Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie

Wszystko co świeci na czterech kółkach;)

Moderatorzy: midi, DNF, krzycho_, kodi, lennin, pawelsz, df, ElSor

BKK
Posty: 531
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie

Post autor: BKK »

Wiadomo, że od tego się nie ucieknie. Więc może opisać rozwiązania, które się sprawdzają? I zamieścić trochę porad na ten temat?
Generalnie przerabianie oświetlenia jest nielegalne, ale nawet policja akceptuje ledy w oświetleniu tablicy rejestracyjnej, czy światłach obrysowych. Najprościej wymienić żarówkę na diodową. Tyle tylko, że najczęściej jest to jakaś marna dioda lub kilka i rezystor. Dlatego też często widuje się auta z popalonymi lub mrugającymi takimi lampkami. Ja to robię w następujący sposób. Nie bawię się w dorabianie płytki, robię na uniwersalnej. Na lampkę biorę z reguły dwa białe fluxy, z tych mocniejszych. Do tego dorabiam źródło prądowe na stabilizatorze LM317 w wersji mini, czyli wyglądającym, jak mały tranzystor. Ze wzoru
R = 1.25 / I obliczam rezystor*. Jeśli ktoś obawia się błędnego podłączenia, to można na początku wstawić jeszcze diodę lub nawet mostek (najmniejsze wyglądają, jak czteronóżkowy układ scalony). Płytkę z diodami umieszczam w pewnej odległości od klosza oryginalnej lampki. Całość montuję tak, jak warunki pozwalają. Po wszystkim zabezpieczam przed wpływem wilgoci. Lampki takie działają stabilnie w zakresie napięć 6 - 24V. Przerobiłem tak już wiele aut i nie ma problemu z usterkami, czy paleniem się diod.
Przy tak małych wymaganiach, jak oświetlenie tablicy, to rozwiązanie sprawdza się idealnie. A cenowo jest po prostu śmiesznie.

*- więcej na ten temat tu
http://mikrokontrolery.blogspot.com/201 ... adowe.html
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6670
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Takie przeróbki to tylko do starszych aut / nowych w których nie ma kontroli spalonej żarówki :)
ILPT
BKK
Posty: 531
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: BKK »

Zawsze można rezystor wstawić :hyhy: . Miałem jednego klienta, który się uparł, żeby mu ledy wszędzie, gdzie się da powstawiać, bo będzie prąd oszczędzać, a że miał właśnie kontrolę oświetlenia, to sobie zażyczył rezystorów do tego, żeby kontrolka nie świeciła :mrgreen: Ciężko mu było wytłumaczyć, o co chodzi. Choć trzeba przyznać, że dobrze wstawiony led jest przynajmniej trwalszy od żarówki. No i nie wszystkie auta mają oświetlenie tablicy pod nadzorem. W sumie dobrze, bo te małe żarówki, a już szczególnie rurkowe, dość często padają.
Oprócz podświetlenia rejestracji tak stabilizowane ledy można wstawić np w oświetlenie wnętrza, choć nie do układów z efektem kinowym. Bo tutaj stabilizator będzie się za wszelką cenę utrzymać właściwy prąd diody do dolnej granicy, a potem zgaśnie.
Minijoe
Posty: 136
Rejestracja: czwartek 26 sty 2017, 17:11
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: Minijoe »

ja używam przetwornic CC CV w zależności od mocy
np lm2586 lub coś na XL4016E1 lub podobnych dla belek oświetleniowych - dobre źródła prądowe i tanie
zrazik
Posty: 115
Rejestracja: środa 26 wrz 2012, 23:29
Lokalizacja: Śląsk opolski

Post autor: zrazik »

skaktus pisze:Takie przeróbki to tylko do starszych aut / nowych w których nie ma kontroli spalonej żarówki :)
Kontrolę można próbować wyłączyć dla danego obwodu np tablicy, choć nie mówię że będzie to za darmo,bo albo trzeba mieć kabelek do swojego auta, albo nawet po znajomości coś odpalić... a i tak nie zawsze zadziała :/
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 637
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie

Post autor: Browar »

Potrzebuję mocne i ciepłe żarówki rurkowe led do bagażnika (odpowiednik C10W) Ma ktoś jakieś sprawdzone typy?
pozdrav
BKK
Posty: 531
Rejestracja: sobota 12 lut 2011, 05:48
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie

Post autor: BKK »

Szukaj takich, w których jest elektronika, a nie tylko rezystor. Ostatnio kupiłem na pozycyjne i oświetlenie tablicy W5W, w których był dławik i jakieś półprzewodniki, co wskazywałoby na stabilizację prądu lub wręcz małą przetwornicę.
Czy znajdziesz ciepłe, nie wiem, bo to rzadko spotykany kolor w ledowych żarówkach samochodowych.
zrazik
Posty: 115
Rejestracja: środa 26 wrz 2012, 23:29
Lokalizacja: Śląsk opolski

Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie

Post autor: zrazik »

Ja do oświetlenia wewnętrznego auta używam ciepłej barwy, na zewnątrz raczej zimna bo bardziej dostępna. Zaś do oświetlenia głównego (krótkie długie) jak już mam przerabiać to nie żadne żarówki, bo na długie się jeszcze sprawdzą ale na krótkie jak dla mnie albo zła wiązka albo źle odprowadzanie ciepła, albo za mało światła. Więc stosuje soczewki OEM oryginalne z lamp samochodowych, trudniej zamontować niż chińskie soczewki czy żarówki ale niektóre już 5 lat świecą i zero awarii.
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 637
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie

Post autor: Browar »

zrazik pisze: poniedziałek 19 paź 2020, 12:38 Ja do oświetlenia wewnętrznego auta używam ciepłej barwy
No właśnie, ale jakie, jakiej firmy? Skąd bierzesz?
pozdrav
zrazik
Posty: 115
Rejestracja: środa 26 wrz 2012, 23:29
Lokalizacja: Śląsk opolski

Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie

Post autor: zrazik »

Browar pisze: poniedziałek 19 paź 2020, 15:29
zrazik pisze: poniedziałek 19 paź 2020, 12:38 Ja do oświetlenia wewnętrznego auta używam ciepłej barwy
No właśnie, ale jakie, jakiej firmy? Skąd bierzesz?
Wiesz co na forum passata był gość co robił fajne oświetlenie w 3 barwach, dostosowane płytki miał do różnych lampek z vw audi ale też innych marek, nie było tanio ale jakość dobra, na diodach 5050, później chyba za bardzo w masówkę poszedł bo już gorzej z jakoscią, ale możesz spróbować go znaleźć chyba tomik się zwał. Z tych starych korzystam jeszcze do dziś bo kiedyś miałem auta w leasingu to wyjmowałem, a teraz sobie już można takie autko używane za gotówkę kupić ;)
Czasem też idzie osrama w52 ciepłe trafić jak chcesz mieć z gwarancją
Awatar użytkownika
Sosenia
Posty: 406
Rejestracja: środa 01 gru 2010, 14:38
Lokalizacja: ZG

Re: Jak poprawnie przerobić (niektóre) światła w samochodzie

Post autor: Sosenia »

I jak zakończył się wybór żarówki C10W? Padłem ofiarą spalenia się w kabinie na suficie i zastanawiam się czy kupić z powrotem oryginał (żarowy) czy może jakiegoś LEDa?
S2+: XM-L2 U2-1B 2.1A || XM-L2 T6-4C 2.1A || (MOD) XP-E2 Red 1.4A || 365nm Nichia UV
S2 XP-L HI 2.8A || BLF Q8 || Skilhunt H03 NW || Astrolux C8 XP-L HI 3B || KDLITKER C8.2 XHP35 HI NW || L6 XHP70 N2-3A || L2 XP-L HI V2-1A
ODPOWIEDZ