Pierwsza lampa MH

Domowe, energooszczędne instalacje LED, HID, halogenowe etc. Światło w stacjonarnych aplikacjach codziennego użytku.
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

Jeśli elektroniczny układ zapłonowy jest na dwie lampy (są takie), to można zasilić dwie lampy z jednego urządzenia. Jeśli nie, to musi być jedna lampka = jeden statecznik o tej samej mocy co lampka. Układ zapłonowy do lamp sodowych ultrawysokociśnieniowych (oznaczonych SDW-T) nie nadaje się do metalohalogenkowych. Lampy metalohalogenkowe bywają oznaczane HQI lub MHL od oznaczeń firmowych odpowiednio Osram i Philips.
Spróbuj upolować statecznik na dwie lampki 35W, przykładowy firmy Osram ma oznaczenie PTi 2x35/220-240 S i tu jest jego karta katalogowa.
freex
Posty: 20
Rejestracja: sobota 05 paź 2013, 21:36
Lokalizacja: Brzeg

Post autor: freex »

Oj. Chyba narobiłem. Obiecuję się poprawić i pisać z polskimi znakami. Przepraszam :) To takie przyzwyczajenie z IRC'a :)

Mam jeszcze jedno pytanie: Czy ktoś próbował zasilić MH ze statecznika powertronic PTI 70 na kablu dłuższym niż katalogowe 1,5m? Jaki kabel zastosować? Lepsza bedzie skrętka czy drut taki z jakiego się wykonuje instalacje elektryczne w domach/mieszkaniach? Jaki przekrój?

pozdr.
Tomek11
Posty: 137
Rejestracja: wtorek 20 sie 2013, 12:51
Lokalizacja: W-w

Post autor: Tomek11 »

amisiek pisze:Sufit pomalowany bielą tytanową, ściany z jasnożółtej tapety o dość dobrym odbiciu.
Ta biel występuje we wszystkich farbach ? Używałem ostatnio Polifarb Cieszyn biała do wnętrz. Czego szukać na opisie farby ?
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

To było zrobione na zamówienie. Kolega pracował z farbami w tym czasie i mi to polecił.
fxxx
Posty: 1575
Rejestracja: środa 04 sie 2010, 16:34
Lokalizacja: nowy sacz

Post autor: fxxx »

Co do kabla najlepsze będą luźne żyły w podwójnej izolacji. Ale bez przesady, plaski 3-żyłowy (wykorzystujesz skrajne żyły) wystarczy.
freex
Posty: 20
Rejestracja: sobota 05 paź 2013, 21:36
Lokalizacja: Brzeg

Post autor: freex »

A jaka może być długość tych żył? Pisząc płaski 3-żyłowy myślisz o takim zwykłym drucie jakim się kładzie instalacje elektryczną w mieszkaniach 3x1,5mm czy 3 żyłowy ale linka..z wielu cieniutkich drucików?
fxxx
Posty: 1575
Rejestracja: środa 04 sie 2010, 16:34
Lokalizacja: nowy sacz

Post autor: fxxx »

Instalacje powinno się kłaść 2,5 mm. Bez różnicy czy to drut czy linka.
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

W praktyce między lampą a układem zapłonowym dawałem 2x1mmkw i jest OK. Wg dokumentacji podają maksymalną odległość na 2m. Problemem nie jest prąd czy napięcie ale pojemność przewodów, która przy długich kablach powoduje pogorszenie stromości i napięcia impulsu z układu zapłonowego. Skutek zbyt długich przewodów: mocno wypracowana lampa nie chce startować.
Awatar użytkownika
750kV
Posty: 13
Rejestracja: poniedziałek 23 wrz 2013, 20:53
Lokalizacja: Wschodnia Polska

Post autor: 750kV »

fxxx pisze:...Instalacje powinno się kłaść 2,5 mm. ...
W obwodach gniazd - owszem. Dla oświetleniowych w mieszkaniówce te 2,5mm to troszkę za dużo.
Pozdrawiam.
„Ekspert to ktoś, kto ma coraz większą wiedzę w coraz mniejszym zakresie, aż wreszcie wie absolutnie wszystko o niczym.”- Niels Bohr
fxxx
Posty: 1575
Rejestracja: środa 04 sie 2010, 16:34
Lokalizacja: nowy sacz

Post autor: fxxx »

o to mi chodziło, późno już było :)
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2878
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

Biel tytanowa występuje we wszystkich jasnych farbach. Jest to po prostu dwutlenek tytanu (TiO2), stosuje go się "wszędzie" jako barwnik/pigment zazwyczaj, ale nie tylko, jest też barwnikiem spożywczym (E171).

A to ile go w danej farbie jest, i ile poza nim jest syfu, to trudno powiedzieć. Pewnym jest tylko to, że najtańsze farby wcale nie są takie jasne, jak deklaruje opakowanie. Za to już średnia półka cenowa zazwyczaj jest OK. Ogólnie, czym (śnieżno)biała farba lepiej kryje, tym lepiej też odbija światło.

Pozdrawiam Kuba
Awatar użytkownika
Zbychur
Posty: 3677
Rejestracja: poniedziałek 19 gru 2011, 21:14
Lokalizacja: Drogomyśl

Post autor: Zbychur »

Obrazek

Oczywiście, grubość przewodu ma znaczenie, ale jak widać na prawym egzemplarzu, producent podaje - 10m max. w przypadku tego akurat układu. Zresztą całkiem przyzwoite układy i mimo, że elektromagnetyczne to są bardzo ciche.
Bart12400
Posty: 17
Rejestracja: piątek 04 paź 2013, 10:40
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Bart12400 »

Szanowni Koledzy,
towary zamówione
1. STATECZNIK - UKŁAD POWERTRONIC PTI 70/220-240 S
2. CDM-T 70W/942
otrzymałem i postarałem się podłączyć.
Oto rezultaty
a) lampa metalohalogenkowa w oprawce z kostki ceramicznej
Obrazek
b) lampa w oprawce podłączona do statecznika
Obrazek
Włożyłem metalohalogen testowo do klosza UFO (zasilony przewodem od żelazka)
i naprawdę świeci pięknym białym światłem, które zdecydowanie się
odróżnia od pozostałych źródeł (na plus). Rożnica jest jednak tak duża, że chyba zakupię lampę
CDM-T 70W/930 dla zachowania zgodności temperatury światła (to równanie w dół, ale może kiedyś podejdę do tematu kompleksowo
i wszystko pozmieniam, gdyż kolor klosza po podświetleniu lampą CDM-T 70W/942 to taka różnica jakości, jakiej jeszcze u siebie nie widziałem).
Obecnie próbuję przejść z prowizorki i testów do normalnego funkcjonowania metalolohalogenu w kloszu.
Na kolejnym zdjęciu widać mój klosz UFO z trzema nieszczęsnymi mocowaniami E27.
Obrazek
Jest tam tak mało miejsca, że trzecią żarówkę można wkręcić tylko wtedy, gdy ta puszka z 3 gniazdami E27 jest
we wnętrzu klosza i rączki trzeba mieć naprawdę małe, aby wkręcić trzecią żarówkę. Niestety mam tylko jeden
przewód 3-żyłowy wychodzący z sufitu do puszki podsufitowej i jeden włącznik na ścianie do tego źródła światła.
Na zdjęciu niżej po białej kostce montażowej
widać przewód uziemiający oraz 2-żyłowy kabel w przezroczystej izolacji, a z puszki podsufitowej
wychodzi w dół tylko ten przewód 2-żyłowy.
Obrazek

Obrazek
Obecnie zastanawiam się:
a) do czego przymocować oprawkę z metalohalogenem w kloszu UFO, za oprawkę może służyć
1. kostka ceramiczna, jak na zdjęciu
2. przerobiona przełączka E27 > GU10 na G12 (oszlifowałem oprawkę ceramiczną GU10).
Obecne mocowanie E27 (3 gniazda) nie da się raczej wykorzystać, gdyż lampka G12 pionowo w dół
daje najlepsze światło w kloszu, już przetestowane.
b) jak rozwiązać kwestie przypadkowego wyłączenia lampy metalohalogenkowej, UFO jest podpięte
do włącznika / wyłącznika na ścianie (jeden pośród 5 innych), a dzieci lubią pstrykać,
d) dlaczego uziemienie jest obecnie podpięte do puszki podsufitowej,
c) czy do zasilania statecznika mogę zamiast przewodu 3-żyłowego (obecnie tymczasowo używany do podpięcia
do sieci poprzez kabel od żelazka) użyć ten przezroczysty 2-żyłowy ze zdjęcia wyżej bez podpinania
uziemienia do statecznika czy muszę użyć również uziemienia, co wtedy z uziemieniem samej puszki?


Będę wdzięczny za sugestie.
Ostatnio zmieniony czwartek 10 paź 2013, 21:29 przez Bart12400, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2878
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

Cześć. Ładna lampa :)
Bart12400 pisze:do czego przymocować oprawkę z metalohalogenem w kloszu UFO,
Nie rozumiem o co pytasz? o sposób mocowania "kostki"? Ja zrobiłem tak: w koscte jest otwór do przykręcania, go do czegoś, jakakolwiek blacha (cienka, do cięcia nożycami) i wkręt uniwersalny, chyba da się wkręcić nawet bez wiercenia ;)
Obrazek
Bart12400 pisze:c) czy do zasilania statecznika mogę zamiast przewodu 3-żyłowego (obecnie używany do podpięcia
do sieci) użyć ten przezroczysty 2-żyłowy ze zdjęcia wyżej bez podpinania uziemienia do statecznika?
Ja mam podłączone na dwie żyły (taka instalacja), przy czym mam mostek od neutrała do uziemienia przy stateczniku. Działa.

Mój dzieć (5l.) tylko na początku kilka razy z rozpędu wyłączał lampę. Włączać nie zabraniałem, zabraniałem wyłączać bez pytania ;P
Jeżeli jest dużo włączników, to ja bym zrobił nalepkę z foli np. żółtej w kształcie trójkąta ostrzegawczego, jak się widzi znak/napis, to się myśli... Ja na początku też odruchowi nieraz wychodząc z pokoju wyłączałem MH bez sensu, ale w końcu się nauczyłem. I zmienić też musiałem przyzwyczajenie, że do chwilowego oświetlenia naciskać mam prawy a nie lewy włącznik, jak wcześniej.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Bart12400
Posty: 17
Rejestracja: piątek 04 paź 2013, 10:40
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Bart12400 »

Dziękuję za sugestie dotyczące przykręcenia kostki (pomysł będzie wykorzystany) oraz kwestii jednego włącznika i dzieci.

Jezeli chodzi o
marmez pisze:
Bart12400 pisze:c) czy do zasilania statecznika mogę zamiast przewodu 3-żyłowego (obecnie używany do podpięcia
do sieci) użyć ten przezroczysty 2-żyłowy ze zdjęcia wyżej bez podpinania uziemienia do statecznika?
Ja mam podłączone na dwie żyły (taka instalacja), przy czym mam mostek od neutrała do uziemienia przy stateczniku. Działa.
to czy mógłbyś ewentualnie wrzucić zdjęcie statecznika, gdyż
marmez pisze: mostek od neutrała do uziemienia przy stateczniku.
to niestety niewiele mi to mówi (co i jak podpiąć)?

Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ