Latarka nurkowa - światło główne

Strefa mokra... ;)

Moderatorzy: midi, DNF, krzycho_, kodi, lennin, pawelsz, df, ElSor

olenek
Posty: 10
Rejestracja: sobota 16 sie 2014, 18:11
Lokalizacja: Wrocław

Latarka nurkowa - światło główne

Post autor: olenek »

Witam wszystkich,

od dłuższego czas noszę się z zamiarem zbudowania latarki nurkowej. Nie z racji tego, że wyjdzie taniej i chce oszczędzić na czym się tylko da (koszty są drugorzędne, najważniejsza jest jakość), ale po to aby mieć coś z ekwipunku nurkowego wykonanego przez siebie. Takie ego... :P

Znam się na mechanice, obróbce skrawaniem, uszczelnieniach, ale nie znam się ni w ząb na elektronice, a cała idea tego projektu na tym się opiera. Mam nadzieję, że mi w tym trochę pomożecie. Trochę :)


OPIS PROJEKTU:

Ma to być latarka idealnie nadająca się na światło główne pod wodę. Poniżej jest krótka charakterystyka światła głównego.
Nurkomania.pl pisze:Podstawowe źródło światła powinno posiadać moc żarówki od 5-20W lub więcej, w zasadzie ideałem było by światło o mocy 50 lub 100W. Czas pracy ponad 35min (powinny wystarczyć na całe nurkowanie). Często stosujemy latarki o mocy żarówki większej niż 20W, a do zasilanie stosujemy akumulatory. Cena takiego sprzętu niejednokrotnie przekracza 2000zł, ale efekt świecenia jest rewelacyjny.
Ma to być latarka ze zintegrowanymi akumulatorami, o kącie świecenia max 12°


Korpus latarki będzie wykonany z duralu PA6 lub PA9
Głowica będzie zawierać diodę (diody) LED - Cree lub SSC P7
Sterownik - ???
Akumulatory chyba 18650 połączone w jakimś pakiecie
Reflektor gładki, aby uzyskać skupione światło
Tailcap chyba będzie zintegrowany z korpusem (nie jestem pewien)

Wszystko uszczelniane za pomocą O-ringów

Tyle na razie, wiem, mało, ale dopiero dzisiaj zacząłem interesować się tematem na poważnie.

Dobra teraz pewnie muszę się zastanowić nad ilościa akumulatorów i z tego co widziałem to trzeba policzyć trochę rzeczy. Myślałem o zastosowaniu 6 aku 18650 2 rzędy po 3 sztuki. Średnica i długość latarki nie będą duże.

Może ktoś mi podpowie na co jeszcze przy projektowaniu zwrócić uwagę?


Pozdrawiam
Olenek
Ostatnio zmieniony sobota 16 sie 2014, 20:26 przez olenek, łącznie zmieniany 2 razy.

ptja
Posty: 2595
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Re: Latarka nurkowa - światło główne

Post autor: ptja »

olenek pisze:/.../Czas pracy ponad 35min (powinny wystarczyć na całe nurkowanie).
35 minut to za mało. Moim zdaniem lepiej przyjmij minimum 1,5h na pełnej mocy, a nawet ponad 2h (wtedy starczy na dzień dwunurkowy) albo i więcej (bo przecież nocny nur też jest fajny).
olenek pisze:Ma to być latarka ze zintegrowanymi akumulatorami/.../Akumulatory chyba 18650 połączone w jakimś pakiecie/.../o zastosowaniu 6 aku 18650 2 rzędy po 3 sztuki. Średnica i długość latarki nie będą duże.
IMHO będzie za długa. Taka "rurka" będzie kolidowała z komputerem lub kompasem. Jeśli chcesz uniknąć kabla i osobnego zasobnika, to raczej ułóż 6 akumulatorków równolegle.

Najpierw bym ustalił, ile lumenów potrzeba (pierwsze przybliżenie: moc latarki partnura), bo z tego może wynikać wybór diody.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

olenek
Posty: 10
Rejestracja: sobota 16 sie 2014, 18:11
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: olenek »

Zakładam, że światło główne powinno mieć ok 1500 lum, trzeba najpierw dobrać LEDa potem sterownik i akumulatory. A dopiero potem potem zająć się wsadzeniem tego w jak najmniejszą obudowę.

Nie wiem jak sprawa ma się z włącznikiem, czytałem, że jest możliwość włączania latarki magnetycznie. Nigdy nie miałem nic takiego w rękach więc proszę kogoś o szersze informacje na ten temat.

Tekst jest z nurkomanii, oczywiście, że 1,5 godziny byłoby idealnie :)

Zastanawiam się jak wygląda sprawa z wsadzeniem do takiej latarki szkła szafirowego, nie mam pojęcia gdzie to się kupuje i jaka jest cena, ale mam pewność, że się nie porysuje :)

Partnur ma LED TWO http://www.ammonitesystem.eu/zdjecia/compare.pdf a ja myślałem raczej o czymś pokroju LED Solaris :)

Pozdrawiam
Olenek

ptja
Posty: 2595
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

olenek pisze:Zakładam, że światło główne powinno mieć ok 1500 lum, trzeba najpierw dobrać LEDa
Propozycje do rozważań: 3x lub 4x XP-G2 (może "light engine" z MR Elektronik?), 1x MK-R lub MT-G z dużym lustrem.
Pierwsza propozycja to na oko to samo, co wspomniany przez Ciebie "solaris".
olenek pisze:Nie wiem jak sprawa ma się z włącznikiem, czytałem, że jest możliwość włączania latarki magnetycznie. Nigdy nie miałem nic takiego w rękach więc proszę kogoś o szersze informacje na ten temat.
kontaktron (prościej, można użyć np. taki z systemów alarmowych, bo ma wygodną obudowę) lub hallotron aktywowany zewnętrznym magnesem. Ten kontaktron steruje driverem lub ewentualnie mosfetem. W ten sposób odpada problem z uszczelnieniem wyłącznika.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

olenek
Posty: 10
Rejestracja: sobota 16 sie 2014, 18:11
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: olenek »

No! Wkraczamy w obszary, których do końca nie rozumiem :)

XP-G2 ma ok 500lum. Biorąc pod uwagę twoją propozycję dostępnych będziemy mieć ok 1500-2000 lum w zależności od ilości zastosowanych diod.

Light engine z tego co rozumiem to taki all-in-one. Sterownik diody plus ewentualne zabezpieczenia. Bardzo fajne rozwiązanie.

Wydaje mi się, że dla mojego rozwiązania odpowiedni byłby:
LE35XPGS65 - http://www.mrelektronik.com/led-engine/ ... l=&start=1
LE26XPG-xx-S - http://www.mrelektronik.com/led-engine/ ... l=&start=1

Co do trzeciego rozwiązania:
http://www.cree.com/LED-Components-and- ... /XLamp-MKR

http://www.cree.com/LED-Components-and- ... -EasyWhite

Z tych wybrałbym MK-R, ale ja się kompletnie nie znam na tym - nigdy z prądem nie było mi po drodze :)

Światło główne nie musi być jakieś mikro więc czy będzie większe lustro czy nie to mi w ogóle nie przeszkadza.

Wybrałem możliwie największą ilość lumenów przy jak najmniejszej mocy (W), nie wiem czy dobrze..


Czy może mi ktoś wytłumaczyć czym się kierować przy wyborze ? Bo nie jest to do końca jasne dla mnie

No jeśli się da zastosować taki włącznik gdzie nie trzeba będzie go uszczelniać to byłoby super. Kontaktron znam, ale z zastosowań przemysłowych - czujniki położenia tłoka w siłownikach pneumatycznych. Nigdy czegoś takiego nie widziałem w latarce.

Pozdrawiam
Olenek

[ Dodano: 17 Sierpień 2014, 01:54 ]
Chyba zdecyduje się na ten z Cree MK-R - http://mrelektronik.com/moduly-jednodio ... -R/mr21mkr

Dioda jest komapktowa, odpowiednia ilość lumenów. Pytanie tylko czy dobrze myślę? :)

Pozdrawiam
Olenek

[ Dodano: 17 Sierpień 2014, 10:59 ]
Witam wszystkich,

po porannej lekturze chyba jednak wybiorę rozwiązanie które na samym początku zasugerował ptja.
Moduł light-engine LE26XPG-xx-S - http://www.mrelektronik.com/led-engine/ ... l=&start=1

teraz nasuwa mi się kolejne pytanie. Jeśli płytka ma wymiary ø 26mm to po zastosowaniu pasującego kolimatora LL04LU-DN15L- http://www.mrelektronik.com/elementy-op ... imitstart= latarka będzie miała mikroskopijne wymiary, a też nie o to mi chodzi. Idealnie gdyby średnica głowicy miała ok 50mm

Pozdrawiam
Olenek

[ Dodano: 17 Sierpień 2014, 11:49 ]
Biorąc pod uwagę, że moduł jest wstępnie wybrany (chyba, że ktoś mi odradzi :) ) wypadałoby wykonać jakieś obliczenia.
Pakiet akumulatorów wybrałem taki (o ile da się wybrać od tak pakiet) - http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=36236

Widziałem, że użytkownik romanroman w swoim wątku (nawiasem mówiąc pozazdrościłem pięknej roboty wykonanej przez midi) wykonał obliczenia czasu świecenia, ale do końca ich nie rozumiem. Może ktoś dałby linka do pakietu użytego to może rozjaśniłoby mi to w głowie trochę :)

ptja
Posty: 2595
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

olenek pisze:Światło główne nie musi być jakieś mikro więc czy będzie większe lustro czy nie to mi w ogóle nie przeszkadza.
wielkość lustra (optyki) jest istotna w kontekście wymagania wąskiego kąta świecenia i wielkości struktury diody. MK-R świeci dużo większą powierzchnią niż XP-G, więc przy podobnej optyce będzie dawać dużo szerszy główny snop światła (tzw. "spot" albo po naszemu "miecz świetlny").
olenek pisze:Wybrałem możliwie największą ilość lumenów przy jak najmniejszej mocy (W), nie wiem czy dobrze..
co do zasady - tak, bo w ten sposób zyskujesz czas świecenie przy tej samej jasności, ale czasem warto poświęcić efektywność dla innych cech (np. wybrać mniej sprawne diody XP-E lub XR-E dające jednak lepsze skupienie).
olenek pisze:/.../ obliczenia czasu świecenia, ale do końca ich nie rozumiem. /.../
zgrubnie (wystarczy do porównania): pomnóż napięcie pakietu (np. ten z BTO 11,1V) przez pojemność (np. 9,3Ah). Uzyskasz wtedy energię jaką możesz pobrać z naładowanego akumulatora: 103Wh.
Dzieląc tę energię przez sumaryczną moc LED (np. 15W) podzieloną przez sprawność sterownika (znów: zgrubnie, ale można przyjąć 80%) uzyskasz czas świecenia.

103 Wh / (15W/0,8) = ok. 5,5 h

Mała uwaga: dioda MK-R ma napięcie przewodzenia około 12V, a pakiet akumulatorów o znamionowym napięciu 11,1V w rzeczywistości ma napięcie od ok. 12,6V (naładowany) do ok. 8,1V (rozładowany). Najsensowniejszy w tym przypadku byłby driver obniżający napięcie, więc ja bym wybrał pakiet co najmniej 4S (14,8V, przy rozładowaniu ok. 10,8V) a jeszcze lepiej 6S (22,2V, przy rozładowaniu ok. 16,2V).
Przy pakietach z szeregowym połączeniem akumulatorów potrzebujesz jeszcze zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem każdego z "pięter".
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

olenek
Posty: 10
Rejestracja: sobota 16 sie 2014, 18:11
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: olenek »

ptja pisze:
olenek pisze:Światło główne nie musi być jakieś mikro więc czy będzie większe lustro czy nie to mi w ogóle nie przeszkadza.
wielkość lustra (optyki) jest istotna w kontekście wymagania wąskiego kąta świecenia i wielkości struktury diody. MK-R świeci dużo większą powierzchnią niż XP-G, więc przy podobnej optyce będzie dawać dużo szerszy główny snop światła (tzw. "spot" albo po naszemu "miecz świetlny").
W porządku, argument z szerszym snopem świetlnym jest bardzo logiczny, więc należy zmienić koncepcję i oprzeć się na diodzie MK-R. Poza tym bardziej podobają mi się latarki z jednym żródłem światła :P Ale ten argument jest pomijalny :)
ptja pisze:
olenek pisze:Wybrałem możliwie największą ilość lumenów przy jak najmniejszej mocy (W), nie wiem czy dobrze..
co do zasady - tak, bo w ten sposób zyskujesz czas świecenie przy tej samej jasności, ale czasem warto poświęcić efektywność dla innych cech (np. wybrać mniej sprawne diody XP-E lub XR-E dające jednak lepsze skupienie).
Nie wiem jaki snop światła będzie dawała ta MK-R, ale czasem nie jest tak, że dużo zależy od rodzaju reflektora użytego w latarce? Do diody MK-R znalazłem taki reflektor http://ledil.fi/node/2/p/11125 daje 12°. Jednak patrząc na zdjęcie w linku snopu światła to szału nie ma. Ammonite LEDTWO i TECLINE US-15 mają 10°
ptja pisze:
olenek pisze:/.../ obliczenia czasu świecenia, ale do końca ich nie rozumiem. /.../
zgrubnie (wystarczy do porównania): pomnóż napięcie pakietu (np. ten z BTO 11,1V) przez pojemność (np. 9,3Ah). Uzyskasz wtedy energię jaką możesz pobrać z naładowanego akumulatora: 103Wh.
Dzieląc tę energię przez sumaryczną moc LED (np. 15W) podzieloną przez sprawność sterownika (znów: zgrubnie, ale można przyjąć 80%) uzyskasz czas świecenia.

103 Wh / (15W/0,8) = ok. 5,5 h

Mała uwaga: dioda MK-R ma napięcie przewodzenia około 12V, a pakiet akumulatorów o znamionowym napięciu 11,1V w rzeczywistości ma napięcie od ok. 12,6V (naładowany) do ok. 8,1V (rozładowany). Najsensowniejszy w tym przypadku byłby driver obniżający napięcie, więc ja bym wybrał pakiet co najmniej 4S (14,8V, przy rozładowaniu ok. 10,8V) a jeszcze lepiej 6S (22,2V, przy rozładowaniu ok. 16,2V).
Przy pakietach z szeregowym połączeniem akumulatorów potrzebujesz jeszcze zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem każdego z "pięter".
Dzieki za uproszczenie obliczeń :) Czyli tak naprawdę potrzebuje teraz pakietu 6 celowego pod warunkiem, że dioda zostanie MK-R. Zależy mi na jak najmocniejszym snopie głównym światła i czasie świecenia. MK-R ma ok. 1800lum. Akumulatory 6S są trochę duże, trochę mniejsze są 4S, ale też droższe - http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=49058 lub http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=34568

ptja
Posty: 2595
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

olenek pisze:/.../znalazłem taki reflektor /.../ daje 12°. Jednak patrząc na zdjęcie w linku snopu światła to szału nie ma/.../
to jest tzw. kąt połówkowy (najczęściej), czyli kąt przy jakim jasność spada o połowę. Nie można z tego wnioskować, że przy 11,9 stopnia masz jasność, a przy 12,1 czarną ciemność :)
Reflektory o gładkiej powierzchni są pod względem odcięcia lepsze niż optyka "plastikowa".
Do tego dochodzi ewentualnie ustalenie czy podany kąt oznacza kąt od osi światła (czyli połówka "świetlnego stożka") czy całkowity (cały "stożek").
olenek pisze:Akumulatory 6S są trochę duże, trochę mniejsze są 4S,
"6" czy "4" to liczba "pięter". Nie ma tu informacji o tym, ile jest ogniw połączonych w każdym piętrze.
Na przykład pakiet 6S2P (czyli po 2 akumulatory w "piętrze") będzie dokładnie tej samej wielkości (w sensie objętośći, bo przecież ogniwa można ułożyć różnie), co 4S3P - w obu będzie 12 ogniw i tyle samo energii (czasu świecenia).
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

olenek
Posty: 10
Rejestracja: sobota 16 sie 2014, 18:11
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: olenek »

ptja pisze:to jest tzw. kąt połówkowy (najczęściej), czyli kąt przy jakim jasność spada o połowę. Nie można z tego wnioskować, że przy 11,9 stopnia masz jasność, a przy 12,1 czarną ciemność :)
Reflektory o gładkiej powierzchni są pod względem odcięcia lepsze niż optyka "plastikowa".
Do tego dochodzi ewentualnie ustalenie czy podany kąt oznacza kąt od osi światła (czyli połówka "świetlnego stożka") czy całkowity (cały "stożek").
Masz rację to jest kąt połówkowy, przynajmniej tak to widać na wykresach - http://ledil.fi/lett/linear_curve/b3b52 ... frame=true

Myślałem o tym, aby zrobić soczewkę ze szkła optic white odpowiedniej grubości w celu skupienia wiązki świetlnej z 12° do mniejszej wartości
ptja pisze:"6" czy "4" to liczba "pięter". Nie ma tu informacji o tym, ile jest ogniw połączonych w każdym piętrze.
Na przykład pakiet 6S2P (czyli po 2 akumulatory w "piętrze") będzie dokładnie tej samej wielkości (w sensie objętośći, bo przecież ogniwa można ułożyć różnie), co 4S3P - w obu będzie 12 ogniw i tyle samo energii (czasu świecenia).
Dobra już czaje o co chodzi :) Poszukam jeszcze za innymi pakietami.

ptja
Posty: 2595
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

olenek pisze:Myślałem o tym, aby zrobić soczewkę ze szkła optic white odpowiedniej grubości w celu skupienia wiązki świetlnej z 12° do mniejszej wartości
przypomnij sobie z optyki, jak przebiegają promienie. Nie skupisz w ten sposób światła wychodzącego z kolimatora lub reflektora.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski

olenek
Posty: 10
Rejestracja: sobota 16 sie 2014, 18:11
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: olenek »

Masz racje.

[ Dodano: 17 Sierpień 2014, 17:38 ]
Nie mogę znaleźć, żadnego pakietu mającego ok 40mm średnicy i 150mm długości. Jutro zadzwonie do tej firmy i zapytam czy jest możliwość zrobienia takiego.


Czy takie dane techniczne powinien mieć pakiet czy może coś trochę słabszego ze względu na to że będzie to latarka bez kanistra?:

napięcie nominalne: 22,2V
zakres napięć: 15,6V do 25,2V
pojemność nominalna: 5,2Ah
pojemność minimalna: 5,0 Ah
technologia: litowo-jonowa (Li-ion)
maksymalny prąd ładowania/rozładowania: 10A (ograniczony elektronicznie przez płytkę PCM)

[ Dodano: 17 Sierpień 2014, 17:57 ]
Mam serie kolejnych pytań :)

1. W jaki sposób uszczelnia się szkło? Czy jest ono dociskane przez oring?
2. Jak zrobić kontaktronowy włącznik latarki?
3. Czy jest możliwe w diodzie MK-R uzyskanie dwóch poziomów świecenia np 50% i 100% czy zależy to od sterownika?

Jutro zadzwonię do mrelektronik i wypytam o szczegóły, dzisiaj czytałem na forum, że mogą wlutować moduły hallotronowe w sterownik.

[ Dodano: 17 Sierpień 2014, 18:12 ]
Przejrzałem prawie wszystkie latarki wykonane przez midi. Muszę powiedzieć, że jakość, estetyka są nie do pobicia. Gratuluję :)

[ Dodano: 18 Sierpień 2014, 12:08 ]
W mrelektronik miły Pan pomógł mi wszystko złożyć w całość.

Dioda MK-R
Driver MR2007-V12 - sygnał rozładowania, dwa tryby pracy 50% i 100%
Kolimator LLC49N - ø45mm, co prawda to nie lustro, ale ma kąt połówkowy 7° http://www.lednlight.com/downloads_lnl/ ... E_MK-R.pdf
Przystawka do drivera sterująca kontaktronem

Najgorsze jest to, że do BTO nie udało mi się dodzwonić i nie wiem nic w sprawie pakietów. Czy ktoś z forum zajmuje się robieniem pakietów "na wymiar"?

Bartek Sajkowsk
Posty: 26
Rejestracja: piątek 06 cze 2014, 14:04
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Bartek Sajkowsk »

ostatnio robiłem pakiet dla siebie 4S2P złożony z ogniw 18650.
Mieści się w kanistrze o fi ok 45mm i ma na wysokość ok 150mm
Pojedyńcze ogniwo ma 18mm średnicy więc uzyskanie fi 40mm będzie ciężkie tym bardziej, że musisz w środku jeszcze zmieścić PCM

[ Dodano: 19 Sierpień 2014, 10:45 ]
I dodatkowo w MR Elektronik dobiorą Ci odpowiedni driver i ledy tak aby przy pakiecie 4S2P miały parametry takie jak chcesz.
Pamiętaj też, że z takiego pakiety możesz wyciągnąć nawet 6,8 Ah. W BTO z tego co pamiętam są ogniwa panasonic, które mają nominalną pojemność 3400 mAh.
Taki pakiet wystarczy Ci na dwa nury na pełnej mocy. Wg. mnie nie ma sensu pchać do latarki "integralnej" większego pakietu, po pierwsze będzie duża, po drugie będzie naprawdę ciężka

olenek
Posty: 10
Rejestracja: sobota 16 sie 2014, 18:11
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: olenek »

Witam,

zastanawiam się nad uszczelnieniem szkła.
Są dwa pomysły. Pierwszy to z głowicą dzieloną i nakrętka z oringiem dociska szkło. Drugi to szkło pomiędzy dwoma oringami - w zasadzie wciśnięte między nie. Myślę, że montaż może się okazać dosyć kłopotliwy ale powinno to zdać egzamin. Znalazłem zdjęcie podobne do mojego pomysłu (chyba).
http://www.bulbonsystem.republika.pl/IMG_7848.JPG

Ewentualnie można wkleić szkło na jakiegoś Loctite (oni mają wszystko do wszystkiego :) )

Do BTO nie da się dodzwonić, próbuje już od tygodnia.

Jak rozwiązać sprawę z włącznikiem kontaktronowym, tak aby było 3 położenia. Czy magnesy załatwiją sprawę czy trzeba jakieś zamki robić (np kulka z wgłębieniami w odpowiednich miejscach? )

Pozdrawiam
Olenek

Bartek Sajkowsk
Posty: 26
Rejestracja: piątek 06 cze 2014, 14:04
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Bartek Sajkowsk »

Wielkość pakietu możesz łatwo sprawdzić, policzyć. Np. ogniwa 18650 mają 18mm średnicy i 65mm wysokości (bez zabezpieczenia). Widziałem, że chce zmieścić pakiet 6S2P w wymiarach fi. 40mm i h 150mm. Jest to niemożliwe na tych ogniwach i nie sądzę aby Ci się udało na jakichkolwiek innych. Pamiętaj też, że między ogniwa trzeba wsadzić płytkę więc to jest dodatkowe jakieś 3 mm do średnicy.
Włącznik kontaktronowy działa poprzez przesunięcie nad nim magnesu. To czy na pierścieniu będziesz miał kuleczki blokujące go w odpowiedniej pozycji zależy od Ciebie.

Mieciu
Posty: 527
Rejestracja: czwartek 29 sie 2013, 19:34
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Mieciu »

moze już nie warto samemu kombinować?
Chińczycy zrobili latarkę dzieloną na 3 x XML w cenie nie do przebicia (500zł)
http://www.ebay.pl/itm/3000LM-CREE-XML- ... 1264233217

Dokupujesz 3 ogniwa 26650 i masz całkiem przyzwoite światełko:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lUh1vMD_KJ8[/youtube]

ODPOWIEDZ