Pomiar jasności reflektorów w Dodge Grand Caravan '97r.

Wszystko co świeci na czterech kółkach;)
KaszeL
Posty: 186
Rejestracja: piątek 04 lip 2008, 16:23

Post autor: KaszeL »

Zatem w optymalnych warunkach powinieneś spodziewać się około 87 luxów 25m przed samochodem :) Analogiczny reflektor z liczbą cechowania 12.5 da już tylko 62 lux na tej odległości.
Z poważaniem
Tomasz Stiller
PawelG.
Posty: 1529
Rejestracja: czwartek 10 lip 2014, 20:08
Lokalizacja: Konin

Post autor: PawelG. »

Jak tam testy idą?
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne :)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6165
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Co ciekawa spojrzałem dziś na Skodę Felicję z roku 97 i ma cechowanie 20. Światła długie w Golfie 3 (tzw. Projektory) mają cechowanie 25. Na światłach mijania nic nie pisze.

W przypadku reflektorów na H4 cechowanie dotyczy świateł mijania o ile dobrze rozumuję...
ILPT
PawelG.
Posty: 1529
Rejestracja: czwartek 10 lip 2014, 20:08
Lokalizacja: Konin

Post autor: PawelG. »

Tak, tyczy się świateł mijania.
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne :)
Awatar użytkownika
loko_1982
Posty: 23
Rejestracja: wtorek 31 gru 2013, 00:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: loko_1982 »

Na pewno liczba cechowania w przypadku reflektorów z H4 (i nie tylko) odnosi się do świateł mijania?
Przeglądając stronę Wesem można odnieść inne wrażenie http://wesem.pl/pytania/#4 Podobnie w danych katalogowych liczba cechowania jest podawana dla świateł drogowych np. http://sklep.wesem.pl/photo/_pdf/pl/k_495_fso_pl.pdf Reflektor, o którym była mowa wcześniej, o l. cechowania 17.5 prawdopodobnie pełni funkcję tylko świateł drogowych (refl. wewnętrzne), a ten z 12.5 mijania (zewnętrzne). Raczej nie można zamienić ich miejscami? Mają inny rozkład światła (mijania)? W samochodzie były stosowane cztery tego typu reflektory. Po włączeniu drogowych wszystkie cztery świecą tym światłem (zewnętrzne mijania gasną i przechodzą na drogowe). Miałem kiedyś podobny reflektor (H4) o l. cechowania 20 (Zelmot) i był stosowany jako drogowy - od 12.5 różnił się np. szkłem (nie wiem czy też czymś innym).
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6165
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

No spoko, zatem u mnie w Nissanie Juke na H4 cechowanie 17,5 czego dotyczy ? Reflektor jeden, jedna żarówka...
ILPT
PawelG.
Posty: 1529
Rejestracja: czwartek 10 lip 2014, 20:08
Lokalizacja: Konin

Post autor: PawelG. »

Kiedyś czytałem o liczbie cechowania, że dotyczy świateł mijania, może artykuł nie obejmował wszystkiego.
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne :)
Awatar użytkownika
loko_1982
Posty: 23
Rejestracja: wtorek 31 gru 2013, 00:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: loko_1982 »

Dla odmiany postawię, że 17,5 odnosi się do światła drogowego.
Dla porównania http://sklep.wesem.pl/photo/_pdf/pl/k_485_caro_pl.pdf co prawda to "poldomir" a nie Juke, ale oznaczenia powinny dotyczyć tego samego :)
KaszeL
Posty: 186
Rejestracja: piątek 04 lip 2008, 16:23

Post autor: KaszeL »

Panowie, liczba cechowania odnosi się oczywiście do świateł drogowych a nie mijania. W związku z tym jest kilka dodatkowych ograniczeń. Pojedynczy reflektor nie może mieć liczby cechowania większej od 50, a suma wszystkich reflektorów świateł długich nie mogą mieć liczby cechowania większej niż 75. Ponad to reflektorów świateł drogowych nie może być zamontowanych na samochodzie więcej niż 4 sztuki.

Odnośnie reflektorów w starych samochodach, gdzie były 4 sztuki (fiat 125p, polonez itp) Kolega loko słusznie zauważył, że reflektory skrajne (zewnętrzne) służą głównie jako światła mijania. A reflektory wewnętrzne jako światła drogowe. I oczywiście nie da się ich zamienić miejscami - mocowanie jest kluczowane i pomimo podobnego wyglądu reflektory nie pasują. Niemniej w momencie przełączenia na światła drogowe, żarówki w reflektorach mijania również świecą włóknem od długich. Co prawda taki reflektor kształtuje wiązkę światłą zupełnie inaczej niż dedykowany reflektor do długich (świeci bardziej na boki), ale dzięki takiemu rozwiązaniu droga było oświetlana bardzo dobrze.

Warto pamiętać, że te ten układ był zaprojektowany jeszcze dla żarówek R2 40/45W - a one dają znacznie mniej światła niż najzwyklejsze H4. Typowe cechowanie dla R2 to 7,5 i 10. Zatem łącznie cztery sztuki miały liczbę cechowania 35 co przekładało się na 175 lux / 105000 cd na 25m. Dla porównania zwykłe H4 w tym układzie ma liczbę cechowaia 60 czyli 300 lux / 180000 cd na 25m.

Żeby nie być całkowicie gołosłownym, przedstawiam kilka fotek z testów:

Na pierwszy ogień idzie fotka porównująca dwa rodzaje żarówek. Na dole świeci Night Breaker Unlimited +110% a na górze zwykła żarówka Narva. Niestety pomimo, że jest to najlepsze zdjęcie jakie zrobiłem nadal nie oddaje tak na prawdę faktycznych kolorów. Osram na oko jest jednak nieco cieplejszy. Narva ma nieco inną barwę, bardziej wpada w żółty a nie różowy.

Obrazek

Kolejna fotka przedstawia różnicę między zwykłą żarówką, a Osram CoolBlue Intense. Te mają rzekomo temperaturę barwową na poziomie 4200K. Na oko różnica jest nieco mniejsza. Tutaj światło wyszło zupełnie zimne.

Obrazek

Następna fotka. Tym razem zwykła żarówka względem Osram CoolBlue Hyper 5000K. Spadek jasności w przypadku tej ostatniej jest dramatyczny. Widać to zresztą na fotce. Narva świecąca u góry daje w tym konkretnym przypadku około 550 lux. Natomiast Osram na dole tylko 310 lux. Żeby było jeszcze ciekawiej. Night Breaker z pierwszej fotki w tej sytuacji uzyskuje 830 lux(!). To na prawdę nie są drobne różnice.

Obrazek

Poniższa fotka przedstawia różnicę w jasności między reflektorem mijania a drogowym:

Obrazek

A tak świeci reflektor mijania włóknem od świateł drogowych. Po raz kolejny, kolory są niestety przekłamane.

Obrazek
Z poważaniem
Tomasz Stiller
Awatar użytkownika
pegasus_sis
Posty: 963
Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pegasus_sis »

Hmmm. a zablokowanie bilansu bieli w aparacie?
PawelG.
Posty: 1529
Rejestracja: czwartek 10 lip 2014, 20:08
Lokalizacja: Konin

Post autor: PawelG. »

Najzwyklejsza Narva wypada całkiem nieźle, zdaje się, że jest kilka razy tańsza niż Osramy :)
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne :)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6165
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Daj znać jeszcze jakie jest napięcie na pinach żarówki przy pomiarze.

Do fotek dobrze było by wykorzystać aparat z manualnym ustawieniem WB, ISO, przesłoną itd. Bez tego ciężko będzie uzyskać w miarę porównywalne wyniki.
ILPT
KaszeL
Posty: 186
Rejestracja: piątek 04 lip 2008, 16:23

Post autor: KaszeL »

pegasus_sis pisze:Hmmm. a zablokowanie bilansu bieli w aparacie?
Wbrew pozorom niewiele pomaga. Pierwsze trzy fotki są zrobione z zablokowanym balansem bieli, a kolory i tak są przekłamane. Na oko to wygląda jednak inaczej. Próbowałem już trzech różnych aparatów z mizernym skutkiem. Trzeba będzie sięgnąć po cięższą artylerię.
PawelG. pisze:Najzwyklejsza Narva wypada całkiem nieźle, zdaje się, że jest kilka razy tańsza niż Osramy
To zależy jak do tego podejdziesz. Ta najzwyklejsza Narva jest niezła spośród zwykłych żarówek, ale jednak mocno odstaje od tych najlepszych. Zerknij na przykładowe pomiary powyżej. Rekordzista ma dwa razy większy strumień niż "zwykła" żarówka.
skaktus pisze:Daj znać jeszcze jakie jest napięcie na pinach żarówki przy pomiarze.

Do fotek dobrze było by wykorzystać aparat z manualnym ustawieniem WB, ISO, przesłoną itd. Bez tego ciężko będzie uzyskać w miarę porównywalne wyniki.
Spokojnie, jak zacznę robić jakieś pomiary, które będzie można zestawić ze sobą to podam kompletne dane. Razem z napięciem, prądem i mocą żarówek w tych konkretnych przypadkach.

Natomiast jeśli chodzi o ustawienia aparatu, to wszystko to co widzisz powyżej było robiona w pełnym manualu. Inaczej nic nie widać :)
Z poważaniem
Tomasz Stiller
PawelG.
Posty: 1529
Rejestracja: czwartek 10 lip 2014, 20:08
Lokalizacja: Konin

Post autor: PawelG. »

KaszeL pisze:To zależy jak do tego podejdziesz. Ta najzwyklejsza Narva jest niezła spośród zwykłych żarówek, ale jednak mocno odstaje od tych najlepszych. Zerknij na przykładowe pomiary powyżej. Rekordzista ma dwa razy większy strumień niż "zwykła" żarówka.
Chodzi mi o takie porównanie na OK.
Ale faktycznie na większym dystansie, różnica już pewnie będzie duża.
Zaskoczyło mnie, że Osram Cool Blue daje bardzo mało światła, a wcale tani nie jest.
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne :)
KaszeL
Posty: 186
Rejestracja: piątek 04 lip 2008, 16:23

Post autor: KaszeL »

Dla mnie to żadna niespodzianka niestety. Jedynym sposobem na ochłodzenie temperatury barwowej światła emitowanego przez żarówkę jest założenie na nią filtra odcinającego część widma światła. Zatem taka żarówka musi w konsekwencji świecić dużo słabiej niż bez tego filtra.
Z poważaniem
Tomasz Stiller
ODPOWIEDZ