www.swiatelka.pl  Strona Główna www.swiatelka.pl
...czyli forum miłośników światełek... ;-)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload
Google

 Ogłoszenie 
...UWAGA...NOWI UŻYTKOWNICY!!! ... brak słowa powitania w waszym pierwszym poście będzie równoznaczny z usunięciem posta i ostrzeżeniem. NA TYM FORUM CENIMY SOBIE KULTURĘ OSOBISTĄ!!! Lektura obowiązkowa: LINK

UWAGA
AKTUALIZACJA regulaminu działu handlowego > KLIK
Jeśli po wysłaniu posta lub PW, pojawi się info o problemie, zanim wyślecie wiadomość ponownie, proszę sprawdzić czy nie została prawidłowo wysłana mimo komunikatu!

Poprzedni temat «» Następny temat
Moje rowerowe spojrzenie na mroczny świat
Autor Wiadomość
ElSor 


Pomógł: 331 razy
Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 4951
Skąd: Ozimek
  Wysłany: 30-10-2013, 23:35   Moje rowerowe spojrzenie na mroczny świat

Temat zakładam, żeby pokazać moją wizję oświetlenia sobie drogi przed rowerem w sposób pozwalający czerpać przyjemność z jazdy po zmroku a jednocześnie zapewniający bezpieczeństwo sobie i innym użytkownikom drogi czy też ścieżki.
W roli głównej:
2x Convoy S2 z kolimatorami 30° na uchwytach obrotowych, sterownik 2100mA
1x Convoy S3 z kolimatorem 15°, sterownik 2800mA
1x Convoy S4 z fabrycznym reflektorem, sterownik 2800mA, start zawsze od najmocniejszego trybu
Diody XM-L/XM-L2 ciepłe (okolice 4000-4500K).

S2 rozstawione są na boki, S3 świeci pomiędzy nimi, natomiast S4 pełni rolę świateł długich. Możliwe, że kiedyś C8 zastąpi S4 by dać odrobinę więcej zasięgu. Jeśli chodzi o światła krótkie utworzone przez 2szt S2 i 1szt S3 są ustawione tak, aby nie razić nikogo z przeciwka i jak się okazuje w tej roli kolimatory spisują się znakomicie dając przy okazji jednolity snop światła. Szerokość świecenia na boki pokrywa mniej więcej kąt widzenia ludzkiego oka a rozstawiając bardziej boczne S2 świecimy "z zapasem".

Pisać można dużo ... zdjęcia powiedzą wszystko (ISO 1600 F/3.5, 1/10s):
Lewy i prawy Convoy S2


Oba razem:


Między nimi świeci jeszcze Convoy S3:


A razem powyższe (krótkie) świecą tak:


Jako dopełnienie całości jest jeszcze Convoy S4 robiący za światła długie i upominacza kierowców:


Wszystkie 4 latarki w akcji:



Słowem zakończenia.
4 diody XM-L świecące na najniższych trybach (5%) pozwalają na bezpieczną jazdę po lesie nawet gdy jedzie się na 2 rowery i druga osoba nie ma świateł włączonych. Tryb drugi pozwala poszaleć rowerem w lesie, pełna moc wg mnie jest dla szpanu ;-)

W pewnych sytuacjach przydaje się jeszcze szersze światło - mając obrotowe uchwyty pod S2 można sobie pozwolić na ich rozchylenie zyskując na szerokości tracąc delikatnie jednolity rozkład światła (na żywo nie jest to widoczne tak bardzo jak na zdjęciu) (ISO100, F/3.5 1s, czyli o 1EV ciemniejsze niż powyższe):

(do auta/bloku jest ok 50m)

Można oczywiście zmienić kolimator w S3 również na szeroki ale myślę, że wąski i zarazem mocniejszy strumień dokładnie przed rowerem jest bardziej pożądany niż brak tych ciemniejszych obszarów.
_________________
Ostatnio zmieniony przez ElSor 17-02-2014, 09:43, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
marmez 


Pomógł: 96 razy
Dołączył: 08 Sty 2011
Posty: 2657
Skąd: Szczecin
Wysłany: 31-10-2013, 19:53   

Bardzo ładna wizja :) ale piszę głównie z pytaniem (trochę nie na temat). Jakie (skąd?) kolimatory stosujesz i jak rozwiązujesz problem montowania ich w S2/S3? bo rozumiem, że kolimatory są krótsze niż oryginalny reflektor... chyba, że się mylę. :)

Pozdrawiam, marmez
_________________
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
 
 
ElSor 


Pomógł: 331 razy
Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 4951
Skąd: Ozimek
Wysłany: 31-10-2013, 20:08   

Kolimatory z FT za niecałego $/szt. Są krótsze niż refy S2 i S3 i dlatego (obecnie) mam podłożone plastikowe dystanse pomiędzy szybkę a kolimator - 2mm w S3 i 5mm w S2. Finalnie myślę dać dystanse miedziane pomiędzy diodę a pigułę (oczywiście lutowane, nie klejone) i wywalić szybki.

Linki do kolimatorów:
https://www.fasttech.com/product/1144800
https://www.fasttech.com/product/1187501
_________________
 
 
 
marmez 


Pomógł: 96 razy
Dołączył: 08 Sty 2011
Posty: 2657
Skąd: Szczecin
Wysłany: 31-10-2013, 20:21   

ElSor, Dzięki! Nie pomyślałem o tym, że przy tych kątach kolimatorów, to to, że są te kilka mm w głębi nie powinno odcinać dużo światła (albo nic).

Pozdrawiam, Kuba
_________________
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
 
 
ElSor 


Pomógł: 331 razy
Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 4951
Skąd: Ozimek
Wysłany: 31-10-2013, 20:26   

Wg moich obserwacji umieszczenie ich wgłąb latarki (kolimator 30° jakieś 7mm w środku S2) nie ma wpływu na szerokość świecenia. Nawet pomiary metrem na ścianie szerokości światła potwierdzają, że 30° świeci dokładnie 2x szerzej niż 15°.
_________________
 
 
 
Zbychur 


Pomógł: 200 razy
Dołączył: 19 Gru 2011
Posty: 3684
Skąd: Drogomyśl
Wysłany: 31-10-2013, 21:34   

ElSor napisał/a:
myślę dać dystanse miedziane
,

Dokładnie tak robię, z pręta miedzianego dotoczone idealnie dopasowane pastylki, wystające 4,5 mm nad pigułę. Pozwala to dodatkowo na ciaśniejsze usadowienie akusa. Ewentualnie, jak zrobiłem w jednym przypadku, nowa wyższa piguła z aluminium (bo akurat taki materiał miałem pod ręką), z głębszym zatoczeniem na driver i można standardowym pierścieniem driver z AMC z dwóch stron spokojnie przykręcić. Ale jest to operacja wymagająca więcej zachodu (jak mawiał mój Św. P. Majster - "roboty kupe nima, jyno tygo pi.......nia) :mrgreen:
 
 
max4max 

Pomógł: 120 razy
Dołączył: 14 Sie 2012
Posty: 1363
Skąd: że znowu
Wysłany: 06-01-2014, 21:57   

Jak się przy okazji wyjaśniło:

ElSor napisał/a:
4 diody XM-L świecące na najniższych trybach (10%)


Fabryczne sterowniki mają z tego co wiem 5% i jak Kolega pomierzył to w tym przypadku również, co zdecydowanie wydłuża czas pracy na jednym zestawie ogniw :)

P.S. Kolega @ElSor edytował opis :)
 
 
ElSor 


Pomógł: 331 razy
Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 4951
Skąd: Ozimek
Wysłany: 06-01-2014, 22:28   

max4max napisał/a:
Fabryczne sterowniki mają z tego co wiem 5% i jak Kolega pomierzył to w tym przypadku również, co zdecydowanie wydłuża czas pracy na jednym zestawie ogniw :)

Co nie zmienia faktu, że mi te 5% zupełnie wystarcza do normalnej jazdy po lesie, tyle, że od jakiegoś czasu zamiast S4 mam C8 jako "długie". Zdjęć nowych nie mam niestety. Zmieniło się tylko to, że mam większy zasięg i kierowcy chyba szybciej zmieniają światła po "upomnieniu" :twisted:

A 10% na LO mam w S4 i C8 i pewnie dlatego uprzednio wpisałem te wartości jako domyślne ;)
S4 i C8 ma także tą zaletę, że zawsze starują od HI
_________________
 
 
 
Gluter 

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 23 Gru 2013
Posty: 154
Skąd: Polska
Wysłany: 15-01-2014, 15:23   

Na zdjęciu widać nawigacje czy telefon?
 
 
ElSor 


Pomógł: 331 razy
Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 4951
Skąd: Ozimek
Wysłany: 15-01-2014, 15:26   

Nawigacja Garmin Oregon 450 na podświetlaniu poniżej 50%. Uchwyt firmy RAM MOUNT.
_________________
 
 
 
Kuras77 


Pomógł: 17 razy
Dołączył: 24 Wrz 2008
Posty: 374
Skąd: Warszawa
Wysłany: 17-01-2014, 14:00   

Podoba mi się ten zestaw głównie z powodu szerokiej wiązki świetlnej i możliwości łatwej jej regulacji. Jednak nie do końca wierzę w fakt nieoślepiania podczas jazdy na światłach krótkich z dwóch powodów: po pierwsze ich moc jest przeogromna, moim zdaniem niewspółmierna do potrzeb - ja osobiście jeżdżę na "krótkich" może przez 20% swoich wycieczek zazwyczaj kiedy wracam z lasu do oświetlonego miasta. Odwrotnie jak to ma miejsce podczas jazdy samochodem na rowerze rzadko spotyka się innych rowerzystów przemierzających po zmroku las. Dlatego uważam, że światła krótkie powinny być raczej dopełnieniem głównych niż podstawą.
Po drugie kolimatory nie mają ostrego odcięcia światło/cień co jest podstawowym warunkiem by mówić o użytecznych światłach "krótkich".
Jest jeszcze kilka innych minusów używania wielu latarek jako świateł rowerowych - problem z szybką wymianą akumulatorków oraz zapewne zabawa z wyjmowaniem i ponownym zakładaniem latarek w czasie wyskoku np. do sklepu. Przełączanie między oboma rodzajami świateł też nie jest szybkie i wygodne co jest istotne gdy nieoczekiwanie spotka się na trasie np. nieoświetlonego pieszego.. Plus za to, że użyte latarki są małych rozmiarów.

Powyższe to są oczywiście moje uwagi wynikające z własnej specyfiki jazdy, które właścicielowi owych latarek mogą nie przeszkadzać tak więc jeszcze raz gratuluję mocarnego oświetlenia :)

PS.
Garmin Oregon wymiata - mam 550 i sobie go chwalę :)
_________________
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze... ;)
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
 
 
ElSor 


Pomógł: 331 razy
Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 4951
Skąd: Ozimek
Wysłany: 17-01-2014, 20:57   

Kuras77 napisał/a:
Jednak nie do końca wierzę w fakt nieoślepiania podczas jazdy na światłach krótkich z dwóch powodów: po pierwsze ich moc jest przeogromna,

Moc na 100% jest dla szpanu, jak już wcześniej pisałem, bo gdy jeżdżę samotnie to mam włączony tryb 5%. W lesie rzeczywiście same krótkie są bardzo niewygodne i włączam zawsze dodatkowo C8 / S4 pracującą jako światło długie.
Kuras77 napisał/a:
Po drugie kolimatory nie mają ostrego odcięcia światło/cień co jest podstawowym warunkiem by mówić o użytecznych światłach "krótkich".

Moje kolimatory może nie ucinają światła jak żyletka ale chyba jest podobne odcięcie jak w reflektorach samochodowych (wieczorem zrobię kilka zdjęć). Latarki od krótkich mam ustawione jak na zdjęciach i w lesie bez włączonych długich praktycznie nie jestem w stanie zauważyć tego w co mogę przywalić głową będąc powiedzmy z 3-5m od tego. Także potwierdza to dodatkowo fakt niewielkiej ilości światła mogącego oślepiać.
Kuras77 napisał/a:
problem z szybką wymianą akumulatorków
Nie istnieje taki problem - 5% mocy to ponad 20h świecenia :razz: a akusy mam świeże przed każdym dłuższym wypadem.
Kuras77 napisał/a:
zabawa z wyjmowaniem i ponownym zakładaniem latarek w czasie wyskoku np. do sklepu
Poza ceną zakupu całości to chyba największa bolączka takiego rozwiązania.
Kuras77 napisał/a:
Przełączanie między oboma rodzajami świateł też nie jest szybkie i wygodne co jest istotne gdy nieoczekiwanie spotka się na trasie np. nieoświetlonego pieszego..

Ja akurat nie przełączam rodzaju świateł tylko w zależności od potrzeb włączam i wyłączam C8/S4 ew koryguję jego ustawienie i bocznych S2.
Kuras77 napisał/a:
Plus za to, że użyte latarki są małych rozmiarów.
Małe ale ich łączną wagę czuć wyraźnie na kierownicy niestety :mad:

[ Dodano: 17 Styczeń 2014, 20:43 ]
Kolimator 30°:

Kolimator 15°:


Jak widać na zdjęciach powyżej (mam nadzieję) kolimator 30° poza głównym promieniem praktycznie nie daje światła na boki i ma dosyć wyraźną granicę światła. Kolimator 15° natomiast poza spotem o takim właśnie kącie daje jeszcze spila o kącie 30°. Tutaj odcięcie spila nie jest już tak wyraźne ale możliwe do wyznaczenia i takiego ustawienia, by nie razić nikogo jadącego czy idącego naprzeciwko.


Zdjęcia po lewej mają parametry: ISO 200, F/3.5, 1/2s. Każde następne to czas o połowę krótszy od poprzedniego (ostatnie 1/125s), czyli każde kolejne zdjęcie to 1EV mniej. Można sobie zatem zobaczyć ile można "uzyskać" światła tylko podkręceniem parametrów ekspozycji aparatu.

[ Dodano: 17 Styczeń 2014, 21:14 ]
Convoy S4 - ref oryginalny z szybką o 98% przepuszczalności:


Convoy C8 - reflektor OP
_________________
 
 
 
ElSor 


Pomógł: 331 razy
Dołączył: 13 Wrz 2009
Posty: 4951
Skąd: Ozimek
Wysłany: 16-06-2014, 12:51   

Ostatnio zacząłem nieco modzić przy zestawie i poza przeprogramowaniam driverów zmniejszyłem max prąd w S3 na 2,45A, oskalpowałem LEDa w S4 oraz zmieniłem w S3 soczewkę na owalną o nieznanych parametrach.

S4 obecnie świeci tak na pełnej mocy:

S3 z soczewką owalną na 30% mocy + 2xS2 z kolimatorami 30 stopni na 8% mocy:

Oraz wszystko powyższe na raz:


ISO 400, 1s, F/3.5, WB - światło słoneczne, 28mm

Na koniec, jako ciekawostka, czołówka ArmyTek Wizard warm 70° na pełnej mocy:


Soczewka owalna jaką posiadam może i ładnie świeci ale strasznie dużo światła daje poza spotem. Praktycznie nie da się jej ustawić tak, żeby nie raziła ale za to w terenie spisuje się znakomicie. Odcięcie światła można poprawić przysłoną choćby z taśmy izolacyjnej i wtedy powstaje wyraźne odcięcie światła. Chwilowo powracam do soczewki 15° i czekam na dostawę innych owalnych.
_________________
 
 
 
ologda 


Pomógł: 6 razy
Dołączył: 25 Wrz 2012
Posty: 371
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 16-06-2014, 13:19   

Ale to "ma kopa" naprawdę fajny , mocny zestaw.

Tylko pozazdrościć :-)
_________________
Największa latarka świata( fotka)
4metry wysokości

Idę w stronę światła
 
 
 
Misiek_86 


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 12 Lip 2009
Posty: 473
Skąd: Zamość
Wysłany: 16-06-2014, 14:38   

Zestaw niezły, zastanawia mnie jak by spisał się przy tym Solarstorm X2/X3
_________________
Nie boje się gdy ciemno jest bo mam latarkę i gps
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,24 sekundy. Zapytań do SQL: 14