Mactor HID czyli jak zrobić HID'a za 600PLN
takie w miare. Wyszlo mi ze moge upchnac ok 150mF, moze 200mF. Ale te 16A przez kilka sekund to jednak duzo. Biorac tylko liniowo - daje to prawie 200W przez powiedzmy 5 sekund czyli ok 1000J - chyba ze po prostu przetwornica ma za zadanie w te kilka sekund odparowac wszystko co do odparowania jest. Robie po prostu uklad soft-startu, zeby troche ogniwa oszczedzic, ale chyba jednak pojde w troche inna strone (ciut inne palniki, ciut inna filozofia wlaczania - cos jak w Warriorze, choc przy mniejszym pradzie) - jestem w stanie przezyc te kilka sekund bez pelnej mocy.
Kodi... Filozofii raczej nie zmienisz na ciut inną... Z tego co wiem standardowe zapłonniki HID pobierają duży prąd po to aby wzbudzić wyładowanie w palniku i tu raczej nic nie zdziałasz. To musi swoje połknąć aby zainicjować wyładowanie a potem mniejszy prąd aby go podtrzymać. Jaka jest Twoja alternatywa?
Sometimes darkness can show you the light
Mylisz się , bo można zdziałać. Kodi ma racje. Przetwornice samochodowe żrą prąd, bo musi być jasno od razu, latarkowe mogą na jasność poczekać, wyłądowanie nie wymaga dużego prądu na starcie.Bocian pisze:Kodi... Filozofii raczej nie zmienisz na ciut inną... Z tego co wiem standardowe zapłonniki HID pobierają duży prąd po to aby wzbudzić wyładowanie w palniku i tu raczej nic nie zdziałasz. To musi swoje połknąć aby zainicjować wyładowanie a potem mniejszy prąd aby go podtrzymać. Jaka jest Twoja alternatywa?
Nie wiem jak samochodowe i latarkowe bo jak narazie miałem do czynienia ze stacjonarnymi HIDami i w tych wiem (starsze układy zapłonnik/statecznik) że na starcie potrzebują duuużo prądu. Z kolei elektroniczne (dużo droższe) zwiększają prąd stopniowo i ostatecznie stabilizują go na najwyższej wartości.
Sometimes darkness can show you the light
Obecnie to wyglada tak (z punktu widzenia zrodla):
- na starcie impuls pradowy (ulamek sekundy)
- duzy pobor pradu (i tu w zaleznosci od przetwornicy jest on na poziomie 2-4 razy nominalnego poboru - pisze o przetwornicach samochodowych/latarkowych)
- pobor nominalny
tryb taki jaki opisales - pobor minimalny a nastepnie zwiekszanie do nominalnego - to widzialem tylko przy metalohalogenkach sterowanych elektronicznie.
Nowoscia w HIDach samochodowych jest przetwornica pobierajaca 1.6 pradu nominalnego na starcie - wiem tez ze palnik jest siakis inny. Wiecej nie wiem - probuje sie wlasnie dogadywac z fabryka o szczegoly.
(przepraszam za lekki OT)
Natomiast to co chce zrobic: balansowany pakiet Li-Ion (Li-Poly?) zastepujacego to ciezkie 12V 7Ah. Jak policzylem koszty - porownywalne do pakietu na 18650 jest zamowienie ogniw do pojazdu elektrycznego. Za 10Ah 3.7V spiewaja 45$, ale zaleta jest to ze sa prostokatne o wymiarach 155x60x9 mm. Ogniwa te sa robione w 2 wersjach - standard i hi-power. W wersji standard obciazalnosc wynosi 1C. W wersji hi-power - 4C i 5C, ale pojemnosc spada odpowiednio do 8Ah i 7Ah. Firma oferuje PCB dla 3S z ogranicznikami do 10A. Ciut malo. Idac w gore moznaby pomyslec o pakiecie 4S (gdzie firma oferuje PCB z balanserem i pradem do 40A) - ale wtedy wychodzimy poza zakres bezpieczny dla przetwornic (do ok 16V). Idac dalej - 6S - cos idealnego dla przetwornic do ciezarowek (sa tej samej wielkosci co do osobowych, a maja nawet ciut wieksza sprawnosc), niestety akurat ta przetwornica, ktora sobie upatrzylem, jest tylko w wersji na 12V (9-16V). Szlag by to trafil. Dlatego sobie myslalem, ze zrobie przed przetwornica baterie kondensatorow z dwoma MOSFETowymi kluczami uruchamianymi sekwencyjnie (1 - wlacza ladowanie baterii kondensatorow, 2 - podlaczenie kondensatorow i pakietu ogniw do przetwornicy), ale widze ze tez niezupelnie to tak wyglada (jesli Hella pobiera 16A na starcie, to sadze ze inne przetwornice nie beda bardzo odbiegaly). Dlatego zaczalem szukac alternatywy
- na starcie impuls pradowy (ulamek sekundy)
- duzy pobor pradu (i tu w zaleznosci od przetwornicy jest on na poziomie 2-4 razy nominalnego poboru - pisze o przetwornicach samochodowych/latarkowych)
- pobor nominalny
tryb taki jaki opisales - pobor minimalny a nastepnie zwiekszanie do nominalnego - to widzialem tylko przy metalohalogenkach sterowanych elektronicznie.
Nowoscia w HIDach samochodowych jest przetwornica pobierajaca 1.6 pradu nominalnego na starcie - wiem tez ze palnik jest siakis inny. Wiecej nie wiem - probuje sie wlasnie dogadywac z fabryka o szczegoly.
(przepraszam za lekki OT)
Natomiast to co chce zrobic: balansowany pakiet Li-Ion (Li-Poly?) zastepujacego to ciezkie 12V 7Ah. Jak policzylem koszty - porownywalne do pakietu na 18650 jest zamowienie ogniw do pojazdu elektrycznego. Za 10Ah 3.7V spiewaja 45$, ale zaleta jest to ze sa prostokatne o wymiarach 155x60x9 mm. Ogniwa te sa robione w 2 wersjach - standard i hi-power. W wersji standard obciazalnosc wynosi 1C. W wersji hi-power - 4C i 5C, ale pojemnosc spada odpowiednio do 8Ah i 7Ah. Firma oferuje PCB dla 3S z ogranicznikami do 10A. Ciut malo. Idac w gore moznaby pomyslec o pakiecie 4S (gdzie firma oferuje PCB z balanserem i pradem do 40A) - ale wtedy wychodzimy poza zakres bezpieczny dla przetwornic (do ok 16V). Idac dalej - 6S - cos idealnego dla przetwornic do ciezarowek (sa tej samej wielkosci co do osobowych, a maja nawet ciut wieksza sprawnosc), niestety akurat ta przetwornica, ktora sobie upatrzylem, jest tylko w wersji na 12V (9-16V). Szlag by to trafil. Dlatego sobie myslalem, ze zrobie przed przetwornica baterie kondensatorow z dwoma MOSFETowymi kluczami uruchamianymi sekwencyjnie (1 - wlacza ladowanie baterii kondensatorow, 2 - podlaczenie kondensatorow i pakietu ogniw do przetwornicy), ale widze ze tez niezupelnie to tak wyglada (jesli Hella pobiera 16A na starcie, to sadze ze inne przetwornice nie beda bardzo odbiegaly). Dlatego zaczalem szukac alternatywy
typowa przetwornica 35W:
Czyli w/g producenta mozna. Zreszta raczej powinny miec - wybuch przy kazdym padzie palnika w samochodzie nie bylby mile widziany...Lock protection against continuous or long-time short circuit. Recover when reboot.
Protection of Open circuit - Lock protection in 0.7s after Open circuit. Recover when reboot.
Witam Panowie co do aku Li-Po to osobiście używam takich w modelach i jeśli mogę zwrócić uwagę to bardzo ważnym parametrem jest zakończenie ładowania na poziomie 4,2V z dokładnością do 0,01V i rozładowania dopuszczalne 2,7V zalecane 3,0V jeśli przekroczymy ten parametr to tracimy natychmiast pojemność nawet o 30% przy starszej generacji aku może być mały pożar a pali się to tak jak napalm.
Ale dość tych mądrości wracając do aku o których pisze Kodi (pozdrawiam Kasie i ciebie po lufie ) warto samemu składać pakiety ostatnio nawet takie robiłem 10Ah/11,1V(po naładowaniu 12,6V) i 10C waga 669g.cena za celle 41euro.
Zaczynając zabawe z Li-Po warto zafundować sobie ładowarkę z balanserem .
A i ciekawostkę podrzucę nowe aku Li-ion zobaczcie jakie prądy z tych potworów można pociągnąć.
SAFT
SAFT1
Ale dość tych mądrości wracając do aku o których pisze Kodi (pozdrawiam Kasie i ciebie po lufie ) warto samemu składać pakiety ostatnio nawet takie robiłem 10Ah/11,1V(po naładowaniu 12,6V) i 10C waga 669g.cena za celle 41euro.
Zaczynając zabawe z Li-Po warto zafundować sobie ładowarkę z balanserem .
A i ciekawostkę podrzucę nowe aku Li-ion zobaczcie jakie prądy z tych potworów można pociągnąć.
SAFT
SAFT1
Pozdrawiam Krzysztof Bosak
N53 11.715 E17 57.910
N53 11.715 E17 57.910
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
- matemaciek
- Posty: 31
- Rejestracja: poniedziałek 10 mar 2008, 22:21
- Lokalizacja: Bialystok / Warszawa
- Kontakt:
-
- Posty: 14
- Rejestracja: poniedziałek 07 lip 2014, 12:02
- Lokalizacja: polska
Witam, poważnie zastanawiam się nad konstrukcją zaprezentowanego przez ciebie hida. Można prosić o poowne umieszczenie zdjęć? Oraz opinię czy opłaca się go budować po tych paru latach, czy pojawiły się lepsze/większe możliwości. Szperacz znalazłem za 270,- palnik Philips 160,- wiec łącznie nadal wyjdzie podzaprezentowaneą w temacie cenę