Dioda IR

dane techniczne, zdjęcia i ciekawostki o diodach świecących
Awatar użytkownika
Dziubek
Posty: 1733
Rejestracja: czwartek 07 sie 2014, 21:53
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Dioda IR

Post autor: Dziubek »

Witajcie. Potrzebuję zbudować latarkę na diodzie IR 940nm. Pewnie jako body będzie coś ze stajni Convoya. Znalazłem takie ogłoszenie https://www.olx.pl/oferta/podswietlenie ... r46oB.html

Ktoś z Was się orientuje jaka dioda i driver jest tam wrzucone ? Zależy mi na skompletowaniu właśnie takiego zestawu - dioda i sterownik i uzyskać parametry jak te z ogłoszenia. Zasilanie będzie z 18650.
Mociumpel
Posty: 2094
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Mociumpel »

Awatar użytkownika
Dziubek
Posty: 1733
Rejestracja: czwartek 07 sie 2014, 21:53
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Dziubek »

Dzięki, mam punkt zaczepienia. Zakupy i tak planuję w kraju zrobić. Jakiś driver do tego polecisz ?
Mociumpel
Posty: 2094
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Mociumpel »

A to już sobie wymyśl - jeśli chcesz na turbo lekko przesterować (zamiast 1,5A dać 2A) to:
1. coś max 2,1A - 6xAMC - liniowy 5/30/100%
2. któryś z "naszych" - bardziej sprawne - @gregowy viewtopic.php?t=15911 z ograniczeniem do 2100mA
3. mój idol https://led4power.com/product/ld-a4-2-1 ... ht-driver/ wersja na 3A z ograniczeniem na 2A
4. czy prosty "buck" - http://kaidomain.com/S025942-CF-FX-17A- ... earch=17mm (2,2A max) lub http://kaidomain.com/Flashlight-DIY-and ... -Cree-XM-L - tego drugiego używam do ledów o niskim Vf (XP-L2 czy Luxeon V) - łądnie trzyma te 2,2A do samego końca ogniwa.

I dodatkowo - nie wiem do czego chcesz tego użyć ale moim zdaniem lepszy byłby zoom - np. ten viewtopic.php?t=22500 - straty na soczewce miedzy zoom in out to 20% a zasięg wedle chińczyków to 250 metrów z palcem w nosie (przy 2 A, zresztą ta latarka dla myśliwych zrobiona została...) i równomiernie oświetlona powierzchnia - spill tutaj niepotrzebny.
Awatar użytkownika
Sosenia
Posty: 426
Rejestracja: środa 01 gru 2010, 14:38
Lokalizacja: ZG

Post autor: Sosenia »

Mociumpel pisze:3. mój idol https://led4power.com/product/ld-a4-2-1 ... ht-driver/ wersja na 3A z ograniczeniem na 2A
4. czy prosty "buck" - http://kaidomain.com/S025...ard?search=17mm (2,2A max) lub http://kaidomain.com/Flas...d-for-Cree-XM-L - tego drugiego używam do ledów o niskim Vf (XP-L2 czy Luxeon V) - łądnie trzyma te 2,2A do samego
A ja się zastanawiam, co takiego wspaniałego jest w droższych driverach o tym samym prądzie wpuszczanym w diodę - większa sprawność? Lepsza stabilizacja? Co jeszcze? W sensie, dlaczego warto wziąć droższy?
Mociumpel pisze:moim zdaniem lepszy byłby zoom
I w mundurze na wieży strażniczej ze szperaczem przeczesujący teren :)
S2+: XM-L2 U2-1B 2.1A || XM-L2 T6-4C 2.1A || (MOD) XP-E2 Red 1.4A || 365nm Nichia UV
S2 XP-L HI 2.8A || BLF Q8 || Skilhunt H03 NW || Astrolux C8 XP-L HI 3B || KDLITKER C8.2 XHP35 HI NW || L6 XHP70 N2-3A || L2 XP-L HI V2-1A
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3149
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

Sometimes darkness can show you the light
Mociumpel
Posty: 2094
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Mociumpel »

viewtopic.php?t=1215
viewtopic.php?p=225435
i podsumowanie - Praca bez PWM to większa sprawność prądowa i brak zakłóceń dla urządzeń pracujących w pobliżu latarki.
Owa sprawność najbardziej widoczna jest na najwyższych trybach gdzie różnice między PWM-em a noPWM dochodzą do 30% co w praktyce oznacza że:
- dla tego samego prądu średniego np. 2,8A uzyskujemy 30% więcej światła dla noPWM (w przybliżeniu bo przyrost lumenów w funkcji prądu jest nieliniowy i malejący)
- ilość światła jest taka sama ale dla RÓŻNYCH prądów - 2,1A dla noPWM i 2,8 z PWM

W praktyce sterownik noPWM sprzyja oszczędzaniu energii => mniejszy prąd = dłużej działająca latarka ;) do 30% czasu

Powyższe to uproszczony wniosek i wartości przybliżone ale wiarygodne.

Z kolei sterowniki/przetwornice czyli DC/DC (buck - obniżające lub boost - podwyższające napięcie) oparte o cewkę "produkują" prąd na wyjściu o parametrach dopasowujących się do leda - konkretnie VF (napięcia przewodzenia diody) i zadany prąd.
Sterowniki liniowe oparte o "inteligentne rezystory AMC "spalają" nadmiar napięcia (równicę między napięciem ogniwa a napięciem przewodzenia diody w danym trybie prądowym) co prowadzi do niepotrzebnej straty energii i wydzielania się ciepła. Sterowniki oparte o przetwornicę w założeniach teoretycznych niwelują powyższą wadę dopasowując napięcie do aktualnie potrzebnego.
Niestety wg mojej wiedzy poprawne zaprojektowanie i wykonanie sterownika buck/boost z wieloma trybami bez PWM-a nie jest łatwe (czytaj TANIE - chodzi o odpowiednie części,i ich obliczenie i dopasowanie plus ceny ich zakupu oraz ustalenie trybów) co w praktyce czyni z nich fajnym ale drogim źródłem napędowym do latarek.
Dobre sterowniki boost sa raczej przeznaczone do zasilania ledów 6/12V - sprawność 90-95% w zakresie 3,2-4,2V wejściowo
Dobre sterowniki buck ZAWSZE muszą mieć napięcie wejściowe WYŻSZE od napięcia przewodzenia diody - czyli dla diody 3V (np. Luxeon V http://budgetlightforum.com/node/60202 - gdzieś na dole jest tabelka z danymi pomiarowymi - m.in. z napięciem przewodzenia diody) jest teoretyczna szansa że prąd 3A i wydajność 1200lm byłaby utrzymana do napięcia na ogniwie 3,2V czyli "prawie do końca" czyli PEŁNA STABILIZACJA WYDAJNOŚCI.
Oczywiście to tylko teoria ale PEŁNA stabilizacja w tak wysoki prądzie jest pożądaną cecha latarki - kwestia jaka to latarka - bo w małym Convoyu S2 prąd ten rozgrzeje latarkę do temperatury "nietrzymania" - ale to już inna kwestia.

Podsumowując:
- sterowniki liniowe są proste konstrukcyjni, w miarę tanie i w miarę sprawne (malejące napięcie ogniwa zwiększa sprawność ;) ) i dodatkowo umożliwia ustalenie trybów od 0,1A do 20A (w trybie zasilania bezpośredniego) - dodatkowo sprawność po "scałkowaniu" dla noPWM wcale nie jest znacząco gorsza od średniaków typu przetwornica
- sterowniki boost/buck są kolejnym ogniwem rozwojowym ale trudniejszym do wykonania i droższym.
Ostatnio zmieniony środa 26 wrz 2018, 16:19 przez Mociumpel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Dziubek
Posty: 1733
Rejestracja: czwartek 07 sie 2014, 21:53
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Dziubek »

Dzięki za solidne nakreślenie tematu.
Reasumując, po taniości to "tradycyjny" nanjg 10x, jak chcemy coś lepszego to już buck/boost.

Podłoże to tego to pod XP, nie ?

Padło na Convoya bo takie body dostanę pewnie. Nie ja daję host. To nawet sprzęt nie dla mnie. Zooma niestety brak tutaj. Latarka ma być jako uzupełnienie, więc na zoom parcia nie ma.
Mociumpel
Posty: 2094
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Mociumpel »

dlaczego 10x? max prąd w tym to 1,5A więc przesterowanie do 2A powinno być bezpieczne - IR szczerze nigdy nie ruszałem bo do tego noktowizor potrzebny pasywny a ja nie mam ;) więc max prądu również - trzeba byłoby poszukać ile to wytrzyma - tym bardziej że na każdy Wat pobranej temp. wzrasta o 9 stopni co przy 2A i Vf ok. 3,4V daje 6,8W i przyrost temperatury 60 stopni czyli z 25+60=85 - to trochę dużo już tym bardziej że trzeba to wypluć na pigułę i dalej - jeśli zalutowana będzie pewnie wytrzyma te 2A przez parę minut ...

http://budgetlightforum.com/node/54308 tu masz jakieś szczątkowe info - te obydwa z kaidomana różnią się wysokością kopuły (podane są "półkąty" - abstrakcyjne określenie) chyba co może wpływać na konkretna latarkę - ta pierwsza ma 150 stopni do C8 idealna, ta druga ma 90 stopni co do zooma z regulacja szerokości wiązki idealna i zero strat z dużym soczewkiem (np. do Cometa z bangooda za 16 dolarów z chin;) )
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

Dziubek.
Tylko nie lutuj tej diody na podłoże DTP :D
Awatar użytkownika
Dziubek
Posty: 1733
Rejestracja: czwartek 07 sie 2014, 21:53
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Dziubek »

Chodziło mi o nanjg 105c czy 105d ect.
Ostatnio słyszałem od dwóch osób że te Comety z BG nie wysyłają. Dostały maila z jakimiś przeprosinami. Nie wiem co dalej z tymi zamówieniami.

smokuxx1987 Czemu ?
Mociumpel
Posty: 2094
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Mociumpel »

Co do Cometa - trza było brać jak były bo to dobry dil był na maxa - wprawdzie podróba ale po drobnych poprawkach powinna być dużo lepsza od jakiegokolwiek zuuma w cenie do 200 zł. Swoja ostatnią (trzecią za 59 zł z baterią, hehe - jedna dla mnie bo szkoda nie wziać i reszta do ludzi) kupiona 24.09 właśnie wyszła z PRC. Pozostają jedynie bez bateryjek https://www.banggood.com/XPL-HI-1300LM- ... rehouse=CN.
Pigułe toto ma wprawdzie na 17mm ale można albo jakiś DD i pchac ile wlezie, albo jakiś boost 17mm na 5A i XHP 6/12V wepchać albo podtoczyć i wsadzić buck-a ala coś na 2x 26350 - możliwości jest wiele. TO co najbardziej w tej latarce to SOCZEWKA z powłokami - wprawdzie Jaxman swoje certyfkuje a ta może być "lewa" ALE lepsza niebieska byle jaka niż żadna...
Kompaktowy "Jaxman Z1" w cenie 60 zł to skarb ;) -
Awatar użytkownika
Dziubek
Posty: 1733
Rejestracja: czwartek 07 sie 2014, 21:53
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Dziubek »

Może i oferta dobra, ale jak ktoś nie używa takich latarek to kupić, aby kupić, jest bez sensu. Wolę zainwestować w nowe Convoye skoro i tak mam kupić świecidełko ;)

A z tym podłożem to w końcu jak to jest ? Czemu Noctigon odpada ? Jeżeli nie on to co ? KDL też w takim razie nie powinno służyć, a lutują na nim.
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

Dziubek pisze:Chodziło mi o nanjg 105c czy 105d ect.
Ostatnio słyszałem od dwóch osób że te Comety z BG nie wysyłają. Dostały maila z jakimiś przeprosinami. Nie wiem co dalej z tymi zamówieniami.

smokuxx1987 Czemu ?
Te osramy mają biegun dodatni na 2 padach, jednym bocznym i drugim termalnym.
Lutując diodę na podłoże DTP które nie jest odizolowane od obudowy latarki będzie zwarcie między minusem z ogniwa a + na diodzie.
+ z ogniwa do diody idzie bezpośrednio a włączając latarkę będzie zwarcie + i - z ogniwa bezpośrednio na diodzie......
Awatar użytkownika
Dziubek
Posty: 1733
Rejestracja: czwartek 07 sie 2014, 21:53
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Dziubek »

To jak to w KDL omijają ? Ich podłoża to też DTP wg. opisu.
Możesz jakieś konkretne podłoże z kraju polecić ?
ODPOWIEDZ