Projekt swojej latarki

Strefa mokra... ;)
zejnowski
Posty: 25
Rejestracja: piątek 12 sie 2011, 17:40
Lokalizacja: Szczecin

Projekt swojej latarki

Post autor: zejnowski »

Nie będę się rozwodził nad tym po co mi latarka pod wodę i co było przyczyną decyzji o budowie jej samemu bo wszystkie są takie same. Względy ekonomiczne, nurkowanie noce ;)

Przejdę do meritum...

Przeczytałem forum wzdłuż i wszerz i zacząłem od planowania co będę musiał skompletować. Na razie ograniczyłem się do jednego sklepu, może ktoś mi coś podpowie gdzie indziej, lepiej, taniej, itd. itp.

Plan jest taki.
- na pewno będzie to dioda, wyczytałem i zdecydowałem się na xm-l no, ale może ktoś mi poda argumenty za inną technologią ;) ma być sporo światłą więc myślałem o 5-8 diod ;)
- ma być szczelna do min 40m oczywiście... szczerze nie doczytałem od czego to zależy czy będzie czy nie, albo po prostu nie mogę się tego domyśleć ;)
- ma oświetlać jak najszerzej się da (przynajmniej na razie tak bym chciał)
- działanie na baterii... i tutaj problem, dobrze by było by świeciła min. 3h, z drugiej strony, nie chcę za dużo balastu zabierać dodatkowo, dlatego te 3h max świecenia było by ok, nurki i tak się robi zazwyczaj 2 po 1-1,5h i tutaj kłania się dobór akumulatora, kompletnie nie wiem jaki to miałby być (rodzaj) no i oczywiście jaka jego pojemność... wstyd się przyznać ale jestem elektrykiem, ale nie jestem pewien swoich obliczeń i w ogóle czy to zdaje egzamin... 9Ah przy prądzie 3A (max prąd xm-l?) starczy na 3h świecenia po krótce licząc oczywiście wszystko mnożymy przez ilość diod czyli np. 8 diod = 72Ah!! a to już ogromny akumulator ;) jak to rozwiązać?
- pojemnik oczywiście aluminiowy, mam gdzie wytoczyć, zaprojektuje go po tym jak będę miał u siebie już złożoną elektronikę, zwymiaruję ją wtedy no i wytoczyć już to nie problem.
- głowica, tutaj nie wiem jak to zrobić, aby połączyć korpus z głowicą (tak wiem, przewodem ;) ale musi on być szczelny no i odpowiednio dobrany przekrój, przy 3A to moim zdaniem dla max 8 diod 24A! czyli na oko 2x10mm2!!, czy w niej umieścić elektronikę, włącznik na pewno na głowicy... do tego dochodzi szkło i tutaj też bladego pojęcia nie mam jakie, skąd je wziąć itd. itp.
- elektronika, właśnie, jaka? potrzebna mi na pewno jakaś płytka na te diody, jakiś odbłyśnik do nich, no i sterowanie... i najważniejsze jak to wszystko połączyć.

Ogólnie sporo pytań no ale wolę zrobić wszystko od A do Z dobrze i bez błędów ;) albo chociaż zmniejszyć ich ilość :)

Zakupy:
- korpus + głowica alu
- szkło
- elektronika
- przewód
- diody

W sumie to jeżeli się ten temat rozwinie to będzie to jakiś tam almanah dla potomnych jak od samego początku bez większej wiedzy zbudować światło pod wodę ;)

Jak mi się coś przypomni to napiszę :)

Z góry dzięki za pomoc!
DNF
Posty: 4606
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 19:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: DNF »

Witaj.
Im większe prądy puścisz, tym większe straty na połączeniach masz.
Obliczenia prawie masz dobre :)
Licz zgromadzoną energię, czyli napięcie*pojemność i podziel przez pobór mocy. Otrzymasz przybliżony czas działania.
8x XM-L równolegle to zabójstwo! Łącz je szeregowo-wyższe napięcie zasilania prąd bez zmian.
Mniejsze straty i lepiej możesz dobrać zasilanie. Lub możesz robić sekcje, np 4x szeregowo i taką gałąź powielać równolegle.
Akumulatory, pomyśl nad li-ion w rozmiarze 18650. Do tego przyda Ci się elektronika zabezpieczająca i balansująca ogniwa.
Pozdrawiam
DNF
zejnowski
Posty: 25
Rejestracja: piątek 12 sie 2011, 17:40
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: zejnowski »

DNF pisze:Witaj.
Im większe prądy puścisz, tym większe straty na połączeniach masz.
Obliczenia prawie masz dobre :)
Cieszę się ;) szkoła nie poszła na marne
DNF pisze: Licz zgromadzoną energię, czyli napięcie*pojemność i podziel przez pobór mocy. Otrzymasz przybliżony czas działania.
No i ok ;)
DNF pisze: 8x XM-L równolegle to zabójstwo! Łącz je szeregowo-wyższe napięcie zasilania prąd bez zmian.

Rozumiem, że to wiąże się z innym akumulatorem... wiem, że może wydać się to leniwe, ale możesz pokazać jakiś konkretny model?
DNF pisze: Mniejsze straty i lepiej możesz dobrać zasilanie. Lub możesz robić sekcje, np 4x szeregowo i taką gałąź powielać równolegle.
Zależy mi na tym, żeby można było świecić tym z różną mocą i jedyne co mi przychodzi do głowy to tryby z np 2, 5, 8 załączonymi diodami, więc i tak jakoś to na tej płytce trzeba będzie podzielić ścieżki
DNF pisze: Akumulatory, pomyśl nad li-ion w rozmiarze 18650.
No w sumie poszukam ;) jacyś producenci wiodący?
DNF pisze: Do tego przyda Ci się elektronika zabezpieczająca i balansująca ogniwa.
Własnie tutaj jest problem, kompletnie nie wiem jaka cała elektronika dobrze by działała...

Wielkie, wielkie dzięki troszkę mi to już naświetla temat... czekam na więcej wiedzy :)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8528
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Regulacje jasności przeprowadza się najlepiej przez zmianę prądu zasilającego. Biorąc dodatkowo pod uwagę, że sprawność spada przy wzroście prądu, to o wiele korzystniej jest zasilać 8 diod 1/8 prądu znamionowego, niż jedną pełnym prądem.
Regulacja jasności przez PWM też jest jakimś rozwiązaniem, lecz najlepiej regulować prąd.
Łączenie równoległe diod, poza problemem bardzo dużych prądów zasilania, wiąże się tez z problemem dobierania diod pod względem identycznego Vf, lub dobudowania układów wyrównujących prądy poszczególnych gałęzi, co jednak powoduje dodatkowe straty.
Duże ilości LED warto zasilać stosując kilka gałęzi szeregowych z indywidualnymi sterownikami (przetwornicami) w ostateczności z jednego źródła połączone w matrycę (np. 2 x 4)
Przy 5 LEDach XML, możesz pokusić się o zbudowanie przetwornicy podnoszącej napięcie zasilanej z baterii akumulatorów około 12V. Wtedy będziesz miał jedna gałąź przy stosunkowo dobrych parametrach układu.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
zejnowski
Posty: 25
Rejestracja: piątek 12 sie 2011, 17:40
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: zejnowski »

No to zaczynacie pisać bardzo teoretycznie a ja jestem praktyk ;) chociaż oczywiście wszystko rozumiem i w sumie macie rację... jednakże od teorii do praktyki daleko...
Czy istnieją gotowe produkty do złożenia zestawu biorąc pod uwagę wasze wskazówki? Płytki szczerze mówiąc dawno nie wytrawiałem i dużo zabawy z tym...
Myślałem bardziej prościej...
Akumulator -> sterownik -> włącznik -> źródło światła :)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8528
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam

To jest właśnie praktyka ;)
Akumulator 12V żelowy, dwa akumulatory modelarskie 7,2V połączone szeregowo (są do tego dedykowane ładowarki i dwa mają prawie kształt kwadratu. Aku modelarskie Li-Pol 14,4V od helikopterów, do tego też są dedykowana ładowarki a pakiety są przystosowane do balansowania.
Z takim zasilaniem możesz zastosować dwa obwody po 3 diody szeregowo z osobnymi przetwornicami step-down (jest tego już trochę na rynku)
Sterowanie poprzez kontaktrony zwierane przesuwnym magnesem (pełna hermetyczność rozwiązania)

To tak na początek :mrgreen:
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
zejnowski
Posty: 25
Rejestracja: piątek 12 sie 2011, 17:40
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: zejnowski »

Co znaczy, że są przygotowane do balansowania?

Poza tym aku modelarskie mają z tego co szukam w internecie małą pojemność...

I tak zrozumiałem twoja wypowiedź, że mam mieć aku żelowy + aku modelarski x2?
DNF
Posty: 4606
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 19:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: DNF »

ŻADNE łączenie akumulatorów żelowych+modelarskich!!!
Nie łączy się ze sobą róznych akumulatrów/ogniw.

Przygotowane do balansowania znaczy tyle, że maja wtyki gotowe do podłączenia balansera,
czyli urządzonka, które są najczęściej wbudowane w dobre ładowarki modelarskie.
Służy ono do wyrównywania napięć na każdym ogniwie tak, żeby każde ogniwo było równo naładowane.
Prościej mówiąc, kontroluje napięcie na każdym ogniwie.
Przydatna rzecz, bo po kilku cyklach ładowanie/rozładowanie, napięcie w pakietach się rozjeżdża.
Mała pojemność? Pierwszy lepszy przykład: http://allegro.pl/pakiet-5000mah-2s-20- ... 81121.html 7,4V/5Ah Dwa pakiety łączysz w szereg i śmigasz.
Tańszą opcją jest np 8*18650 n Hi-max: ok 200zł ale do tego musisz się pobawić w połączenie ich + wyprowadzenia do balansera.
Pozdrawiam
DNF
zejnowski
Posty: 25
Rejestracja: piątek 12 sie 2011, 17:40
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: zejnowski »

2 w szereg to będzie 14,8 czyli tak jak wyżej napisaliście, lepiej wyższe napięcie i niższy prąd... czyli cacy. Akumulator rozwiązany.

Teraz w kolejności sterownik, lepiej rozumiem, że umieszczony w głowicy, więc z puszki z aku idzie tylko przewód do głowicy, zgadza się?
A jaki ten sterownik byłby ok, czytałem o tych róznych pracach itd. itp. ale zależy mi właśnie na kilku trybach pracy czyt. mocy świecenia... a nie jestem pewien do końca jednak jak to rozwiązać... regulowanie prądem wiąże się z opornikami, a to z ciepłem, dobrze myślę?
Awatar użytkownika
hagrid
Posty: 167
Rejestracja: piątek 24 wrz 2010, 22:57
Lokalizacja: Nowy Sącz

Post autor: hagrid »

Typowe ograniczanie prądu za pomocą dołączanych rezystorów odpada w tym projekcie. Jeśli nie będziesz robił sterownika to może coś z oferty taskleda by tutaj podpasowało?
http://taskled.com/compare.html
zejnowski
Posty: 25
Rejestracja: piątek 12 sie 2011, 17:40
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: zejnowski »

1. zamawianie z poza PL, jeszcze tego nie przechodziłem ;)
2. może i chciałoby mi się zrobić sterownik, ale dawno jak pisałem wcześniej nie wytrawiałem płytki, do tego dochodzi dokładnie katalogowe numery części itd. itp. więcej roboty niż to warte ;)
Więc pkt. 1 będzie lepszym rozwiązaniem, sterownik H6CC wychodzi, że jedyny mógłby się nadać przy moich prądach.

[ Dodano: 23 Listopad 2011, 21:45 ]
Możecie mi podpowiedzieć jak działa ten magnetyczny wyłącznik? Czy da się za jego pomocą załączyć np. 3-5-7 diod? Może macie jakąś rozkręconą latarkę z zastosowaniem takiego rozwiązania? Kompletnie nie wiem jak zbudować obudowę do takiego włącznika?
ODPOWIEDZ