Lampy LED tył Astra K

Wszystko co świeci na czterech kółkach;)

Moderatorzy: midi, DNF, krzycho_, kodi, lennin, pawelsz, df, ElSor

Lampek
Posty: 392
Rejestracja: piątek 15 sty 2010, 23:38
Lokalizacja: Śląsk

Lampy LED tył Astra K

Post autor: Lampek »

Witam
Mam problem ze zamianą lamp zwykłych na LEDowe. Wyjaśniam co jest problemem, w lampie zwykłej pozycyjne i stop realizowany jest jednym przewodem, a mianowicie jako pozycja jest podawane napięcie impulsowo, z czego na żarówce pomiar wynosi około 4V, a prąd do 1A. Jeżeli depniemy hamulec napięcie jest ciągłe 12V i żarówka świeci pełną mocą 21W.
W lampie LED jest już niezależnie zasilanie 12V pozycji(0,12A) i stopu(0,25A). Pozycję połączyłem z pozycją w klapie, tylko co teraz począć żeby stop zapalał się jak jest pełne napięcie 12V a ignorowane było impulsowe. Oczywiście jest dołożone obciążenie 7 ohm żeby komputer nie alarmował o spalonej żarówce.

BKK
Posty: 505
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Re: Lampy LED tył Astra K

Post autor: BKK »

Tam jest sterowanie PWM, czyli i tak masz 12V, tyle tylko, że kluczowane impulsowo. Jakby było stałe, to podejrzewam, że dioda Zenera załatwiłaby sprawę (układ na diodzie Zenera chyba, że znalazłbyś taką o wymaganym prądzie). Nie lepiej pokombinować i spróbować wysterować światła tak, jak do tej pory? Czyli, żeby PWM sterował pozycją, a pełny sygnał stopem? Swoją drogą cudowne zamienniki, skoro nie pasują do instalacji pojazdu.

Lampek
Posty: 392
Rejestracja: piątek 15 sty 2010, 23:38
Lokalizacja: Śląsk

Re: Lampy LED tył Astra K

Post autor: Lampek »

PWM jest dla stanu pozycja, a stop dostaje stałe. Właśnie zastosowałem sterowanie na diodzie Zenera i działa tak, jak jest sygnał PWM dla pozycji to przekaźnik gra że go słychać z daleka, wciśnięcie stopu przekaźnik się włącza pełnym napięciem i stop świeci.
Lampy są oryginalne LED Astry, w fabrycznie montowanych auto ma inne wiązki instalacji. Ja kupiłem auto z placu na zwykłych. Jeszcze nie tak dawno w aucie szło dołożyć pewne elementy bo była nawet instalacja z wtyczką, a dzisiaj każde wyposażenie ma inne wiązki. Np. gniazdo fotela tylko z poduszką ma pozostałe miejsca na piny zaślepione i zasilania sterowania lędźwiowego nie dołożysz.

BKK
Posty: 505
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Re: Lampy LED tył Astra K

Post autor: BKK »

Nie da się tego przeprogramować w ustawieniach komputera? Czy opel to takie średniowiecze, że ma moduły na sztywno powstawiane? Oczywiście, że przekaźnik będzie brzęczał, bo najwyraźniej nie rozumiesz idei sterowania PWM. W tym sterowaniu nie ma obniżanego napięcia, a pełne napięcie jest kluczowane w zależności od wymagań w procentach przebiegu prostokątnego. Więc dioda Zenera będzie regularnie przebijana i będzie załączać przekaźnik. Można próbować dołożyć jakiś filtr z postaci dławika i kondensatora i próbować potraktować przebieg PWM, jako zasilanie impulsowe i wygładzić jego przebieg na wyjściu. Ale nie ręczę, że zadziała. Przekaźnik też zastąpiłbym jakimś tranzystorem.

Lampek
Posty: 392
Rejestracja: piątek 15 sty 2010, 23:38
Lokalizacja: Śląsk

Re: Lampy LED tył Astra K

Post autor: Lampek »

Nie średniowiecze a nowoczesność, dostęp tylko przez serwer w Niemczech, zamówienie dostępu około 200zł i dostęp za wybrany moduł ponad 150zł na 24 godz. max 2 moduły. Oczywiście serwisy z modemem i wykupionym abonamentem. Niestety samemu można sobie tylko na myjnię jechać bez pytania Opla o pozwolenie.
Żeby było dobrze będę musiał pociągnąć przewody od trzeciego stopu do sterowania przekaźnikami.
A PWM doskonale rozumiem, tylko że na forum Astry robili przekładki i sterowanie na diodzie Zenera i nikt nie mówił że mu grał przekaźnik, tylko że pozycyjne są na 4V a stop na 12V.
Mi wyszło że jest PWM a nie 4V, z ciekawości sprawdzę z przekaźnikiem o większym prądzie cewki jak się zachowa. Układ prosty dioda 7,5V w szereg z cewką na 5V.
Ja myślałem o układzie który na wejściu ma impulsy o czasie np. 50ms to na wyjściu nie zmienia stanu, a jak impuls będzie dłuższy np. po 150ms zmieni stan na przeciwny.
Dziękuję za chęć pomocy.

BKK
Posty: 505
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Re: Lampy LED tył Astra K

Post autor: BKK »

Źle dobrany przekaźnik. Przecież tam są impulsy 12V non stop. Więc dalej twierdzę, że nie ogarniasz PWM.

Awatar użytkownika
Pyra
Posty: 9134
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Re: Lampy LED tył Astra K

Post autor: Pyra »

Witam

Co prawda jestem wrogiem takiego druciarstwa, ale mam jedno pytanie, czy za pozycyjne i stop odpowiada jeden komplet LEDów, czy dwa, bo jeśli jeden to podłączasz wejście stopu do oryginalnego wyjścia w aucie, a jeśli są dwa odrębne układy, to podłączasz tylko STOP, lub oba równolegle.
W konstrukcjach fabrycznych LEDy też są z reguły sterowane PWM, co często widać na filmach, no chyba że u Ciebie jest bardzo niska częstotliwość PWM, w co jednak wątpię.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.

Lampek
Posty: 392
Rejestracja: piątek 15 sty 2010, 23:38
Lokalizacja: Śląsk

Re: Lampy LED tył Astra K

Post autor: Lampek »

Witam
Dwa osobne komplety, stop ma komplet 4 szt. mocniejszych LEDów. Jeżeli są podłączone oba równolegle, to pozycja świeci słabiej od tych na klapie, stop również słabo świeci. Jak włączamy hamulec to wtedy jaśnieje pozycja i stop świeci pełną mocą. Fabrycznie zasilane są osobno, inna wiązka.
Pozycję rozwiązałem podłączając je do linii tych z klapy.
Problem mam jak wyeliminować PWM żeby nie rozświecał stopu.
Pozdrawiam

BKK
Posty: 505
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Re: Lampy LED tył Astra K

Post autor: BKK »

Jak zareaguje układ, jak na linii z PWM wepniesz kondensator i ewentualnie dławik? Bo jeśli uda się ten sygnał wygładzić, to można uzyskać dwa stany i za ich pomocą sterować światłami pozycyjnymi i stopem. Pozycyjne zasilać bezpośrednio, a stop poprzez Zenera, który przepuści napięcie powyżej jakiegoś progu. Może się okazać konieczne dodatkowe ograniczenie prądu na pozycyjne. Też proste do zrealizowania.

ODPOWIEDZ