Latarka na rower i nie tylko

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Awatar użytkownika
Knedel
Posty: 9
Rejestracja: poniedziałek 12 sty 2015, 05:01
Lokalizacja: łódzkie

Post autor: Knedel »

Witam. Poszukuję latarki. Dotychczas korzystałem ze stosunkowo słabego dedykowanego na rower oświetlenia. Zgłębiłem temat na tym i innych forach i pozostało mi kilka pytań.

Przeznaczenie latarki: Głównie rower. Jazda przede wszystkim po drogach publicznych, także poza oświetlonymi jezdniami, v~30km/h, zatem oto priorytety:
1. Tylko jedna latarka na kierownicy, na więcej w mojej szosie nie ma miejsca. Nie ma miejsca i już.
2. Nieoślepianie innych użytkowników drogi przy dużych prądach w diodę. Przyjmijmy założenie, że zaklejenie części szybki lub doklejany daszek nie wchodzi w grę, bo czasem latarki chcę używać do innych celów, a wówczas nie jest to optymalne/wygodne/trwałe/bezpieczne.
3. Doszedłem do wniosku, że wybór sprowadza się między wykonanymi przez Dariusza70 modelami:
a) convoy S2 dioda XM-L2 barwa U3 3D 3,04A z kolimatorem 15x90 lub 20x60 - czy Dariusz70 stosuje inne kolimatory?
b) convoy S2+ z trzema diodami XP-G2 S3 3C 3,5A z optyką owalną Carclo 10510
I tutaj pojawia się prośba - czy mógłbym prosić o porównanie świecenia tych dwóch modeli? Dla convoy s2+ optyka Carclo oval 10510 (3 x XP-G2) taka fota jest w tym poście http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?p=150755#150755
Obrazek
Brakuje mi analogicznego zdjęcia dla convoy S2 barwa U3 3D dioda XM-L2 3,04A z kolimatorem 15x90 oraz 20x60. W związku z tym, że nie wiem czy Dariusz70 wykonywał powyższe zdjęcie, a trawniki obecnie mogą być w kiepskim stanie - czy mógłbym prosić o trzy porównawcze zdjęcia (dwa dla S2 i jedno dla S2+). Zależy mi, by temperatury barwowe i moce diod na zdjęciach były zbliżone, chciałbym przede wszystkim porównać:
- równomierne oświetlenie drogi
- spłaszczoną wiązkę światła (by nie oślepiać osób z naprzeciwka, nie świecić 'w niebo'
- zasięg

Cytując wpis:
Dariusz70 pisze:XM-L2 przy 2,8A pracuje prawie na 100% swoich możliwości.
3 x XP-G2 przy 2,8A (niecały 1A na diodę) pracują na 65% możliwości.
Trzy diody przy niższym prądzie mają większą sprawność - czyli moduł 3 x XP-G2 produkuje mniej ciepła od XM-L2 przy tym samym prądzie.
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?p=165473#165473
można wnioskować, że S2+ z trzema diodami będzie lepszym rozwiązaniem, ale nadal nie mam porównania zasięgu.

c) convoy S8 z trzema diodami XP-G2 S3 3C 3,5A z optyką owalną Carclo 10510
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=12566
Bocian, wg opisu aukcji na znanym portalu aukcyjnym pakuje w diody 3,8A.
Wiem, że Bocian nie ma takiej optyki w ofercie, zastanawia mnie czy użebrowanie, którego S2/S2+ nie posiadają realnie poprawia odprowadzanie ciepła? Bo rozumiem, że pozostałe cechy analogiczne jak w S2+?

d) pozostają jeszcze większe latarki, np Convoy M2, M1, C8 - czy do nich są dostępne owalne kolimatory lub optyki?
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5040
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Owalne Carclo na 3 diody oślepiają duuużo mocniej niż te na 1 diodę. Zasięg powiedzmy, że jest zbliżony w obu konstrukcjach ale żeby nie oślepiać obiema latarkami to 3 diodowa by musiała zostać skierowana znacznie niżej przez co zasięg się zmniejszy i będziemy sami bardziej oślepiani światłem odbitym od drogi.
Niestety ale żeby żyć w zgodzie z innymi uczestnikami drogi i mieć także większy zasięg trzeba 2ch latarek a skoro jest to niemożliwe to trzeba żyć z 1dną i myślę, że 1 owalna na asfalcie bez dużych dziur zapewni wystarczający poziom bezpieczeństwa do tych 30km/h ale z kolei średnio jej promień się nadaje do innych zastosowań niżeli oświetlenie rowerowe.
Awatar użytkownika
Knedel
Posty: 9
Rejestracja: poniedziałek 12 sty 2015, 05:01
Lokalizacja: łódzkie

Post autor: Knedel »

Jako inne nierowerowe zastosowania latarki miałem na myśli czysto awaryjne. Tzn uważam, że przyklejane blaszki po zdjęciu lampki z roweru mogą być niebezpieczne lub zwyczajnie się łamać/wyginać/urywać. Ale skoro alternatywa nie bardzo istnieje - będę tak kombinował.

Czy do Convoy S2 można zastosować kolimator 60x20? Jeśli tak - jakieś porównanie zasięgu (foto) między wersją z takim kolimatorem a reflektorem OP?
Awatar użytkownika
pietros
Posty: 1610
Rejestracja: niedziela 09 cze 2013, 19:39
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: pietros »

Zamiast blaszki, wypróbuj sobie jakiś kształt na kawałku tektury, dokup taki dyfuzor https://www.fasttech.com/p/1551402 i odwzoruj na nim ten kształt. Doklej od spodu coś refleksyjnego i masz zdejmowany daszek.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6165
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Daszek też możesz zrobić z puszki aluminiowej, brzegi zabezpiecz taśmą lub zagnij. Całość może być ściągana, więc latarka będzie użyteczna również poza rowerem.
ILPT
fotorondo
Posty: 1338
Rejestracja: niedziela 01 gru 2013, 18:44
Lokalizacja: warszawa

Post autor: fotorondo »

Mam w trzech latarkach porobione daszki z puszki, brzegów nie zaklejałem, nie zaginałem.
Przymocowane do latarki recepturką, albo kawałkiem dętki, jak zakładam na rower to wysuwam cały "układ". Jak ląduje w kieszeni to zsuwam tak żeby nie wystawało.
Awatar użytkownika
Knedel
Posty: 9
Rejestracja: poniedziałek 12 sty 2015, 05:01
Lokalizacja: łódzkie

Post autor: Knedel »

Od kolimatora odchodzę, zastanawiam się między reflektorem OP a optyką carclo.

Wyszukałem porównawcze zdjęcia s2 (s7 zgodnie z tym ma ten sam reflektor)
i s2+ (s3 ma ten sam reflektor)

Zastanawia mnie skąd pogląd, że s2 ma większy zasięg od s2+. Przynajmniej na poniższych zdjęciach tego nie widzę. Może ma, ale niewiele, za to s2+/s3 zauważalnie szerzej świeci. Jeśli foty są w porządku - przy s2+/s3 mielibyśmy porównywalny zasięg do s2, z zauważalnie szerszą wiązką. Przy założeniu że zastosujemy reflektor OP. Mylę się?
Czy poniższe foty potwierdzają moje spostrzeżenia?
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
convoy s2 vs s2+

Niestety nie znalazłem informacji z jakim reflektorem/kolimatorem/optyką były wykonywane zdjęcia na Fonarevce. Może wiecie gdzie szukać takiego info?

Dwa ostatnie zdjęcia zamieszczam za zgodą maciex93, pochodzą z tego posta http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?p=155134#155134.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 21 mar 2016, 15:34 przez Knedel, łącznie zmieniany 1 raz.
fotorondo
Posty: 1338
Rejestracja: niedziela 01 gru 2013, 18:44
Lokalizacja: warszawa

Post autor: fotorondo »

Zdjęcie to zdjęcie, wszystkiego nie odda.
S2 ma głębszy/dłuższy reflektor i dlatego minimalnie dalej świeci.
S2+ ma płytszy/krótszy reflektor i świeci minimalnie szerzej a dodatkowo jest łatwo zamienić reflektor na kolimator.
Awatar użytkownika
darol
Posty: 283
Rejestracja: wtorek 03 gru 2013, 20:16
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: darol »

Zdjęcia to jedno, a reflektory jakie convoy zastosował w latarkach to drugie.
S2 ma głębszy reflektor i na żywo świeci dalej, ale nie tak szeroko jak s2+/ s3, które mają takie same, nieco krótsze reflektory.
Awatar użytkownika
Knedel
Posty: 9
Rejestracja: poniedziałek 12 sty 2015, 05:01
Lokalizacja: łódzkie

Post autor: Knedel »

Fotki na fonarevce pochodzą z katalogu beamshot. Nie jestem za bardzo obeznany z terminologią, czy można to słowo wprost przetłumaczyć na polski język? Czy 'beamshot' to po prostu zdjęcie ukazujące wiązkę światła jakiejś lampki, bez precyzowania jaką zastosowano optykę?
Ostatnio zmieniony poniedziałek 21 mar 2016, 16:16 przez Knedel, łącznie zmieniany 2 razy.
michal1
Posty: 2524
Rejestracja: sobota 22 lis 2014, 17:08
Lokalizacja: Lublin

Post autor: michal1 »

Tak właśnie jest, beamshot - zdjęcie rozkładu światła.
Awatar użytkownika
Knedel
Posty: 9
Rejestracja: poniedziałek 12 sty 2015, 05:01
Lokalizacja: łódzkie

Post autor: Knedel »

Zastanawia mnie o ile 'dalej' świeci s2 od s2+ z reflektorami OP? 2-3 metry? Jest to zauważalne/istotne na rowerze? Przepraszam, może jestem drobiazgowy, ale w wielu miejscach przeczytałem, że ludzie stosują:
s2 z reflektorem OP jako światła długie
s2+ z kolimatorem (np 20x60) jako światła krótkie

Mimo że ze zdjęć można tak wnioskować nie znalazłem opinii, by s2+/s3 z reflektorem OP było kompromisem i zastępowało dwie powyższe lampki. Ktoś chciałby mi wyjaśnić dlaczego?
Awatar użytkownika
darol
Posty: 283
Rejestracja: wtorek 03 gru 2013, 20:16
Lokalizacja: Zawiercie

Post autor: darol »

Ja bym efektywny zasięg przy rowerowym zastosowaniu ocenił na jakieś 20 metrów przy s2+ i 30 metrów przy s2. Oczywiście te latarki świecą dalej, ale mowa tu o odpowiednim skierowaniu wiązki tak, by oświetlać efektywnie największy możliwy obszar.
Dla mnie s2+ z reflektorem op świeci za wąsko dlatego stosuję optykę owalną 60x20, która skraca efektywny zasięg do około 10 metrów. Wtedy konieczna jest druga latarka, by wydłużyć ten obszar do 30 metrów. Dopiero przy takim duecie mam wrażenie, że w terenie przy szybszej jeździe nic nie jest mnie w stanie zaskoczyć.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 21 mar 2016, 16:35 przez darol, łącznie zmieniany 1 raz.
fotorondo
Posty: 1338
Rejestracja: niedziela 01 gru 2013, 18:44
Lokalizacja: warszawa

Post autor: fotorondo »

Knedel, darol powiedział to tak jak ja chciałem :)
Awatar użytkownika
Knedel
Posty: 9
Rejestracja: poniedziałek 12 sty 2015, 05:01
Lokalizacja: łódzkie

Post autor: Knedel »

fotorondo pisze:S2 ma głębszy/dłuższy reflektor i dlatego minimalnie dalej świeci.
S2+ ma płytszy/krótszy reflektor i świeci minimalnie szerzej
darol pisze:Ja bym efektywny zasięg przy rowerowym zastosowaniu ocenił na jakieś 20 metrów przy s2+ i 30 metrów przy s2.
I bądź tu mądrym - fotorondo pisze, że s2 świeci minimalnie dalej i minimalnie węziej od s2+/s3, darol zaś to 'minimalnie' przedstawia jako 50% dalszy zasięg, czyli 10 metrów. A później fotorondo stwierdza, że te 10 metrów to faktycznie 'minimalna' odległość. Niezła rozbieżność percepcji :p
Dla mnie niewiele to byłoby 5-10%, ale nie 50%. Co jak co Panowie ale spodziewałem się bardziej precyzyjnych/zbieżnych odpowiedzi.
Oczywiście bierzemy pod uwagę obie latarki z reflektorami OP, tym samym szkłem oraz tą samą diodą i prądem w nią puszczonym.
BTW, sprawdzę jaki mam orientacyjny zasięg świateł mijania w samochodzie.
ODPOWIEDZ