O zgrzewarkach...

Czyli wszystko co potrzebne prawdziwemu DIY'owi;) Porady, pytania i opisy używanego przez nas sprzętu.
joon
Posty: 621
Rejestracja: niedziela 04 mar 2012, 15:31
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: joon »

Po stronie pierwotnej to jak najbardziej poprawny wynik, u mnie musiałem soft starta zainstalować bo mi bezpieczniki wybijało ;) Ale u mnie jest też większe napiecie jałowe- parę V, jak chcecie to porobię zdjęcia i jakiś opis też się znajdzie.
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2878
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

Chętnie chętnie! :)

Może by jakiś moderator mógł wydzielić i przenieść? Do Warsztatu, czy gdzieś ;) Szkoda, takiej ciekawej dyskusji tylko w sklepiku...
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Awatar użytkownika
Hahar
Posty: 410
Rejestracja: czwartek 14 lip 2011, 23:04
Lokalizacja: Pobiedziska

Post autor: Hahar »

To był amperomierz tablicowy- raczej nie przekłamuje :twisted:
Sprawdzę ale przy takim trafo moc jest ograniczona uzwojeniem wtórnym i przekrojem rdzenia.
A skoro prąd ma jak płynąć bo przekrój odpowiedni to płynie :D
Ale 3-5 zgrzewów i przerwa bo przewody parzą- czas na wentylator :)
Ostatnio zmieniony wtorek 04 mar 2014, 16:53 przez Hahar, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Doctore
Posty: 627
Rejestracja: sobota 18 sty 2014, 17:17
Lokalizacja: Malbork

Post autor: Doctore »

No to muszę dopaść kilka metrów 35mm2, tylko że największy w hurtowni to 25mm2 15zl/mb...
NIE BOJĘ SIĘ GDY ŚWIATŁO ZNIKA, BO MAM LATARKĘ NA OGNIWACH PANASONIC' A
Awatar użytkownika
Hahar
Posty: 410
Rejestracja: czwartek 14 lip 2011, 23:04
Lokalizacja: Pobiedziska

Post autor: Hahar »

joon zrób foty :) ile zwoi masz na wtórnym?
Robiłeś jakieś testy względem wyższego napięcia na wtórnym czy nawinąłeś ile się zmieściło?


Doctore Ja użyłem 1,5 m przewodu coś jak linka spawalnicza - popytaj znajomych spawaczy może wymieniali przewody bo były za krótkie np.
Ostatnio zmieniony wtorek 04 mar 2014, 17:41 przez Hahar, łącznie zmieniany 1 raz.
joon
Posty: 621
Rejestracja: niedziela 04 mar 2012, 15:31
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: joon »

Jutro porobię zdjęcia i zrobię opis chociaż wstyd trochę bo to prowizorka miała być na chwilę a używam jej w stanie nie zmienionym :D
Największą bolączką u mnie jest brak regulacji czasu zgrzewu/prądu- ładnie wypala dziury w cienkich blachach ;)
Awatar użytkownika
Hahar
Posty: 410
Rejestracja: czwartek 14 lip 2011, 23:04
Lokalizacja: Pobiedziska

Post autor: Hahar »

joon dawaj foty- prowizorki są najtrwalsze :d
Zrobiłem sterowanie na dwóch czasówkach - pierwsza to czas na docisk , druga czas zgrzewania i stop .
Dołożę jeszcze kontrolę temperatury uzwojenia i naszkicuję schemat.
Regulacja prądu jest zbędna - steruje się czasem.

Edycja:
Fotka rozerwanych blaszek 0,8mm
Obrazek
łatwo nie było :D
I koślawy schemat:
Obrazek
A przynajmniej jak to powinno wyglądać ;)
U mnie całe sterowanie jest na 230V gdyż nie miałem lepszych (czytaj nowszych) czasówek tylko archaiczne RTx-132...
Jak wysiądą zmienię na 24V .
Z racji wykonywanego zawodu mogłem sobie na to pozwolić ponieważ znam zasady obchodzenia się z takim napięciem.
Schemat podałem dla 24V- jedynie gdzie występuje niebezpieczne napięcie w tym przypadku to bezpiecznik F2, styki główne stycznika i pierwotne uzwojenie transformatora.
Mimo wszystko trzeba myśleć co się robi i bezwzględnie podłączyć przewód PE (lub PEN) do obudowy.

Teraz krótko jak to działa - gdy elektrody prawie dotkną materiału załączy się krańcówka, przekaźnik czasowy Pcz1 zacznie zliczać "czas na docisk" i załączy Pcz2 "czas zgrzewania i stycznik.
Druga czasówka po odliczeniu czasu wyłączy stycznik-koniec . :mrgreen:
Czujnik bimetaliczny NO (normalnie otwarty) ma za zadanie zablokować sterowanie gdy temperatura jest zbyt wysoka - powiedzmy 70 stopni i przy okazji zapali lampkę sygnalizacyjną "wys.temp".
Lampka bez opisu sygnalizuje czas zgrzewania ( powinna być wpięta piętro niżej- pod stykiem NC Pcz2, a przed cewką stycznika).
Grzybek (nie mylić z muchomorkiem) po wciśnięciu blokuje całe sterowanie piekielną machiną :twisted: - nie zabezpieczy jednak przed sklejeniem się styków głównych stycznika , a prądy są tam spore (dlatego zmostkowałem wszystkie 3 styki), ale bądźcie ostrożni i w razie czego wyciągnijcie wtyczkę...
Na schemacie nie ma wentylatora ale fizycznie będzie-jeszcze nie wiem jaki...

Pozdrawiam :mrgreen:
joon
Posty: 621
Rejestracja: niedziela 04 mar 2012, 15:31
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: joon »

zdjęcia są, opis piszę, wieczorem pewnie będzie ;)

Hahar, ni i o to chodzi ;)
Awatar użytkownika
Doctore
Posty: 627
Rejestracja: sobota 18 sty 2014, 17:17
Lokalizacja: Malbork

Post autor: Doctore »

Oznajmiam że zgrzewy Hahar'a są nieprawidłowe :D
Gdyby był prawidłowy to by wyrwało materiał z jednej z blaszek i by powstała dziurka ;)
NIE BOJĘ SIĘ GDY ŚWIATŁO ZNIKA, BO MAM LATARKĘ NA OGNIWACH PANASONIC' A
Awatar użytkownika
maciex93
Posty: 2886
Rejestracja: sobota 14 sty 2012, 18:59
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: maciex93 »

Poza tym widać jakie przebarwienia ma materiał od temperatury. Jak dla mnie to takie coś nie może mieć miejsca przy zgrzewaniu ogniw.
Tak wyglądają zgrzewy wykonane moją zgrzewarką kondensatorową:
Obrazek

A tak po zerwaniu:
Obrazek

Zrywa się blaszka (niklowa) a zgrzewy zostają.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5039
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

maciex93 pisze:Tak wyglądają zgrzewy wykonane moją zgrzewarką kondensatorową
Samoróbka? Jakie napięcie i łączna pojemność potrzebna jest do takich zgrzewów ?
Awatar użytkownika
maciex93
Posty: 2886
Rejestracja: sobota 14 sty 2012, 18:59
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: maciex93 »

Tak, samoróbka.
Mam w niej 2 kondensatory 115000uF, razem 230000uF (40V) - mogło by być troszkę więcej.
Ładują się do napięcia 18,6V na 1 biegu, to wystarcza do cienkich blaszek w niewymagających pakietach.
Jest też 2 bieg 36V ale z niego rzadko korzystam, często tylko podbijam napięcie np. do 20V.

Do włączania prądu jest wielki tyrystor, jak pamiętam 10kA w impulsie, sterowany microswitchem.

Nie mam zdjęcia, ale w kombinerkach mam sporą dziurę po jednym "strzale" :)
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Awatar użytkownika
Hahar
Posty: 410
Rejestracja: czwartek 14 lip 2011, 23:04
Lokalizacja: Pobiedziska

Post autor: Hahar »

Skoro są nieprawidłowe to poproszę o fotę rozerwanych blaszek 0,8mm w waszym wykonaniu , a ja zrobię test na blaszce 0,3 tak jak na focie kolegi maciex93. :)
Tylko dorobię jakąś głowicę z elektrodami ~ 0,5 / 0,8 mm? , a nie o końcówkach 3 mm jak mam... :d
Pytałem parę postów wyżej jak wygląda takie ustrojstwo do zgrzewania ogniw - cisza...


Edycja:
Blaszka do ogniw ma 0,2 mm (według suwmiarki) a ogniwo ma grubszą na "dupce" wiec wiadomo co się wyrwie. :D
Awatar użytkownika
maciex93
Posty: 2886
Rejestracja: sobota 14 sty 2012, 18:59
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: maciex93 »

Moje elektrody:
Obrazek
:)
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Awatar użytkownika
Doctore
Posty: 627
Rejestracja: sobota 18 sty 2014, 17:17
Lokalizacja: Malbork

Post autor: Doctore »

poproszę o fotę rozerwanych blaszek 0,8mm w waszym wykonaniu
Mówisz i masz:
Obrazek
Tak wygląda prawidłowy zgrzew, a przebarwienia to normalny efekt, nie występuje on u kolegi ze względu na krótki impuls i cienkie blaszki.
ODPOWIEDZ