Czołówka z Biedronki - kto kupuje ?

gdzie i jak kupować oraz nasze o tym opinie
Awatar użytkownika
vin324pl
Posty: 1000
Rejestracja: czwartek 14 lis 2013, 10:27
Lokalizacja: Myślenice

Post autor: vin324pl »

pegasus_sis,
W jaki sposób ładujesz ogniwo ?
Zestaw rowerowy:
Światła mijania/drogi publiczne - L2P 2,8A noctigon + daszek/ s2+ 3*xpl optyka owalna
Światła drogowe/teren - C8 3*xp-l 4,2A ledil 35mm
zieloczek100
Posty: 491
Rejestracja: wtorek 02 gru 2014, 11:24
Lokalizacja: Żyrardów

Post autor: zieloczek100 »

Udało mi się to rozebrać. Było całkiem dużo pasty ;)
Mam gdzieś w domu pastę Arctic MX-2 to dość dobra pasta, ale nie mogę jej znaleźć ;[ ;D
Tak sobie przemyślałem, że chyba jedynie chcę wymienić diodę na inną, aby zmienić barwę światła z tego okropnego niebieskiego na coś bardziej przyjemnego, przy zachowaniu obecnego poboru prądu z najlepiej nie gorszą mocą i na razie zostać przy zasilaniu bateryjnym i zacząć zbierać na coś lepszego w rękę a nie na głowę ;) Ewentualnie pomyślę kiedyś o takim akumulatorze jaki Ty masz.
Nigdy nie robiłem zakupów za granicą ;) - pewnie kiedyś trzeba spróbować.
Mógłbyś podać mi źródło skąd najlepiej kupić taką diodę? Fajnie byłoby gdyby była z emiterem 20mm, żeby nie rozwiercać tulejki ;)
Awatar użytkownika
pegasus_sis
Posty: 963
Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pegasus_sis »

W jaki sposób ładujesz ogniwo ?
żabkami za wystające kabelki ;) nie są dolutowane do ogniwa na stałe, wykorzystałem stare blaszki stykowe od AAA. Wszystko działa idealnie :mrgreen:
Mógłbyś podać mi źródło skąd najlepiej kupić taką diodę?
Może Fasttech? Mają ładny wybór, wybrałem białe:

http://www.fasttech.com/products/1609/10004538/1581108
http://www.fasttech.com/products/1609/10003889/1574600
http://www.fasttech.com/products/1609/10003889/1425002

Moim zdaniem nie warto brać tych droższych, bo i tak z powodu słabego chłodzenia nie dasz wysokiego prądu. A przy 1,5A i tak będzie jasno.

Z elektroniki to
http://www.fasttech.com/products/1612/10001683/1122401
Nic mocniejszego nie ma sensu.

płacisz kartą albo PayPal, czekasz od półtora tygodnia do miesiąca (bardzo rzadko dłużej. Jak masz więcej pieniędzy i nie chcesz czekać, to jest na forum dział "Sklepik" :wink:
zieloczek100
Posty: 491
Rejestracja: wtorek 02 gru 2014, 11:24
Lokalizacja: Żyrardów

Post autor: zieloczek100 »

Wielkie dzięki za przykłady. Myślałem już wcześniej o XR-E albo XP-E a tu widzę jeszcze inne typy ;)
Przy tym zasilaniu do 1,5A która z nich będzie najlepsza? Strzelam, że XM-L2 (tak sobie myślę, że jeżeli wybiorę tą to w przyszłości wystarczy diodę przełożyć pod lepszą elektronikę).

Jeszcze pytanie odnośnie sterownika, jest to pierwsza latarka, którą składam więc wole się dopytać.
Z tego co zrozumiałem ma domyślnie 5 trybów pracy mocny, średni, słaby, stroboskop, SOS. Czy można jakoś wywalić te dwa pozostałe tryby? Z tego co wnioskuję po obrazkach wystarczy zalutować dwie nóżki w ... (nie wiem jak to się nazywa ;))
Nie ma zabezpieczenia przed zbyt niskim napięciem? tj nie wyłączy latarki?
Diode podłączam do kabelków które są przylutowane czy te podłączam do baterii/ogniw? Jeżeli tak to do czego podłączyć tam LEDa?
I jeszcze pytanie odnośnie przełącznika, czy ten oryginalny może być, czy zastosować jakiś inny? (jaki).

Zastanawiam się jeszcze czy można jakoś odkleić diode od emitera i samemu zrobić taki emiter z miedzi?

I tak wlg. oryginalny sterownik pozwala na maksymalnie ok 450mA czy więcej?

Z góry dziękuje za pomoc ;)
Awatar użytkownika
pegasus_sis
Posty: 963
Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pegasus_sis »

Kod: Zaznacz cały

Przy tym zasilaniu do 1,5A która z nich będzie najlepsza?
XT-E według kalkulatora przy 1,5A da 442lm a XM-L2 596lm, ma tez teoretycznie niższe Vf

Wszystko jest w opisie sterownika, aby wyrzucić tryby dodatkowe zwierasz te dwie nóżki.

"Low input voltage warning: blinks once per second when voltage drops below 2.9V to 3V"
Nie odcina przy wyczerpaniu baterii, ale miga.
Jeżeli tak to do czego podłączyć tam LEDa?
baterie -> spód drivera ( [+] jest w środku, [-] na obwodzie) -> wyjście drivera (kabelki już są zalutowane, możesz zmienić na grubsze) -> płytka z LED
I jeszcze pytanie odnośnie przełącznika, czy ten oryginalny może być, czy zastosować jakiś inny? (jaki).
ori nie wygląda zbyt solidnie. Nie miałem na to pomysłu, więc wsadziłem hebelek (patrz wyżej) :P
Zastanawiam się jeszcze czy można jakoś odkleić diode od emitera i samemu zrobić taki emiter z miedzi?
Dioda/emiter to to małe świecące, jest przylutowane do podłoża/płytki PCB.

Przy tych prądach nie warto, chyba że chcesz się pobawić. Ale na twoim miejscu najpierw bym poćwiczył lutowanie na starej diodzie ;) robienie własnej płytki jest trudne, częściej się korzysta z gotowych (np. Noctigon)
I tak wlg. oryginalny sterownik pozwala na maksymalnie ok 450mA czy więcej?
Nie mam pojęcia ;)
zieloczek100
Posty: 491
Rejestracja: wtorek 02 gru 2014, 11:24
Lokalizacja: Żyrardów

Post autor: zieloczek100 »

Myślałem, że emiter to to PCB odpowiadające za odprowadzanie ciepłą, ale byłem w błędzie. Według rady nie będę sam kombinował ;)
1. Przy Twojej diodzie XB-D jaka jest różnica w porównaniu do seryjnej diody i czy jest dużo jaśniej?
2. Twoja ile ma lm teoretycznie przy tym 1,5A?
3.Która barwa XM-L2 będzie przyjemniejsza tj bliżej neutralnej barwy, żeby trawa była zielona ?
4. Zastanawia mnie jak przełączasz te 3 tryby, skoro twój hebelek ma zapewne on/off i zeby zmienić tryb musisz zmieniać na tryb max musisz zrobić trzy razy on/off czy jak?
5. Dlaczego nie wybrałeś diody XM-L?
6. I ostatnie pytanie, skąd wziąć taki układ zabezpieczający ogniwo? jaki Ty masz?

Aż musiałem podzielić te pytania ;)

Testowałem tą diodę podłączając ją bezpośrednio do baterii i akumulatorka od Sony Ericssona K770i i jestem bardzo zdziwiony, bo baterie są nieco rozładowane i dają ok 4,2V i nieco mniej daje akumulator ok 4,10V i przy zasilaniu z baterii dioda dostaje ok 330mA a z akumulatora ponad 600, zmierzone 0,67A czyli 670mA.

Jak ktoś jest z okolic Żyrardowa i posiada diodę XM-L na zbyciu w niskiej cenie to chętnie odkupię (drivera do 1,5A też)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6165
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

1,5A jest sanowczo za dużo dla takiej "rurki" dodatkowo przykrytej przez głowicę. Do nieco dłuższego użytku max to 700 mA. Testowane osobiście. Przy 1A całość już potrafi parzyć. Gdyby głowica była na stałe połączona z rurką w której siedzi led to te 1,5A by poszło.
ILPT
zieloczek100
Posty: 491
Rejestracja: wtorek 02 gru 2014, 11:24
Lokalizacja: Żyrardów

Post autor: zieloczek100 »

Ale ja raczej nie zamierzam jej męczyć na 100%, skoro będzie tryb 50% (bo domyślam się, że medium to te 50%) a 100% to tylko na rower (ewentualnie przyświecić coś dalej). Mi nie jest potrzebny ten zoom, planuję zeszlifować ok 1mm i upchnąć tam tą tuleję do tego większego elementu. W to miejsce oczywiście dać miedź z ewentualnie małym dodatkiem pasty termo (przetestuje jak lepiej).
Awatar użytkownika
pegasus_sis
Posty: 963
Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pegasus_sis »

Sorki za wprowadzenie w błąd, do siebie faktycznie włożyłem driver 1000mA jedno trybowy http://www.fasttech.com/products/1612/10001751/1127406. Ten 1,4A mam teraz w innej latarce http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=4618

1. Tak, jest jaśniej i jasność jest stała.
2. 333lm przy 1000mA, można policzyć tym kalkulatorem http://ledcalc.fonarevka.ru/
3. Przy diodach masz napisaną temperaturę barwową. 4000-5000K to trochę chłodniejsze niż żarówka, w oryginale było niebieskie coś 6000-7000K
4. ni ma trybów, mam ten sterownik http://www.fasttech.com/products/1612/10001751/1127406
Ale gdyby był z trybami, zmienianie polegało by po prostu na szybkim włączaniu i wyłączaniu.
5. bo xm-l2 jest 3x droższa a zysk na jasności nie jest duży. Oko nie odbiera wzrostu jasności liniowo
6. Ja kupowałem w bto.pl, mam prawie pod nosem ich magazyn
http://bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=27595
w Chinach też są:
http://www.fasttech.com/products/1425/10010303/1893102

Co do niższych trybów - w wielu sterownikach realizowane są przez tryb PWM, które powoduje migotanie diody na kilkadziesiąt Hz. Dla niektórych jest to uciążliwe. W sklepiku są customowe sterowniki, które maja bardzo szybki PWM. Ale odpowiednio droższe.
Jak ktoś jest z okolic Żyrardowa i posiada diodę XM-L na zbyciu w niskiej cenie to chętnie odkupię (drivera do 1,5A też)
do tego służy dział "Nasz sklepik - Kupię"
zieloczek100
Posty: 491
Rejestracja: wtorek 02 gru 2014, 11:24
Lokalizacja: Żyrardów

Post autor: zieloczek100 »

Według Waszych porad postanowiłem jednak delikatnie przerobić swoją czołówkę a więc poszło do niej: XM-L T6 4C na noctigon'ie, AK-47 3xAMC, jakiś prosty włącznik, moduł TP4056 - podobno odcina prąd gdy napięcie spadnie do 2,5V na ogniwie, dodatkowo pracuje jako zintegrowana ładowarka, w rzeczywistości wszystko jest zalutowane, a sam moduł leży na pryzmatycznym ogniwie Panasonica.

No i teraz świeci to zdecydowanie lepiej niż wcześniej.
Pozdrawiam
DNF
Posty: 4606
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 19:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: DNF »

Prosimy o fotki :) Gratulacje za moda :)
zieloczek100
Posty: 491
Rejestracja: wtorek 02 gru 2014, 11:24
Lokalizacja: Żyrardów

Post autor: zieloczek100 »

Oto kilka zdjęć:
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing

Jak widać dioda jest zamontowana w pigule za pomocą pasty MX-2. Jest to jedna z najlepszych budżetowych past i akurat tą ją miałem pod ręką, uznałem, że przy tym prądzie nie ma sensu lutować podłoża do piguły, a nawet nie wiem jak to zrobić, ponieważ nigdy tego nie robiłem. Musze pomyśleć, aby dioda była idealnie centralnie ułożona, ponieważ teraz jest lekko przesunięta a to widać. Sterownik jest zamontowany pod pigułą w a więc nie mogę go pokazać, ponieważ musiałbym rozlutować trochę kabli. Największe problemy miałem z zamontowaniem przełącznika, ponieważ ten, który miałem był nieco za duży, więc postanowiłem za pomocą lutownicy usunąć trochę plastiku, pech chciał, że dotknąłem do obudowy latarki przez co zrobiła się dość duża dziura... - między innymi z tego powodu zakleiłem to izolacją, na zdjęciach jest to bardziej widoczne, w rzeczywistości nie rzuca się aż tak bardzo w oczy. Kabel zasilający został oryginalny, lecz nie wykluczam jego wymiany w przyszłości na nieco grubszy. Moduł ładowarki to TP4056 z zabezpieczeniami http://allegro.pl/ladowarka-tp4056-li-i ... 45169.html Jeszcze nie testowałem, ale założenie było takie, żeby odcinał napięcie, podobno odcina przy spadku do 2,5V - specjalnie testował tego nie będę, ponieważ szkoda mi ogniwa. Dzisiaj sprawdziłem jak moduł ładuje i jest całkiem ok, skończył na 4,18 według mojego taniego miernika. Ogniwo pryzmatyczne to: http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=46709
Z najbliższych modyfikacji, które planuję to zamontowanie oryginalnego reflektora od Convoya S2+, ale do tego muszę poprawić lutowanie kabelków do podłoża diody (są nieco za wysokie). Na samym końcu spróbuję jakość to uszczelnić, aby było odporne na mały deszcz (produkt szykowany głównie na ryby, prace w garażu itp)

Pozdrawiam.
DNF
Posty: 4606
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 19:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: DNF »

Koniecznie popraw montaż przewodu "-" diody. Podłoża do latarki nie przylutujesz, piguła jest aluminiowa.
Ogólnie nie jest źle, do tej oceny nie biorę pod uwagę montażu ładowarki :)
Cieszę się, że Ci się podoba i świeci. W przypadku montażu diod, które w żaden sposób nie mają docisku do podłoża,
lepiej jednak użyć kleju termo.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
pegasus_sis
Posty: 963
Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pegasus_sis »

Dziury można połatać Poxiliną albo jej zamiennikiem :mrgreen: warto też zamocować ładowarkę do baterii, żeby nie dyndała tak sobie. Choćby obwiązać taśmą ;)
zieloczek100
Posty: 491
Rejestracja: wtorek 02 gru 2014, 11:24
Lokalizacja: Żyrardów

Post autor: zieloczek100 »

[s] Ładowarkę mam zamiar owinąć razem z ogniwem folią streczową lub tradycyjnie izolacją, ale raczej folią, aby w przypadku konieczności rozmontowania czegoś przy odrywaniu taśmy dodatkowo czegoś nie urwać ;) Ogólnie tego nie zrobiłem jeszcze, ponieważ lutowałem to wczoraj, a dopiero dzisiaj pierwszy raz ładowałem ogniwo. [/s]
W momencie pisania postanowiłem okręcić ogniwo i moduł TP4056 folią i wygląda to tak:
https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing (dwa ostatnie zdjęcia)


Podłoże diody ma dobry styk z pigułą, podczas pierwszego montażu podłoże diody było w górze, ale udało się to poprawić i teraz bardzo dobrze styka się ze sobą, dociskając palcem nie czuję, abym dociskał ją bardziej. Wczoraj położyłem czołówkę na stole, i włączyłem w trybie max, po kilku minutach piguła wraz z obudową(chodzi o aluminiowe elementy) zrobiły się dobrze ciepłe a wręcz gorące (w pokoju ponad 20 stopni, latarka w bezruchu), więc ciepło jest odprowadzane). Odnośnie zastosowania kleju termo zamiast pasty, pomyślę nad tym, ale tak jak wspomniałem wcześniej, muszę wyśrodkować lepiej diodę, poprawić "-" i spróbuję zamontować oryginalną optykę od Convoy S2+, optykę będzie trzeba jakoś mądrze przymocować na stałe, więc mam nadzieję, że samo to dobrze dociśnie diodę do podłoża.

Najbardziej zdenerwowałem się kiedy zobaczyłem, że uszkodziłem obudowę... a mogło być tak pięknie.

Z efektu jestem zadowolony, oryginalny zestaw nie dość, że świecił mocno na niebiesko, to szybko rozładowywał baterie i świecił dużo słabiej niż obecnie. No cóż, jest to moja pierwsza modyfikacja tego typu i pierwsza modyfikacja latarki w ogóle, mam nadzieję, że następne będą bardziej udane, a przynajmniej lepsze i obędzie się bez uszkodzeń.

Pozdrawiam
ODPOWIEDZ