Strona 2 z 2

: niedziela 09 lis 2008, 18:12
autor: lennin
Twoja pierwsza operacja na gołym slugu :D

: niedziela 09 lis 2008, 18:42
autor: Bulba
No i dzieki Twoim wskazowkom wykonana perfekcyjnie :)

przewodzenie ciepła

: niedziela 19 kwie 2009, 03:27
autor: rastabiba
Witam wszystkich na forum.
Ja mam takie pytanie.
Pomiędzy radiatorem a diodą, nie ma żadnej substancji przewodzącej ciepło ?
Myślałem, że struktura jest przyklejana do stara i potem lutowana.

: niedziela 19 kwie 2009, 21:27
autor: pawelsz
do stara jest lutowana, a potem star (PCB) jest wklejany do piguły, a jak piguła oddaje ciepło, to już bardzo zależy od lampki

: niedziela 19 kwie 2009, 21:32
autor: rastabiba
Dla mnie to coś dziwnego, że nie daje się jakiejś substancji poprawiającej przewodnictwo cieplne ;]
Im lepiej przekazywane ciepło, tym mniejsza temperatura struktury, a co za tym idzie dioda jaśniej świeci i dłużej ;]
Oryginalnie, też nie ma żadnej pasty przewodzącej ? Albo chociaż kleju ?

hehehehehe
Aż rozlutuje jedną RGB 3W ;] Żeby zobaczyć, czy nic tam nie ma ;]
I mam jeszcze takie pytanko, na tym filmie z Youtube jak koleś rozlutowywał ? Nie ma już tego filmiku :(

: poniedziałek 20 kwie 2009, 20:29
autor: EdiM
Cienka i równa warstwa lutowia świetnie przewodzi ciepło i jest łatwa do zrobienia przemysłowo. I tak wyprowadzenia diody są lutowane. Pojedyncza dioda to zwykle kilka watów do odprowadzania. Nie są tu wymagane jakieś wyrafinowane techniki, jak np. w procesorach do PC.

: wtorek 21 kwie 2009, 10:56
autor: igi
Co do lutowania sposobem domowym to ja to robię za pomocą transformatorówki.
Grot formuję w taki sposób żeby dało się na nim posadzić płytkę z diodą, uruchamiam lutownicę czekam aż się nagrzeje i sprawdzam co chwilę cienkim drucikiem czy dioda pływa. Jak pływa podważam i ściągam z płytki.
Lutownica ma chyba zaletę względem żelazka że trudniej przegrzać diodę z racji dostosowania temperatury do lutowania ;).

: wtorek 21 kwie 2009, 21:13
autor: rastabiba
Odprowadzanie ciepła z samej struktury jest bardzo ważne ;]
Ma to wpływ na jasność świecenia i trwałość :)
Moje diody 3W RGB mają jakąś pastę przewodzącą !!!!!!!!!!!!
Nie odlutowywałem, ale gołym okiem widać , że w niektórychmiejscach wypłynął mały nadmiar tej pasty ;]

: wtorek 21 kwie 2009, 22:14
autor: EdiM
Oczywiście odprowadzanie ciepła jest ważne, tylko chcę zwrócić uwagę, że nie jest to zbyt duża moc. Rezystancja termiczna z samej struktury to aż 8st/W. Nie ma więc większego znaczenia, czy połączenie z MCPCB będzie miało dodatkowo 0,2 czy 1st/W.
Diody RGB o których mówisz pewnie mogą mieć nielutowalny slug.
Żelazko ma stosunkowo niską temperaturę (jak do lutowania). Raczej za małą, mimo to, że lut ołowiowy się roztapia. Do tego wystarczy nieco powyżej 180st C. Do sprawnego lutowania rozpływowego w zależności od lutowia potrzeba 215-260 stopni.

Więcej na ten temat u producenta:
XLampThermalManagement.pdf

: sobota 25 kwie 2009, 15:58
autor: pawelsz
Mój pomysł na osadzenie Cree XP-E na starze od XR-E.
Co potrzeba :
1. Najlepiej mieć uszkodzoną diodę XR-E na starze - np. oderwana soczewka itp
2. cyna i inne pierdoły do lutowania
3. pilniczek diamentowy, albo jakaś ceramika.

Pomysł jest wynikiem trudności z kupieniem dedykowanego PCB pod XP-E, a diody leża i się nudzą :( W dodatku dzisiaj odpadła mi soczewka w P2 zamontowanym na małym PCB, także reszta poszła na warsztat.
Jak zamontowałem diodę XP-E na starze XR-E wraz z reszta podstawki diody XR-E
1. Usunąłem resztki diody
2. Pozostaje na ceramice placek miedziany, należy niejako wyciąć tam kawałek miedzi, zrobić po prostu kanalik pod diodę o szerokości większej, niż środkowa metalowa część diody XP-E - zrobiłem to pilnikiem diamentowym - przy okazji zeszlifowałem ciut ceramikę celem zrobienia miejsca pod klej termo i lepsze odprowadzanie ciepła.
3. Mając przygotowane PCB można już klasycznie wlutować diodę- ot na brzegi miedzi troszkę cyny- przykładamy diodę i grzejemy z boku lutownicą
4. Na koniec igłą+śrubokrętem małym wepchnąłem troszke kleju termo pod diodę (we wcześniej wycięty rowek)
Diodka ma się dobrze i działa bez problemów- w efekcie dostaliśmy XP-E na std. (u mnie 16mm star lekko spiłowany do 14mm) wraz z wyprowadzeniami pod prąd :) W testach ciepło jest dobrze odprowadzane z diody.
Fota stara przygotowanego pod przyjęcie XP-E
Obrazek
Całość zmontowana
Obrazek

: niedziela 26 kwie 2009, 02:09
autor: Calineczka
fajny patencik Pawle ;-)

: niedziela 26 kwie 2009, 13:06
autor: SzymonHK
Czy sprawdzałeś to z jakąś optyką?

: niedziela 26 kwie 2009, 13:09
autor: Steff.k
SzymonHK pisze:Czy sprawdzałeś to z jakąś optyką?
Zerknij tutaj ===> tu

Aktualnie pracuję nad lepszym skupieniem ale jeszcze klej schnie ;-)

: niedziela 26 kwie 2009, 17:54
autor: pawelsz
sprawdzałem z refami modułów D26 OP oraz SMO + ref OP 18.5mm - wyniki słabe - dopisałem do wątku Steff.k

: niedziela 26 kwie 2009, 18:01
autor: SzymonHK
Czyli jednak trzeba poczekać na dedykowane rozwiązania.