Budowa przedniego oświetlenia do roweru

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Post autor: forrest »

michal1 pisze:Nie rozumiem... A po co Ci zmiana wiązki światła
Nie chcę zmiany wiązki. Wystarczy, że nie będzie zbyt rozbieżna i że nie będzie ostro obcięta powyżej pewnego kąta od osi latarki.
ElSor pisze:Ale praktycznie natychmiastowo zorientujesz się, że miałeś skręcić, zahamujesz, nawrócisz i pojedziesz prawidłową ścieżką.
W przypadku jazdy rowerem szosowym w ścieżki się nie skręca ;)

Chyba po prostu metodą prób i błędów poszukam układu optycznego, formującego wiązkę tak, jak ta Sigma.
max4max
Posty: 1398
Rejestracja: wtorek 14 sie 2012, 07:56
Lokalizacja: że znowu

Post autor: max4max »

forrest, Chłopie widzisz jak to jest, trzeba było od tego zacząć:
jeżdżę tylko szosie nie w terenie, bo to zmienia jednak punkt podejścia.
Moje np. a sądzę że i innych wypowiedzi dotyczyły w większości jazdy w terenie, czy też co najmniej mieszanej: asfalt/polne ścieżki / lasy itp.

Na szosę potrzebujesz :
a) świateł krótkich do oświetlenia tak do 20-25 metrów przed rowerem o szerokości świecenia np. Convoya S2, czy S3, S2+ ( może być z kolimatorem owalnym 20x60) plus
b) coś świecącego bardziej w dal jako światła długie - tu np. Convoy C8 z dorobionym daszkiem.
Awatar użytkownika
vin324pl
Posty: 1000
Rejestracja: czwartek 14 lis 2013, 10:27
Lokalizacja: Myślenice

Post autor: vin324pl »

Muszę przetestować pewno rozwiązanie które chodzi mi po głowie jako alternatywa dla daszka latarki żeby nie oślepiać a mieć większy zasięg.....

Obrazek
Zestaw rowerowy:
Światła mijania/drogi publiczne - L2P 2,8A noctigon + daszek/ s2+ 3*xpl optyka owalna
Światła drogowe/teren - C8 3*xp-l 4,2A ledil 35mm
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5039
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

A po co chcesz zrywać folię odblaskową ze znaków, jeśli lepsza jest folia aluminiowa dostępna prawie w każdej kuchni? ;) :razz:
Awatar użytkownika
vin324pl
Posty: 1000
Rejestracja: czwartek 14 lis 2013, 10:27
Lokalizacja: Myślenice

Post autor: vin324pl »

ElSor,
Mam trochę takiej folii luzem :D
Zestaw rowerowy:
Światła mijania/drogi publiczne - L2P 2,8A noctigon + daszek/ s2+ 3*xpl optyka owalna
Światła drogowe/teren - C8 3*xp-l 4,2A ledil 35mm
Awatar użytkownika
zsolpyw
Posty: 62
Rejestracja: poniedziałek 23 mar 2015, 19:43
Lokalizacja: Myślenice

Post autor: zsolpyw »

Samoprzyplepna taśma alu najlepsza :D
Bez daszka nie będzie swiatła tuż przed kołem.
Ostatnio zmieniony sobota 01 sie 2015, 13:06 przez zsolpyw, łącznie zmieniany 2 razy.
Chiński super zoooom: MTE M2-5 2,45A xp-g2 3c
Czołówa: Petzl Tikka
Długopis: Olight O'pen

http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?p=186875#186875
gruby
Posty: 113
Rejestracja: środa 13 lis 2013, 09:19
Lokalizacja: łódź

Post autor: gruby »

vin324pl pisze:Muszę przetestować pewno rozwiązanie które chodzi mi po głowie jako alternatywa dla daszka latarki żeby nie oślepiać a mieć większy zasięg.....
Przetestowane:
Lampka led

Najlepiej kupić gotowe tasmy samoprzylepne odblaskowe typu plaster miodu. Kosztuje grosze, klej porządny.
Jeśli samodzielna robota to opakowanie aluminiowe od produktów spożywczych. Grubsze od folii aluminiowej kuchennej, trwalsze i łatwiejsze w "obróbce"

Przy takiej przesłonie warto zrobić odbłyśnik wiązki zakrytej by jej nie tracić (patrz link).
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Post autor: forrest »

max4max pisze: Na szosę potrzebujesz :
a) świateł krótkich do oświetlenia tak do 20-25 metrów przed rowerem o szerokości świecenia np. Convoya S2, czy S3, S2+ ( może być z kolimatorem owalnym 20x60) plus
b) coś świecącego bardziej w dal jako światła długie - tu np. Convoy C8 z dorobionym daszkiem.
Właśnie ten Convoy C8 świeci kołem - tak, jak przytoczony przeze mnie Led Lencer V2. Będę szukał zwierciadła dającego podobny rozkład kątowy gęstości strumienia, jak w przypadku Sigma PowerLED.
Długiej latarki z wewnętrznym zasilaniem raczej instalować nie będę (mógłbym ją pod bomem umieścić, ale na to raczej się nie zdecyduję). Mam zamiar umieścić na maszcie przerzutki małą latarkę podpiętą do zewnętrznego zasilania - tak, jak to zrobiłem w rowerze, którym dotychczas jeżdżę:
Obrazek
Tyle, że zasilanie pod siedziskiem...

Zastanawia mnie, czy to nie jest od tej Sigmy: http://www.aliexpress.com/item/High-tra ... 95684.html
max4max
Posty: 1398
Rejestracja: wtorek 14 sie 2012, 07:56
Lokalizacja: że znowu

Post autor: max4max »

forrest pisze:Właśnie ten Convoy C8 świeci kołem - tak, jak przytoczony przeze mnie Led Lencer V2
Zgadza się, przy reflektorze okrągłym chyba wszystkie latarki świecą kołowo, dopiero zastosowanie innej optyki zmienia rozkład, ale...
akurat Convoy C8 ma dość szeroki promień wtórny - spill, a do świecenia na bliżej polecam w takim razie małego S+ jak wyżej pisałem z optyką - kolimatorem owalnym 20x60, który "rozpłaszcza " wiązkę światła i jednocześnie mniej oślepia.

P.S. W pierwszej chwili patrzę na to zdjęcie wyżej - to nie korba szosowa i co robi tam osłona łańcucha - po dwóch sekundach - ach to przecież "poziomka" :D

Na tym bomie w uchwycie obrotowym ( by dopasować kąt mocowania i świecenia) założysz bez problemu czy to małego S2+ czy też większego C8, a nawet oba - na 2 uchwytach z jednej i drugiej strony po obu bokach.
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Post autor: forrest »

A dzięki. Znowu nauczyłem się nowego pojęcia (promień wtróny) :)
Czyli to, czego poszukuję, to reflektor, w którym wiązka światła jest wąska, ale łagodnie przechodzi w promień wtórny wraz z kątem od osi układu optycznego (czyli nie tak skokowo, jak ma np. Led Lencer V2). Tak jak widać na jednym z trzech zamieszczonych przeze mnie zdjęć - Sigma PowerLED tak emituje światło (gdyby nie jej wady, kupiłbym poprostu drugą...).
To prawda, ten rower to jest terenowy SWB, ale teraz chodzi mi o wyposażenie szosowego SWB w oświetlenie w podobny sposób, tj. mocując je do masztu przerzutki. To prawda, że pod bomem jest dużo miejsca, ale myślałem o trochę innym zagospodarowaniu tej przestrzeni, a na maszcie wolałbym uniknąć mocowania więcej niż jednego reflektora.
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Post autor: forrest »

Kupiłem ostatnio zwierciadła 8-stopniowe i - jeżeli ufać, że jest to w istocie to, co zamawiałem - diody XM-L2 U3:
Obrazek
Jeszcze nie sprawdziłem, jak taki zestaw świeci, ale już mam pewną wątpliwość:
Czy zwierciadło może się opierać o płytkę, do której przylutowana jest dioda i czy może się ono stykać z samą diodą? Innymi słowy: czy tworzywo, z jakiego wykonane jest zwierciadło, wytrzyma temperaturę w otoczeniu diody.
Okazało się, że dioda swoimi czterema narożnikami wchodzi z lekkim wciskiem w otwór zwierciadła - wydaje się, że zapewnia to dobre centrowanie diody, ale czy w ten sposób można zestawić układ optyczny a diodą?:
Obrazek
michal1
Posty: 2524
Rejestracja: sobota 22 lis 2014, 17:08
Lokalizacja: Lublin

Post autor: michal1 »

Tak się zakłada kolimatory, więc pewnie i tutaj się nic nie zepsuje. Jednym słowem na 99.99% może stykać. Chyba że coś zacznie śmierdzieć - to wtedy coś wymyślimy. :)
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Post autor: forrest »

michal1 pisze:Tak się zakłada kolimatory, więc pewnie i tutaj się nic nie zepsuje. Jednym słowem na 99.99% może stykać. Chyba że coś zacznie śmierdzieć - to wtedy coś wymyślimy. :)
A dzięki.
Szkoda, że na 3 miesiące muszę odłożyć temat...
Sprawdziłem, jak dioda świeci przez to zwierciadło - wygląda na to, że zwierciadło daje dokładnie taki kątowy rozkład gęstości strumienia, jakiego oczekiwałem - tj. dla kątów emisji większych od kąta ograniczającego najbardziej oświetlony obszar w osi układu optycznego, intensywność oświetlenia łagodnie maleje wraz ze wzrostem kąta (nie ma "skokowego" przejścia między centralną częścią wiązki a promieniem wtórnym).
Sprzedawca zawartość paczki ze zwierciadłami nazwał: YJM-XRΦ35.5mm-8°Plastic lens.
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

forrest pisze:
michal1 pisze:Tak się zakłada kolimatory, więc pewnie i tutaj się nic nie zepsuje. Jednym słowem na 99.99% może stykać. Chyba że coś zacznie śmierdzieć - to wtedy coś wymyślimy. :)
A dzięki.
Szkoda, że na 3 miesiące muszę odłożyć temat...
Sprawdziłem, jak dioda świeci przez to zwierciadło - wygląda na to, że zwierciadło daje dokładnie taki kątowy rozkład gęstości strumienia, jakiego oczekiwałem - tj. dla kątów emisji większych od kąta ograniczającego najbardziej oświetlony obszar w osi układu optycznego, intensywność oświetlenia łagodnie maleje wraz ze wzrostem kąta (nie ma "skokowego" przejścia między centralną częścią wiązki a promieniem wtórnym).
Sprzedawca zawartość paczki ze zwierciadłami nazwał: YJM-XRΦ35.5mm-8°Plastic lens.
Z kodu można wywnioskować że to kolimator pod diody z serii XR o średnicy 35 mm i kącie 8 stopni
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Re: Budowa przedniego oświetlenia do roweru

Post autor: forrest »

Z penością trzeba by zrobić jakąś optymalizację numeryczną - minimalizacja masy latarki przy założonej temperaturze diody i danej prędkości opływu powietrza. Ale ograniczyłem się do paru pomiarów reflektora ukształtowanego tak na oko. Później został on przerobiony na tokarce (przede wszystkim skrócony) i ponownie sprawdzony.
Tak wyglądały obie jego wersje:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Szkice w skali 1:1 oraz pierścień z gwintem zewnętrznym M37x1:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Aluminiowa obudowa pomalowana jest farbą (ona nie była anodowana z barwieniem na czarno).
W kolejnych próbach reflektor stał lub przemieszczał się na 1-metrowym ramieniu obracającym się z prędkością 100 obrotów na minutę (niecałe 38 km/h). Mierzona była temperatura tuż przy samej diodzie (po zatrzymaniu obracającego się ranmienia, termoparą przyklejoną klejem o małym oporze cieplnym; niestety natychmiast po odłączeniu zasilania temperatura gwałtownie spada, a pomiary były robione po około 30 sekundach od zatrzymania ramienia - nie licząc przypadków, gdy próba przebiegała w bezruchu) i na obudowie (kamerą termowizyjną, też po zatrzymaniu). Przyjąłem, że po kilkunastu minutach świecenia jest stan ustalony. Temperatura otoczenia: 24°C.
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Oto wyniki:
1) 0 rpm, 0 A:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
2) 0 rpm, 2 A:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
3) 0 rpm, 2 A:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
4) 100 rpm, 2 A:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
5) 100 rpm, 2 A:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
6) 100 rpm, 1 A:
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Najwyższe temperatuty zmierzone termoparą, to chyba 63°C dla dużej wersji latarki i 79°C dla małej wersji latarki.
Wnioski są takie, że trzeba by zrobić bezprzewodowy pomiar temperatury, albo - lepiej - umieścić latarkę w tunelu aerodynamicznym, żeby nie było składowej promieniowej przepływu. Poza tym pomiary powinny być tylko podstawą do weryfikacji poprawności modelowania numerycznego przy poszukiwaniu optymalnego kształtu w ramach danych ograniczeń na topologię latarki. Temat budowy własnej latarki rowerowej to chyba przynajmniej na pracę magisterską (?).
ODPOWIEDZ