymaniu,albo fosforyzująca uszczelka pomiędzy szybkę a reflektor.Ale nie wiem czy gdzieś dostane o średnicy zewnętrznej 52-53 mm?
I jak one się "fachowo" nazywają?
Szybka też do wymiany-bardzo łatwo ja zarysować-a optyk stwierdził że nie wycina...

Prometeusz
Koła 26" ,przy prowadzeniu miga ale praktycznie zaraz po ruszeniu przestaje.A jakie kondensatorki dałeś ?


Postaram się porobić fotki jak to świeci-jak znajdę chętnego do kręcenia kołem :mrgreen: ,bo podczas jazdy ciężko będzie ...

[ Dodano: 3 Sierpień 2011, 23:38 ]
Kilka fotek z cyklu "jak to świeci"-niestety robione telefonem (SE k800) w trakcie jazdy.
Jakość nie najlepsza i oczy widzą jednak jaśniej. :mrgreen:
Postaram się pożyczyć aparat w weekend to wkleję lepsze.
Jakiś pomysł jak zrobić dobre zdjęcie w ruchu ?
Obrazek
Jakieś 25/h i światło wyżej jak normalnie-jakieś 3m przed rowerem.
Obrazek
Oświetla ładnie pół asfaltu 20/h :mrgreen:
Obrazek
Znak w tle ładnie świeci :D
Obrazek
Ścieżka ma szerokość ok 60 cm.
Obrazek
I jeszcze raz pobocze :)

I jeszcze raz zapytam-jak się nazywają fluorescencyjne uszczelki do latarek?
Muszę coś takiego wmontować bo na krzyżówkach po zatrzymaniu jestem słabo widoczny.

: piątek 23 sie 2013, 22:30
autor: Tomek11
Jak takie dynamo obciąża samą jazdę ?

: sobota 24 sie 2013, 10:01
autor: max4max
Tomek11,
Myślę, ze niezauważalnie dla jazdy.
Mam rower z taka prądnicą i jakaś tam lampka co tak sobie świeci.
Czy ja włączę, czy wyłączę to nie ma różnicy.

: sobota 24 sie 2013, 10:26
autor: Hahar
Dokładnie jak max4max mówi- nie ma różnicy czy lampa włączona czy nie.
To nie jest dynamo starego typu które tarło o oponę.
Moje jest na 4ech łożyskach maszynowych, stara pista była na wiankach więc opory podobne a prąd gratis.;)
Za to jak jest lampa wyłączona i pada deszcz to potraf kopnąć.

: sobota 24 sie 2013, 11:07
autor: Tomek11
Zapewne są prądnice mocniejsze i słabsze, które obsłużą i lepsze światełko. Jaki jest orientacyjny koszt takiej pradnicy z kołem ? Mówię o dolnych granicach nowej sztuki.

: sobota 24 sie 2013, 11:50
autor: Hahar
Od około 85 zł sama dynamo piasta shimano, zależy czy chcesz pod hamulec tarczowy czy nie.
Plus zaplecenie w koło...
Ale potem zero martwienia się o akusy. ;)

: sobota 24 sie 2013, 12:16
autor: skaktus
Zero martwienia o akusy pod warunkiem że 400 lumenów ci wystarczy ;) Niestety z takiego dynama nie wytargamy tych np. 8V i 3A, no chyba że są już jakieś lepsze / nowsze modele.

: sobota 24 sie 2013, 13:23
autor: Dariusz70
Dynamo w piaście "dąży" do uzyskania około 0,5A.
Jeśli w odpowiednim układzie zasilającym zastosujemy 4 - 6 diod to uzyskamy sporą ilość światła (4 lub 6 x 0,5A - 0,55A).
W pierwszej wersji moich światełek miałem zasilanie z dynama diody MC-E cztery pola szeregowo. LINK
Całkiem przyzwiuta ilość światła.

Dioda MK-R zasilana z dynama układem Pilom? Wysokosprawna dioda.
Szeregowy układ dwóch lampek, dwa moduły po trzy diody?

Kwestia ceny lampek.

: niedziela 25 sie 2013, 07:10
autor: Hahar
skaktus zawsze możesz dać drugą dynamo-piaste w tylne koło i masz 800 lumenów. :razz:
To miała być lampka do zwykłej jazdy po drodze i te założnenie spełnia w 120% - myślę jeszcze jak w nią wcisnąć jakąś (jakiś pomysł? ) przetwornicę i USB... :D

: poniedziałek 26 sie 2013, 19:08
autor: Sid Gotama
Hahar pisze:...
I jeszcze raz zapytam-jak się nazywają fluorescencyjne uszczelki do latarek?
Muszę coś takiego wmontować bo na krzyżówkach po zatrzymaniu jestem słabo widoczny.
Znajomy miał "holendra" z fabrycznie montowanym oświetleniem na dynamo. Z tego co mówił, po zatrzymaniu lampka świeciła jeszcze ponad minutę. On tego nie mierzył, ja nie widziałem ale opowiadał że na krzyżówce, po zatrzymaniu świeci wystarczająco długo.

Nie wiem jak to tam było rozwiązane, może jakiś malutki akumulatorek albo duża pojemność. Może coś w tą stronę pokombinujesz, bo fluorescencyjne oringi to chyba za bardzo Twojej widoczności nie poprawią.

: poniedziałek 26 sie 2013, 19:38
autor: fazi
skaktus zawsze możesz dać drugą dynamo-piaste w tylne koło i masz 800 lumenów. :razz:
A tak z ciekawości są takie co mają zintegrowany napęd ? (kaseta/ wolnobieg)

Pzdr

: środa 04 gru 2013, 23:10
autor: JANzeWSI
Sid Gotama pisze:
Znajomy miał "holendra" z fabrycznie montowanym oświetleniem na dynamo. Z tego co mówił, po zatrzymaniu lampka świeciła jeszcze ponad minutę. On tego nie mierzył, ja nie widziałem ale opowiadał że na krzyżówce, po zatrzymaniu świeci wystarczająco długo.

Nie wiem jak to tam było rozwiązane, może jakiś malutki akumulatorek albo duża pojemność. Może coś w tą stronę pokombinujesz, bo fluorescencyjne oringi to chyba za bardzo Twojej widoczności nie poprawią.
Część lampek pod dynamo ma podtrzymanie na postoju działające ok.4min.(ceny ponad 100zł - 40-60lux)
z ceną dynama jest tak że im tańsze tym cięższe-te za 80zł ważą ponad 800gr.i mają większe opory oraz wyrażny efekt drżenia(oczywiście na nierównym terenie maskowany stanem drogi)
w praktyce w pl są osiagalne wszystkie modele shimano i srama
prądnica shimano od lx'a za ok250zł waży ok 600gr i ma inny srodek i efekt drżernia jest wyrażnie mniejszy
ja uzytkuje najwyższy model shimano xt oprócz najniższej masy (mniej niż 500gr)ceny ok 350zł
są świetnie uszczelnione i praktycznie drżenia nie czyć