3x xm-l nowy projekt

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Dabalwwy
Posty: 14
Rejestracja: niedziela 25 maja 2014, 00:16
Lokalizacja: warszawa

3x xm-l nowy projekt

Post autor: Dabalwwy »

Witam zgodnie z zasadami dobrego wychowania przedstawiam sie:) Na imię mam Daniel interesuje się majsterkowaniem i co jakiś czas wysalam sobie nowe projekty. I właśnie dlatego pisze na tym forum postanowiłem zrobić dobra lampkę rowerowa
na bo te sklepowe są słabej jakości a te dobre maja kosmiczna cenę i tak naprawdę nie wiadomo za co się płaci.



opisze w kilku zdaniach o co mi chodzi i zamieszce zdjęcia konstrukcji.
ogólnie ma to być lampka 3x xm-l t6 zasilana pakietem 18650 wymiar lampy 8cm na 9.5 cm , w lampce maja byc dwa włączniki jeden załączający środkową lampkę (strumień wąski ale długi) drugi załącza 2 zewnętrzne (światła szerokie bliższego zasięgu)
i stad rodzi się parę pytań z mojej strony:

1. czy obudowa i wkładka z miedzi dadzą rade odprowadzić tyle ciepła
2. jaki użyć driver zęby dał rade obsłużyć te diody bo podobno potrafią pociągnąć 3A
3. chyba najważniejsze jakich użyć soczewek żeby spełniały wyżej opisane kryteria
4. jak ma wyglądać pakiet do takiego zestawu czy musi mieć zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem, przeładowaniem. czy 4x 18650 w szeregu da rade
5. gdzie to wszystko kupić najlepiej w jednym sklepie ?? przeglądałem ofertę ledim a ogniwa mam zamiar brać z bto.pl


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2878
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

Cześć

Czym masz zamiar obrabiać tę obudowę? A nie dało by rady - zamiast wkładki z miedzi - zostawić ściankę z aluminium? Wtedy sądzę, że odprowadzanie ciepła było by wiele lepsze. Jeszcze dodam, że nie widzę sensu robienia użebrowania na miedzianej części. Lepiej, żeby styk miedzi z obudową był jak największy.

Podczas jazdy to nie powinno być problemu z odprowadzaniem ciepła. Problem może być przy postoju z maksymalną mocą.

Co do diody to zamiast T6 z jakąś zimną barwą raczej sugeruję XM-L2 w barwie w temperaturze ok 4500K. W troszkę cieplejszym świetle (neutralnym - jak słońce w południe) lepiej widać kolory.

Co do pakietu, to 4S to pewno takie minimum do zasilania takiej lampki, lepiej pewno 4S2P. Aku ciut słabsze, ale znacznie tańsze można brać od Woytazo ze sklepiku, tylko dobrze, mu powiedzieć, że mają być do pakietu.

Układ zabezpieczający przed nadmiernym rozładowaniem moim zdaniem powinien być, w końcu to ma długo i wygodnie służyć, a nie ciągle nowe pakiety kupować :wink:

Tutaj Bocian poleca pewien układ zabezpieczający z balanserem: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?p=123044#123044

Na resztę pytań to ja odpowiedzi nie znam, ale może za sterownikiem może popatrz u MR ELEKTRONIK oni trochę ich mają... Może też jakiś z kontrolą temperatury by się znalazł.

PS. Nie widzę sensu kupowania wszystkiego w jednym miejscu.

Pozdrawiam.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5038
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Dabalwwy pisze:1. czy obudowa i wkładka z miedzi dadzą rade odprowadzić tyle ciepła
Jeśli chcesz łączyć alu z innym dobrze odprowadzającym ciepło materiałem, to lepszy będzie mosiądz, bo nie zareaguje chemicznie z aluminium i nie powstaną w miejscu ich łączenia tlenki pogarszające właściwości przewodzenia ciepła. Najlepiej jednak zrobić wszystko aluminiowe (spokojnie z zapasem wystarczy i będzie lżejsze)
2. jaki użyć driver zęby dał rade obsłużyć te diody bo podobno potrafią pociągnąć 3A
Diody mogą pociągnąć i więcej (same z siebie) ale w celu ograniczenia prądu daje się drivery. Opcji jest kilka. Najtańszą było by zastosowanie driverów opartych na układach AMC 7135 - w sumie po 1 driverze na diodę ew zbudowanie 1 customowego. Wadą takiego rozwiązania jest prąd 9A, który trzeba jakoś dostarczyć z aku do latarki (przewód 1,5mm2 może być przy pełnej mocy i długości > 0,5m za cienki i powodować za duże spadki napięcia). Zaletą rozwiązania poza ceną jest fakt iż nie potrzeba żadnych balancerów, układów kontroli poszczególnych cel i awaryjnie można zasilić min 2-3 akumulatorkami 18650 połączonymi równolegle.
Opcja 2ga to 2 drivery od Dareltek z allegro lub MrElektronik (także jest na allegro). Wtedy jednak min zasilanie to pakiet z 3 ogniw połączonych szeregowo + układ PCB do ich zabezpieczenia.
Dabalwwy pisze:3. chyba najważniejsze jakich użyć soczewek żeby spełniały wyżej opisane kryteria
Zależy od zastosowania oraz własnych preferencji. Jak np na rower to 2 zewnętrzne dla dobrego efektu i tak by musiały być skierowane na boki a nie na wprost. Generalnie wąska 10-20 stopni i szeroka 30-60 stopni ... wszystko zależy od zastosowania.
Dabalwwy pisze:4. jak ma wyglądać pakiet do takiego zestawu czy musi mieć zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem, przeładowaniem. czy 4x 18650 w szeregu da rade
4S da radę, nawet 3S (max 2 diody w szeregu) ale czas świecenia nie będzie zachwycający w trybie najwyższym. 3S2P lub 4S2P to optimum, no chyba, że driver by był oparty na układach AMC wtedy pakiet to 1S i min 3 ogniwa równolegle a optymalnie z 5-9 ogniw. :(
5. gdzie to wszystko kupić najlepiej w jednym sklepie ?? przeglądałem ofertę ledim a ogniwa mam zamiar brać z bto.pl
Takie rzeczy tylko w erze ;-) 1 miejsce to internet, bo nie kupisz w 1 sklepie wszystkiego tak dobranego, żeby było najtaniej i najlepiej. Diody soczewki i ew drivery AMC w Chinach (Fast Tech), aku, jesli firmowe i nowe to także tam a jeśli mega tanie to u woytazo u nas w sklepiku.
Awatar użytkownika
bandit
Posty: 638
Rejestracja: środa 15 paź 2008, 10:47
Lokalizacja: Tychy

Post autor: bandit »

Dokładnie, jak koledzy wspomnieli, jeśli masz możliwość zrobienia z jednego kawałka aluminium, to tak będzie najlepiej.
Zostaw więcej materiału pod ledami, podczas szybkiej jazdy powinno wystarczyć.
Osobiście, zastosował bym elektronikę z kontrolą temperatury.
Na postoju, lub w bardzo upalne dni, może się niepotrzebnie gotować.
mathiu
Posty: 9
Rejestracja: niedziela 14 lip 2013, 16:51
Lokalizacja: Ostrów

Post autor: mathiu »

Możesz pokazać jakie mocowanie do kierownicy chcesz zastosować? Sam planuję coś ciekawego wykonać i mam już jakiś pomysł, ale szukam innych alternatyw.
Zastanawiam się również jak doprowadzić przewód aby połączenie było wodoszczelne...

Posiadam taki oto sterownik
mr-elektronik
Niestety nie posiada trybów pracy. Słyszałem, że na indywidualne zamówienie dorabiają w sklepie.
Można natomiast zastosować potencjometr regulowany w miejsce kontroli temperatury i mamy dość płynną regulację światła. Wadą jest to, że regulacja odbywa się tylko przy 1/4 zakresu pokrętła (związane, z przeznaczeniem wejścia - kontrola temp), oraz lekkie mruganie, przy zakresie poniżej 5-10%

Druga metoda PWM, którą właśnie zaczynam sprawdzać. Jeśli uda mi się wszystko poskładać, to podzielę się spostrzeżeniami

Owocnej pracy życzę :wink:
ptja
Posty: 2413
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

mathiu pisze:Zastanawiam się również jak doprowadzić przewód aby połączenie było wodoszczelne...
tzw. dławnica kablowa, choćby coś takiego: http://www.tme.eu/pl/details/ag-16sr/dl ... g/agr16sr/#
Są też metalowe (np. Astat ma je w ofercie), ale nie wiem, czy nie "walczysz o odchudzanie" roweru. Da się z czymś takim nurkować, więc na rower na da się z pewnością, nawet wodny :)
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8522
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
A może przepust gumowy
Zabezpieczasz kabel przed wypadnięciem opaską typu trytka. Przewód dodatkowo smarujesz silikonem i wciągasz w gumkę. Na 100% będziesz miał zapewnioną odpowiednią szczelność, a w razie W, zdemontowanie też jest możliwe.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
ODPOWIEDZ