Strona 1 z 1

Ładowanie 1S w samochodzie

: poniedziałek 17 gru 2018, 19:30
autor: yanek_00
Cześć,

potrzebuję ładować pakiet 1S4P x 3,3Ah w samochodzie.
zakładam ciągły pobór urządzeń podłączonych do rzeczonego pakiety na poziomie 100mA.
Silnik pracuje codziennie przez 45 minut i w tych 45 minutach chciałbym w miarę możliwości wpompować w ogniwa ile się da prądu. Nie mniej niż 2,5Ah więc prąd ładowania powinien być >= 3.33A
Pytanie zasadnicze, jaką ładowarkę zastosować która będzie pracować z 12-15V?

Za wszystkie podpowiedzi dziękuję z góry!

: poniedziałek 17 gru 2018, 19:58
autor: plecho1
Kup jakąś tanią modelarską ładowarkę typu Imax B6, zasilana może być napięciem 11 - 18V i przy 1S można nią ładować chyba prądem do 5A.

: poniedziałek 17 gru 2018, 20:02
autor: yanek_00
plecho1 pisze:Kup jakąś tanią modelarską ładowarkę typu Imax B6, zasilana może być napięciem 11 - 18V i przy 1S można nią ładować chyba prądem do 5A.
Jak się zachowa taki Imax jak mu się odetnie zasilanie a ogniwo zostanie podłączone?
Czy ładowanie wystartuje samoczynnie po podaniu zasilania?

: poniedziałek 17 gru 2018, 20:07
autor: plecho1
Oczywiście za każdym razem ładowanie będzie trzeba włączać ręcznie. Tak czułem że będziesz chciał aby samo to ładowało a w takim przypadku to jednak będzie trochę problem bo moduły dla 1S najczęściej ładują prądem maks 1A i to nie ciągle bo prąd ładowania zależy od temperatury takiego modułu. Chyba że da się coś takiego dorwać w Chinach ale ja tu nie pomogę.
Chyba że jakaś mała przetwornica z 12V DC na 100 - 230AC http://gotronik.com/2017/05/29/przetwor ... w-bte-429/
i coś takiego
https://pl.aliexpress.com/item/Smart-4- ... 17925.html
Ale to raczej trochę bez sensu :)

: poniedziałek 17 gru 2018, 21:11
autor: pietros
Pamiętaj, że ogniw Li-Ion nie powinno ładować się w niskich temperaturach. Przeważnie producenci zalecają temperatury powyżej 0°C, a czasami nawet powyżej 10°C.

: sobota 22 gru 2018, 19:02
autor: piotrasta
Przy 3,3A masz 14A podejrzewam że chcesz ładować to z gniazda 12V/zapalniczki jesteś pewien że wytrzyma?

: sobota 22 gru 2018, 19:40
autor: Barton_
Pakiet przy prądzie ładowania 3,5 A pobierałby 13 W. Dla napięcia jakie występuje w gnieździe zapalniczki to ~1 A. Licząc nawet z górką straty przetwornicy niech będzie 1,5 A.
Bezpiecznik gniazda zapalniczki to chyba 15 A więc bez obaw. Zapas dziesięciokrotny.

P.S. Jaki jest prąd ładowania ogniw w pakiecie?

: sobota 22 gru 2018, 19:51
autor: yanek_00
Po uwadze pietros poczytałem o ładowaniu liionów w ujemnych temperaturach i odpuszczam temat. Podpinam się do aku rozruchowego i będę obserwował stopień naładowania ew. dorzucę układ który odetnie dodatkowe gadżety od zasilania gdy ono spadnie poniżej określonego napięcia aby nie dopuścić do nadmiernego rozładowania aku.

PS Niemniej nic sensowniejszego niż step down i zrównoleglenie kilku TP4056 nie znalazłem.

: poniedziałek 24 gru 2018, 01:43
autor: pegasus_sis
Pamiętaj o tym, że akumulator rozruchowy jest wrażliwy na powolne rozładowania. Będzie się z każdym cyklem niszczył, nawet jak nie rozładujesz go poniżej 12V. Do wykorzystania jako źródło zasilania i jako rozruchowe są specjalne akumulatory jachtowe ;)

: poniedziałek 24 gru 2018, 12:01
autor: Issac
pegasus_sis, Skąd masz info o wrażliwości na powolne rozładowania ?
Z tego wynika ze akumulatory kwasowe rozruchowe nie lubią niczego i niezależnie co się z nimi robi są i tak skazane na szybką degradację.

: poniedziałek 24 gru 2018, 23:18
autor: joon
Ładowarka do telefonu samochodowa dająca 3-5A i tyle tp4056 ile prądu ona da. Testowane z przerobionym power bankiem 8x18650, w miejscu jednego ogniwa przetworka z takiej ładowarki samochodowej i 4xtp4056 na kanapkę.

: czwartek 27 gru 2018, 13:46
autor: pegasus_sis
Issac

akumulatory rozruchowe lubią strzał w rozrusznik i przełączenie się na ładowanie :wink: więc jeżeli autor będzie ładował w trakcie pracy silnika, problemu nie będzie
Each battery system manifests capacity loss differently. Lead acid loses active material, also known as softening or shedding. A deep-cycle battery contains thick plates to endure repeat cycling, but the starter battery has thin, sponge-like plates to provide a large surface area and achieve high cranking power but the cycle life is limited to 12–15 full cycles.
https://batteryuniversity.com/learn/art ... _batteries

oczywiście nie mówię, że niszczą się za każdym razem jak słuchasz radia czy masz włączone postojowe na wyłączonym silniku, ale używanie takiego regularnie jako źródła energii może mu nie wyjść na zdrowie :roll: kiedyś ubiłem prawie nowy akumulator, bo zasilałem z niego lampkę warsztatową przy grzebaniu w aucie. Oczywiście o tym nie wiedziałem i wymieniłem na gwarancji <nie powiem>