Modyfikacja lampy CatEye HL-550

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
vocativus
Posty: 12
Rejestracja: piątek 11 gru 2009, 18:14
Lokalizacja: Wrocław

Modyfikacja lampy CatEye HL-550

Post autor: vocativus »

Witam wszystkich serdecznie! Mam na imię Łukasz.

Jestem szczęśliwym posiadaczem lampy CatEye HL-550 - żarówka halogenowa 2,5V, 0,5A. Problem polega na tym, że przestaje mi ona wystarczać - jeżdżę często rowerem wieczorami, czasami w całkowitych ciemnościach. Zależy mi na tym, żeby świeciła mocniej. Macie jakieś pomysły jak ją zmodernizować? Rozwiązanie nie musi być koniecznie energooszczędne, ale też takie, żebym na parze akumulatorów 2500mAh pojechał ok. 1,5 ~ 2h.

A tutaj zdjęcia w/w lampy:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
MCSubi
Posty: 538
Rejestracja: poniedziałek 23 lis 2009, 20:34
Lokalizacja: ok. Wrocławia

Post autor: MCSubi »

Witaj!
Ten temat przypomniał mi moją HL-1500 z czasów świetności Cateye, w 1998 r. to była najmocniejsza lampa, jaką można było kupić we wrocławskich sklepach rowerowych. Jeżdziłem na niej 9 lat, zimą po 3 -5 godzin dziennie, a 2 ładowarki do
Akumulatorków AA pracowały bez przerwy :mrgreen:

Przechodząc do twojego pytania - obudowa z tworzywa i jej kształt raczej wyklucza przeróbkę tego na cokolwiek w kategorii LED, co świeciłoby lepiej.

Ja swoją lampę zmodyfikowałem zakładając żarówkę halogenową 3,5 V 0,85 A zamiast 4,8 V o,5 A. Działało to ok. 100 h do przepalenia żarówki, 4 akumulatorki 2500 mAh wystarczały na 2 h. Światła było co najmniej 2 razy więcej i do jazdy po szosie absolutnie wystarczało. Być może dobierzesz taką żarówkę do swojej.
Awatar użytkownika
Dominik
Posty: 860
Rejestracja: środa 14 lis 2007, 21:22
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Dominik »

Całkowicie nieopłacalna zabawa pod względem nakładu czasu i pracy - lepiej zainteresuj się najtańszymi latareczkami na 2xAA z Kai/ DX po 10-15$ sztuka.
użytkownik zbanowany za niekoleżeńskie zachowanie (m.in. wykasowanie wartościowych treści ze swoich postów)
vocativus
Posty: 12
Rejestracja: piątek 11 gru 2009, 18:14
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: vocativus »

MCSubi pisze:2 ładowarki do
Akumulatorków AA pracowały bez przerwy
moja ładowarka ładuje akumulatory 2500mAh w ok. 40 minut, chociaż problem ładowania przez 20h tych samych akumulatorów zwykłymi ładowarkami również jest mi znany :D

Czyli mówicie że gra nie warta "świeczki"? Dla mnie ważne jest żeby lampa dobrze oświetlała ścieżkę i boki. Ta tak świeci, tylko że za słabo i w tym problem. Druga ważna rzecz to względna odporność na wodę, i koniecznie łatwe i szybkie odpinanie - rower służy mi jako środek lokomocji.
MCSubi
Posty: 538
Rejestracja: poniedziałek 23 lis 2009, 20:34
Lokalizacja: ok. Wrocławia

Post autor: MCSubi »

vocativus pisze:
MCSubi pisze:2 ładowarki do
Akumulatorków AA pracowały bez przerwy
moja ładowarka ładuje akumulatory 2500mAh w ok. 40 minut, chociaż problem ładowania przez 20h tych samych akumulatorów zwykłymi ładowarkami również jest mi znany :D
ładowanie w 40 min nie wróży im długiego życia :-|

Co do sensu modyfikacji - tylko jaśniejsza żarówka ma sens - za 5 zł masz widoczną różnicę. I wciąż jakość i pewność działania Cateye, zamiast chinola, który nie wiesz kiedy umrze.
Awatar użytkownika
Dominik
Posty: 860
Rejestracja: środa 14 lis 2007, 21:22
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Dominik »

vocativus, w takim wypadku kup sobie Sigme Pave lub zgłoś się do mnie to mogę ci zmajstrować zmodowaną CatEyke HL-EL500G na XP-G.
użytkownik zbanowany za niekoleżeńskie zachowanie (m.in. wykasowanie wartościowych treści ze swoich postów)
vocativus
Posty: 12
Rejestracja: piątek 11 gru 2009, 18:14
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: vocativus »

MCSubi pisze:ładowanie w 40 min nie wróży im długiego życia
sam fakt że wszystkie akumulatory których używam są made in China nie wróży im dobrze :D Trzymają się już 1,5 roku i ładowarka nie blokuje ładowania na żadnym więc nie jest źle.

Wracając do lampy - przekopałem internet i wyniuchałem halogeny na bazę P13.5, 2,4V jedynie 0,85A. 1A się nie doszukałem. Jutro jeszcze przejdę się po sklepach elektronicznych, może tam coś będzie, albo jakaś mocniejsza z inną bazą przypasuje.

Sigma Pava to dość ciekawa propozycja, tylko ta cena... CatEye HL-EL500G to samo... chociaż po modyfikacji chyba lepiej świeci niż Sigma.
Dominik pisze:mogę ci zmajstrować zmodowaną CatEyke HL-EL500G na XP-G.
a to to w jakiej cenie? :wink:
Awatar użytkownika
swietlik
Posty: 489
Rejestracja: sobota 22 lis 2008, 22:39
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: swietlik »

Tak sobie kombinuję... wprawdzie koledzy mają rację, że plastikowa obudowa to marne warunki odprowadzania ciepła i że pracy dużo, ale popatrzmy:

- w tej chwili lampka dysponuje strumieniem pewnie poniżej 20lm;
- po wymianie żarówki może uda się dobić do 30lm;
- XP-G przy prądzie tylko 350mA da 120-140lm.

Prąd 350mA to raptem 1W mocy. Z takimi prądami pracują diody w naszych czołówkach i mimo plastikowej obudowy służą długo. Może paść argument, że 350mA to dla tej diody marnotrawstwo. Z jednej strony zgoda, ale uwzględniając wymagania vocativusa to będzie 4-5 razy więcej światła o właściwym rozkładzie.

Ja bym poeksperymentował. Najciekawsze będzie chyba właściwe zogniskowanie diody.
Awatar użytkownika
Dominik
Posty: 860
Rejestracja: środa 14 lis 2007, 21:22
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Dominik »

vocativus, 210 pln z odbiorem osobistym.
użytkownik zbanowany za niekoleżeńskie zachowanie (m.in. wykasowanie wartościowych treści ze swoich postów)
vocativus
Posty: 12
Rejestracja: piątek 11 gru 2009, 18:14
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: vocativus »

Byłem w elektronicznym - wszystko albo na 0,5A albo na więcej niż 2,8V. Póki co pocuduje z silniejszymi halogenami, może uda się znaleźć 1A gdzieś w necie...

Swietlik jakbym sie uparł, to upakowałbym tę diodę i bez radiatora. Mróz odpowiednio już odprowadzi ciepło :D Tylko czy jest sens pakować niemałe pieniądze w coś co i tak nadaje się do wymiany? Sama dioda to się tam zmieści, tylko do niej zdaje się trzeba jeszcze jakiś sterownik dorzucić na który miejsca w obudownie nie ma.

Obydwie lampy zaproponowane przez Dominika są warte uwagi i raczej na nich się skupię.
Sigma Pava w sklepe XRTaBike kosztuje 175zł + przesyłka = 191zł. Różnica między modyfikacją Dominika niewielka - 19zł. Obydwie dobrze oświetlą drogę, pytanie teraz która lepiej świeci na boki i która jest mocniejsza?
Ostatnio zmieniony niedziela 13 gru 2009, 14:11 przez vocativus, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Dominik
Posty: 860
Rejestracja: środa 14 lis 2007, 21:22
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Dominik »

vocativus, jak ruszysz zadek na Biskupin to sam zobaczysz :mrgreen:
użytkownik zbanowany za niekoleżeńskie zachowanie (m.in. wykasowanie wartościowych treści ze swoich postów)
jarcyk
Posty: 44
Rejestracja: czwartek 19 lis 2009, 21:43
Lokalizacja: Białystok

Witam

Post autor: jarcyk »

Sorki że się wtrącam,Uważam że miejsca masz od groma na diode z małym radiatorkiem.
Ja przerabiałem 510 cała plastikowa i przy 300mA nie ma żadnych problemów.Wyrzycając aku na zewnątrz pewnie dało by się podciągnąć do ok 500mA,powiększyć radiator a temp. byłaby rozproszona i odprowadzona nawet przez plastik.I wszedłby i driver.
Uważam że jest to do zrobiena tylko trochę pracy i nakładów.
Pozdro
vocativus
Posty: 12
Rejestracja: piątek 11 gru 2009, 18:14
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: vocativus »

jarcyk pisze:Wyrzycając aku na zewnątrz pewnie dało by się podciągnąć do ok 500mA,powiększyć radiator a temp. byłaby rozproszona i odprowadzona nawet przez plastik.I wszedłby i driver.
A tak to nie problem. Jak się wyjmie akumulatory to się wszystko zmieści, tylko zrozum że ja tą lampą nie będę oświetlać szafy, tylko drogę. Baterie doklejane taśmą klejącą do obudowy nie wchodzą w grę. Jak mi padnie zasilanie, to wymiana akumulatorów musi być w miarę łatwa. Lampa pracuje w następujących warunkach: dziury i jeszcze raz dziury, koleiny, krawężniki, kostka brukowa, wiatr, deszcz, śnieg, mróz. Zatem wszystko musi się zmieścić w obudowie, która nawet podczas najgorszych ulew nie przecieka. Za reflektorem jest niewiele miejsca - 2 x 1cm3.

Tak t bym i mógł kupić akumulator kwasowo-ołowiowy 6V - 12V, wsadzić go do sakwy pod sioło, kablami połączyć z czymś dobrze świecącym na kierownicy i już. Tylko odpinanie i zapinanie tego za każdym razem kiedy zostawiam rower na ulicy może zająć więcej czasu niż sama jazda :D

Ostatecznie dokupię halogena na 3,6V 1A, do obudowy wejdą 3 paluszki, pozmieniam połączenia i na zimę może starczy. Potem się zastanowię nad zakupem lamp proponowanych przez Dominika.
Dominik pisze:vocativus, jak ruszysz zadek na Biskupin to sam zobaczysz
a tak pi razy drzwi, wg Ciebie która lepiej świeci? :mrgreen:
Awatar użytkownika
LightLover
Posty: 267
Rejestracja: sobota 16 maja 2009, 19:31
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: LightLover »

Witaj,

"Tak pi razy drzwi" świecą tak:

Sigma Pava (fabrycznie) świeci tak:
Obrazek

Zaś HL-EL500G (na XP-G) tak:
Obrazek

Oba zdjęcia są autorstwa Dominika. Więcej lampek możesz zobaczyć tutaj:
http://dominik.magma-net.pl/mod/
Ostatnio zmieniony niedziela 13 gru 2009, 13:38 przez LightLover, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8522
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

vocativus pisze:
Swietlik jakbym sie uparl to upakowalbym ta diode i bez radiatora. Mróz odpowiednio już odprowadzi ciepło :D Tylko czy jest sens pakować niemałe pieniądze w coś co i tak nadaje się do wymiany? Sama dioda to się tam zmieści, tylko do niej zdaje się trzeba jeszcze jakiś sterownik dorzucić na który miejsca w obudownie nie ma.
Mam podobną lampkę i zastanawiam się na przeróbką, jeżdżę bardzo turystycznie... więc powinna wystarczyć, na razie.... :twisted:
Tam jest sporo miejsca, po pierwsze żeby zainstalować diodę musisz skrócić reflektor na tyle, aby chip LEDa znalazł się mniej więcej w miejscu, gdzie teraz jest włókno żarówki, a po bokach reflektora.... to można reaktor zmieścić ;) spokojnie tam driverek wejdzie.

Pozdrawiam

PS: Dbajmy o pisownię .....
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
ODPOWIEDZ