Convoy M21C-U, ale bezstopniowy ramping niestety wymaga dopracowania

czyli nasze opinie, odczucia i wnioski o światełkach
Mocarny
Posty: 399
Rejestracja: wtorek 07 maja 2019, 18:10
Lokalizacja: Kielce

Convoy M21C-U, ale bezstopniowy ramping niestety wymaga dopracowania

Post autor: Mocarny »

Convoy M21C-U


Na końcu będzie podsumowanie dla tych co lubią tylko konkrety, w każdym temacie pogrubię kluczowe zdania aby łatwiej wyłapać istotne rzeczy od głupot które często piszę.Zapraszam!
Obrazek
Dla BARDZO dużych zdjęć: klik -> na stronie ze zdjęciem klik prawym przyciskiem myszy -> "Otwórz grafikę w nowej karcie"

Latarkę do recenzji dostałem od Convoy'a, także dzięki Simon.

Spis treści:

- Ogólne parametry
- Zawartość opakowania
- Wygląd, parametry
- Sterowanie, czas działania
- PWM
- Wodoodporność
- Rozkład światła, barwa
- Beamshoty
- Zastosowanie i moje doświadczenia
- Podsumowanie

Ogólne parametry

LED: XHP70.2 5000K
Reflektor: SMO
Szkiełko: Z powłokami AR
Sterowanie: Bezstopniowa zmiana jasności
LVP: Tak
Ochrona przed odwrotnym włożeniem ogniwa: Tak
Bateria: 1*21700
Włącznik: e-switch na głowicy
Wymiary: 55mm głowica / 28mm tubus baterii / 159mm długość

Zawartość opakowania


Opakowanie to lepszej jakości kartonik, w środku w piankowym zabezpieczeniu latarka. Tyle. Ale chociaż kartonik ładny.


Wygląd, parametry

ObrazekObrazek
Wygląda praktycznie tak samo jak M21C, jedyną różnicą jest włącznik na głowicy, zamiast z tyłu.

- Z przodu stalowy pierścień, szybka z powłokami AR, reflektor SMO i dioda XHP70.2, oczywiście porządne chłodzenie.
Obrazek
Jedyną wadą jest latający w środku reflektor - tak jakby szybka była za słabo dociśnięta przez pierścień, który z kolei ma trochę luzu po bokach i lata delikatnie.

- Dalej z boku jest e-switch, a wokół niego metalowy pierścień - nie jest to zabezpieczenie włącznika, gdyż pierścień siedzi w obudowie. Ale ładnie wygląda.

- Sterownik nie posiada sprężyny, ale metalową pastylkę, co poprawia kontakt z baterią.
Obrazek

- Zakrętka ze zmostkowaną sprężyną
Obrazek

Design oceniam na bardzo ładny.

Sterowanie, czas działania i ładowanie


Sterowanie
Ojej, mam duży problem z tym sterowaniem. Będę szczery - nie lubię go. Już tłumaczę:
Na pokładzie mamy sterownik z funkcją bezstopniowego ściemniania. W teorii brzmi to bardzo fajnie, ale w praktyce wypada gorzej. Jest bardzo toporny w obsłudze, zupełnie nieintuicyjny. Porównując to sterowanie z podstawową funkcję zmiany jasności z Andurila, dla pierwszego daję 3, dla drugiego 10.
Po pierwsze zmiana jasności jest nienaturalna: niskie jasności ściemniają i rozjaśniają się bardzo szybko, a wysokie - wolno. Na tworzeniu oprogramowania się nie znam, ale wydaje mi się, że Convoy ustawił taką samą szybkość zmiany lumenów przy jasnym i ciemnym świetle, podczas gdy przy ciemnym powinna się zmieniać wolno, a przy jasnym szybko. Wydaje mi się, że tak zrobiono w Anduril. Zobrazowałem to naszkicowanym przez siebie wykresem:
Obrazek
Ale to tylko moje przypuszczenia.

Kolejną sprawą jest sterowanie, które jest toporne:
1. Z pozycji off przytrzymując mamy najniższą jasność 15lm - nie możemy z niej zwiększać jasności w górę, ani nic. To tylko jeden tryb.
2. Z pozycji on i off po dwukliku mamy najwyższy tryb. Żeby z niego zmniejszyć jasność, trzeba przytrzymać guzik, latarka niby zwiększa jasność, mruga że jest na maxa (ale to nie prawda, bo już przed chwilą była), potem dopiero trzeba go puścić i znów przytrzymać, aby jasność zmniejszyć.
3. Latarka zapamiętuje tryb max jasności po dwukliku, ale nie zapamiętuje minimum po przytrzymaniu włącznika z pozycji off. Oznacza to tyle, że jeśli włączymy turbo i nie zmienimy jasności, nie ma opcji żeby na nie nie "trafić" kiedy znów włączymy latarkę. Słabe, już kilka razy miałem tak, że potrzebowałem średniego światła, a wiedząc że natrafię na turbo zakrywałem reflektor ręką.

Na szczęście po 6-cio kliku mamy dostęp do prostego sterowania, czyli 4 tryby ze skrótem po przytrzymaniu do moonlight i po dwukliku turbo. Polecam korzystać tylko z tego.

Czas działania
Wykres zmiany jasności w 10 minutach
Obrazek
Temperatura po:
2min - 39°C
5min - 47°C
10min - 47°C
Jasność po 10min - 1183lm

Trzeba przyznać, chłodzenie robi robotę. Wypada to lepiej niż w zeszłorocznej M3, a ta jest lżejsza.

PWM


Nie zaobserwowałem żadnego na najniższej jasności

Wodoodporność


Testowana 2 godziny w akwarium, na głębokości 30cm
Obrazek
Test zaliczony w 100%, jestem pod wrażeniem, zwłaszcza, że bliźniaczy model, czyli M21C nie przetrwał 40 minut pod wodą.

Rozkład światła, barwa


XHP70.2 5000K
Min jasność: 15lm
Min jasność trybu ramping: 77lm
Max jasność: 3185lm
Obrazek
Obrazek
Jak widać na ostatnim zdjęciu, na brzegach tworzy się taka obręcz, jest to spowodowane stalowym pierścieniem na głowicy, który tak odbija światło. Coś za coś.


Beamshoty


ISO200, t2s, f/3,5 balans bieli światło słoneczne.

Zdjęcie jak wygląda las
Obrazek
Obrazek

Właściwe zdjęcia:
Obrazek
Obrazek

Światła jest dużo, jest to coś pomiędzy zasięgiem a rozproszeniem, bardziej w stronę zasięgu. Dobra latarka jeśli zastanawiasz się nad czymś jasnym, o średnich wymiarach.


Zastosowanie i moje doświadczenia.


Niestety z powodu niedopracowanego sterownika w moim przypadku ta latarka nie znajdzie wiele zastosowań. Jest to z pewnością ciekawy początek drogi, jaką zmierza Convoy, lecz moja cierpliwość poznała granicę. Nie mówię, że to zła latarka, ale to sterowanie jest dla mnie zbyt toporne. Lecz jeśli komuś nie przeszkadza, to jestem w stanie ją polecić, zbiera ode mnie dużo plusów za design, odprowadzanie ciepła, dobry zasięg i wodoodporność.


Podsumowanie


Convoy M21C-U to szary początek obranej przez Convoya drogi ku nowocześniejszym sterownikom. Szary niczym sama latarka. Ale nie tak jasny. Dałbym mu z 500lm.

Co na plus:
+ wysoka wodoodporność
+ ładny design

Co na minus:
- toporne sterowanie
- reflektor w moim egzemplarzu lekko lata w głowicy, ale znam kilkanaście innych przypadków, więc to raczej ogólny problem

W kategorii jakość wykonania - body, gwinty, uszczelki itp.
Ocena: 4/10

W kategorii światła - barwa, sterowanie, tryby
Ocena: 8/10

1 - bardzo zła latarka, że aż boli patrzeć, okropna jakość, nie nadaje się do normalnego użytkowania
5 - przeciętna latarka, o rozsądnej cenie - dla przeciętnej osoby "świetna"
10 - spełnia wszystkie moje oczekiwania w danej kategorii (np. EDC, czołówka, szperacz), jest trwała i porządnie wykonana, warta swojej (nawet trochę zawyżonej) ceny. No istny ideał.

Mam nadzieję, że dobrze się bawiliście!
ODPOWIEDZ