Prosta przetwornica/driver do 1W - szukam

Coś Ci się zepsuło? Nie chce działać jak powinno? Opisz dokładnie swój problem a postaramy się pomóc...
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

paragon , darmowa ? tego akurat nie doczytałem ;)

znalazłem rozwiązanie dla tej konkretnej diody ale w razie potrzeby będę pamiętał sugerowane rozwiązania

pozdrawiam
elektroda.pl
Awatar użytkownika
df
Posty: 307
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 15:38
Lokalizacja: z nienacka
Kontakt:

Post autor: df »

krzycho123 pisze:Na placu boju został całkiem fajny driver , mianowicie http://www.dg7xo.de/selbstbau/luxeon-logik.html . Dziś go odpaliłem i działa wprost znakomicie.
Tak, na szybko:
1. zupełnie bez sensu jest tam Q1
2. sądząc po wartościach prądu, kontroler jest ustawiany w "płytkiego" sleep`a (idle) - z takiego układu da się spokojnie wyciągnąć z 500x mniejszy pobór prądu w uśpieniu (ok.0,5uA)
3. sądząc po złożoności programu, to zamiast 25-tki wystarczyłaby pewnie 13-tka
4. niskonapięciowy tantalowy 10uF zajmie znacznie mniej miejsca
5. Atmelki w SMD mają jeszcze mniejsze obudowy (np. seria SSU) która ma ten sam grid, ale jest co najmniej o 1/3 węższa

Sterownik ten daje jedynie proste tryby (PWM), nie gwarantuje stabilnych warunków pracy dla LED`a w trakcie rozładowywania się baterii/akumulatora, a co np. dość dobrze robi źródło prądowe: AMC7135, któro BTW ma wejście OE i całkiem nieźle współpracuje z MCU.
Można oczywiście zrobić samemu na procku sprzężenie zwrotne i pomiar prądu np. na wbudowanym przetworniku ADC, ale to już wymaga nieco więcej pracy.
Niemniej jednak zabawa w mikrokontrolerki - także w latarkach jest bardzo ciekawa i bez wątpienia wciągająca - powodzenia!

P.S. i nie obrażaj się tak na AMC, to naprawdę bardzo miłe i przede wszystkim malutkie układziki, które w wielu prostych rozwiązaniach (1xLi-Ion, 3xNiMH, ...) sprawdzają się doskonale.
Flagiusz
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

df , masz rację w większości ale :

1. o jeden tran nie chodzi ;)
2. prąd w tym układzie w standby = 0,36µA , raczej nie da się już zmiejszyć
3. pewnie że dałoby radę , bo attiny13 jest sprzętowo podobny do attiny25 poza ilością flashu i obecnością debugwire ale oryginalny wsad póki ma ciut więcej niż kB
4. dobry pomysł , trzeba wdrożyć go :)
5. wystarczy już tej miniaturyzacji i tak zawsze dochodzi star leda na średnicy

pcb musiałem dostować jednak do DIPa i do tego attiny85 bo smd nie dostałem ~21mm , wsadze jeszcze tantal i będzie OK

pozdrawiam

PS> skądże miałbym się obrażać , AMC jest na papierze fajne ale szkoda że nie ma tego w każdym sklepie :razz:
elektroda.pl
Awatar użytkownika
df
Posty: 307
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 15:38
Lokalizacja: z nienacka
Kontakt:

Post autor: df »

krzycho123 pisze:prąd w tym układzie w standby = 0,36µA , raczej nie da się już zmiejszyć
A, to jest ok. - choć dałbym głowę, że w opisie było 0,36mA (mili a nie mikro)...
He he... już wiem:
http://translate.google.pl/translate?hl ... D%26sa%3DG
poszedłem po najprostszej linii i tym razem google translate się sieknęły o 10^3 - cóż i tak bywa.
krzycho123 pisze:oryginalny wsad póki ma ciut więcej niż kB
W zależności od wsadu może być tam też 1k kodu programu + zawartość eepromu lub inne rzeczy np. fuse-bity, ale gdybał nie będę, bo wsadu nie widziałem.

Pozdrawiam,
Flagiusz
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8522
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Tego TAE1210T możesz dostać za free, wystarczy, że się po niego zgłosisz. Dodając procka miał byś i regulację i stabilizację prądu.

Patrzę na schemat tego regulatorka i się dziwię, skoro już dali taki rezystor 3,3Ω to spokojnie można było zrobić stabilizację prądu przez sprzężenie zwrotne na ADC.
Zresztą takie starowniki stosuje się po to aby zwiększyć sprawność układu czyli czas świecenia a na tym rezystorku tracimy w trybie max 0,8V co przy prądzie 244mA daje nam 0,2W co przy mocy w leda na poziomie 0,8W daje nam 25% strat. :roll:
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Pyra , no właśnie się nad tym tez zastanawiałem . Rezystor ogranicza mi prąd zależnie od źródła zasilania czy są aku (3,6v) czy baterie (4,5v) .

Na jaki zmienić ten rezystor ? bo praktycznie jakbym zasilał tylko z aku to nie będzie zdaje się potrzebny żaden bo przecież prąd jest tu regulowany w inny sposób ?


Pozdrawiam
elektroda.pl
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8522
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

krzycho123 pisze:Pyra , no właśnie się nad tym tez zastanawiałem . Rezystor ogranicza mi prąd zależnie od źródła zasilania czy są aku (3,6v) czy baterie (4,5v) .

Na jaki zmienić ten rezystor ? bo praktycznie jakbym zasilał tylko z aku to nie będzie zdaje się potrzebny żaden bo przecież prąd jest tu regulowany w inny sposób ?


Pozdrawiam
Problem w tym, że ten rezystor nie jest za dobrym rozwiązaniem. Najlepszym sposobem jest zastosować przetwornicę z ograniczeniem prądu, a potem dopiero wspomniany sterownik, uzyskasz największą sprawność, co przekłada się na czas świecenia.

Była już kiedyś dyskusja na forum, przy okazji omawiania sterownika pozbawionego tego rezystora, ale tam chodziło o inne prądy. W tym przypadku rezystor (lub inny układ ograniczający prąd, jak wspomniany układ AMC) jest konieczny aby nie spalić diody nadmiernym prądem. Rezystor ma ponadto jedną zasadniczą wadę, nie reaguje na zmiany napięcia, czyli musi być tak dobrany, aby przy max napięciu zasilania nie spalić diody, jednak przy spadku napięcia zasilania będzie również malał prąd diody.
Oprócz rezystora musisz jeszcze brać pod uwagę Uce sat, czyli napięcie nasycenia kolektor-emiter, gdyż ono wpływa na ogólną wartość napięcia zasilania.
Wydaje mi się, że dobrym i prostym rozwiązaniem będzi połaczenie sterownika uC z układem AMC w miejsce rezystora.

Regulacja PWM polega na czasowym włączaniu i wyłaczaniu prądu diody, jednak jest to stale ten sam prąd, regulację jasności zapewnia różnica w czasie włączenia do wyłaczenia prądu. Oczywiście odnoszę się tutaj do wspomnianego przez Ciebie sterownika.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Pyra , masz zapewne rację że ten sterownik nie jest w pełni efektywny . Sprawdzałem przy napięciu 4,5v dioda daje o wiele lepsze światło = większy prąd .

Pytając Ciebie miałem jednak że doradzisz mi w tej kwestii jaki zastosować rezystor w tym przypadku . Oryginalnie zastosowany 3,3r przy 4,5v (i napięciu diody 3,5v) daje ograniczenie do 300mA ?

Chciałbym jednak aby mogł stosować tylko aku czyli zasialnie 3,6v i max możliwy prąd dla diody czyli 350mA , da się tak ? Z normalnych wyliczeń wynika że trzebaby dać 0,1r ?

Widzę że masz spore pojęcie w tym konkretnym temacie więc pomóż proszę .

Pozdrawiam
elektroda.pl
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8522
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

No dobrze przeanalizujmy:
Napięcie wpełni naładowanego akumulatorka dochodzi do 1,4V czyli mamy do dyspozycji 4,2V, jednak dość krótko potem akumulatorek przez dłuższy czas utrzymuje znamionowe 1,2V. Jeśli możemy sobie pozwolić na przeiążenie diody, to obliczmy dla uśrednionego napięcia 3,6V.
Od napięcia zasilania odejmujemy wspomniane już Uce sat, które dla tranzystora 2N2222 (o ile taki zastosowałeś) wynosi:
no i mamy problem, nota katologowa podaje, że dla prądu kolektora 150mA to jest 0,3V a dla 500mA już 1V, przyjmijmy 0,5V dla 350mA
Czyli do dyspozycji mamy 3,1V

Teraz musimy znać napięcie przy którym dioda w stabilnych warunkach temperaturowych wymusza przepływ prądu 350mA.

Jak wiesz dioda jest elementem nieliniowym (często jest czujnikiem temperatury) o ujemnym współczynniku temperaturowym, tak więc w miarę nagrzewania prąd płynący przez diodę, przy niezmiennym napięciu zasilania, rośnie. Dlatego napisałem stabilne warunki termiczne. Można przyjąć, że po 1 - 2 minutach świecenia.

Niestety napięcia tego nie da się ustalić na podstawie danych katalogowych (tylko w ograniczonym zakresie) trzeba to zmierzyć!

Jak widzisz w normalnych warunkach możemy mieć problem uzyskać 350mA z 3 akumulatorków, bo trzeba wziąć pod uwagę rezystancję połączeń, oraz wyłącznika, których w tym wypadku pominąć nie sposób.
Podejrzewam, że możesz ten rezystor pominąć, ale dla znamionowego napięcia na akumulatorkach.

Policzmy Twój przypadek (o ile rzetelnie zmierzone parametry podajesz)

4,5V - 3,3Ω * 0,3A - 3,5V = 4,5V - 0,99V - 3,5V = 0,01

Coś mi się nie chce wierzyć, myślę, że napięcie na "diodzie" mierzyłeś pomiędzy minusem a rezystorem, czyli dodałeś napięcie jakie odkłada się na tranzystorze..
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Pyra napięcia w układzie póki co nie mierzyłem ... podałem wartości dla których robiłem wcześniej oblicznia czyli 3,6v jako zasilanie LEDa i 4,5v - U-in (z baterii)

Zakładając że napięcie 3x aku AAA to 3,6v to wyszło mi z różnicy 0,1v że potrzeba właśnie rezystor 0,01r .
Tranzystor to oczywiście 2n2222 , praktycznie rzecz biorąc skoro część napięcia wejściowego odkłada się na tranie to wywalenie tego rezystora nie powinno przyczynić się do uszkodzenia diody nawet zakładając że przez pomyłkę zastosuje zasilanie z baterii ?

Pozdrawiam i dzięki za dotychczasową pomoc :)
elektroda.pl
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Krzycho, jeśli tylko wyrazisz wolę DAM Ci AMC7135. Dla mnie to żaden problem-a Ty może sobie uprościsz sprawę.....?
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8522
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Calineczka pisze:Krzycho, jeśli tylko wyrazisz wolę DAM Ci AMC7135. Dla mnie to żaden problem-a Ty może sobie uprościsz sprawę.....?
Ja bym się nie zastanawiał :mrgreen:
Wpinając wspomnianego AMC i wymieniając 2N2222 na jakiegoś mosfeta z kanałem typu n o odpowiednio niskim napięciu pracy (stare twarde dyski, nowe karty graficzne i plyty główne, telefony komórkowe......), możesz jeszcze dłużej cieszyć się niezmiennym natężeniem swiatła. Różnica jest taka, że na tranzystorach bipolarnych (jak wspomniany 2N2222) odkłada się pewne napięcie na złączu E-C, w przypadku mosfeta mówimy o rezystancji otwartego kanału, która osiąga wartości kilkunastu do kilkudziesięciu mΩ, czyli mamy nieporównywalnie mniejsze straty.

Mając prąd ustalony przez AMC regulacja PWM będzie działała bez NFB (negativ fedback, ujemnego sprzeżenia zwrotnego) i będziesz miał ustalone poziomy jasności.

PS: Właśnie znalazłem moje notatki z pomiarów, dioda XR-C przy I = 350mA Uf = 3,283V

PPS: Nigdy nie ufaj nikomu, nawet samemu sobie :wink: Zawsze pomiary :!: Swoją drogą miałeś dobre baterie, spotkałem kilka latarek, w których diody połaczone były bezpośrednio do 3xAAA (ale zwykłe cynkowe) i prąd płynął na poziomie 160 -180mA
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Witam
Wstawiając AMC nie potrzeba już MOSFETA. To jest dobre rozwiązanie. Nóżkę zasilania AMC podłączasz prosto do wyjścia mikrokontrolera. Tak są zrobione chińskie drivery z trybami i działają bez problemu.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8522
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

EdiM pisze:Witam
Wstawiając AMC nie potrzeba już MOSFETA. To jest dobre rozwiązanie. Nóżkę zasilania AMC podłączasz prosto do wyjścia mikrokontrolera. Tak są zrobione chińskie drivery z trybami i działają bez problemu.
A no racja, o tym nie pomyślałem :oops:
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
krzycho_
Posty: 2187
Rejestracja: piątek 08 maja 2009, 18:40
Lokalizacja: Poznań

Post autor: krzycho_ »

Odgrzewam temat , komponenty do drivera z pierwszego mojego postu okazały się błachym problemem .

Do testów na płytce stykowej używałem przewlekanych tranów 2N2222 i attiny85 DIP jednak wszystko da się zastąpić a w tym układzie bez problemu działają też inne tranzystory pod warukiem że mają zbliżone parametry do tych 2N.

W ostatecznej wersji (SMD) użyłem Attiny13 i tranzystorów BC-817 (sot-23) , tantal 22uF zamiast wielkiego elektrolitu jak już koledzy powyżej radzili i wyszedł całkiem niezły driverek do 1W leda .
Prąd póki co taki jak autor przewidział czyli :
Low : 50mA
Mid: 97mA
MAX: 244mA

Przy czasie dodami jeszcze z dwa tryby przerywane.

Poniżej foto z powstawania driverka :grin:


ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

PS1> jak do AMC podpiąć PWM , tzn jak mam 2-3 amc to jak podać sterowanie ?

PS2> wielkie podziękowania dla Calineczka za scalaczki :grin: , będą napędzać Cree
elektroda.pl
ODPOWIEDZ