Mini Maglite 2AA, Mod: krypton -> LED 2AA

co i jak zrobiłem...
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2878
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Mini Maglite 2AA, Mod: krypton -> LED 2AA

Post autor: marmez »

Cześć

Pierwszy poważny (dla mnie ma się rozumieć) i całkiem sensowny mod już za mną :)

Dziękuję wszystkim którzy pomogli mi w wątku Mini Maglite 2AA -> Led Mod (z działu ...mam problem z...) dojść do tego, co zrobiłem, szczególne podziękowania dla mihasa i grega :)

W powyższym wątku również dokładne wyjaśnienia, źródła i pomoce naukowe z tej dziedziny.

W skrócie, co z tego wyszło w praktyce:
- przetoczenie głowicy, aby wgłąb na 19-20 mm miała średnicę 18,5mm (następną pewno sobie mini szlifierką po prostu podpiłuję...)
- użycie mosiężnego wkłady z gotowej piguły, przeszlifowanie jej by weszła w te 18,5mm, i ścięcie kołnierza przy diodzie - akurat miałem diodę na star 20mm, jak bym miał na czymś wchodzącym to bym kołnierza nie obcinał oczywiście. (stara i tak przeslifowywałem, ale czym mniej tym lepiej)
- dioda SSC P4 wyjęta z Myo RXP, docelowo bym chciał cree XP-G 3C, choć XP-E chyba też starczy, o czym później.
- sterownik był DX SKU: 25505 $2,19 , był, bo w końcu go spaliłem odwrotnym włożeniem baterii - nie wiem jak ja to zrobiłem, byłem już zmęczony po dniu pracy, i kilkugodzinnym dłubaniu, i przed 22 wziąłem psa na spacer, aku w latarce i chciałem jeszcze na baterie alkaiczne wymienić, by sprawdzić czy jest różnica, i obydwie włożyłem odwrotnie!!! szkok normalnie
- sterownik dawał ok. 600mA w diodę.
- kolimator też z Myo RXP
- obcięcie kołnierza na korpusie latarki - tak, że latarki da sie teraz wkłądać i od przodu i od tyłu jak wcześniej. Miejsce cięcia robi za włącznik, po dokręceniu styka się ze sterownikiem i latarka się załącza.
- piguła włożona na Fujika dioda porządnie dociśnięta.

Kilka zdjęć, a niżej przemyślenia ;)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I w porównaniu z oryginalną z żarówką kryptonową:
Obrazek
Obrazek

1. Brak zabezpieczenia przed odwrotną polaryzacją! Trzeba zrobić! Przylutuję do przedniej sprężynki małą blaszkę i na niej "podkładkę" plastikową (kawałek koszulki temokurczliwej może pomoc) aby był dystans gdy się włoży baterię płaską stroną do przodu.

2. Jeden tryb 0.6A to trochę dużo ciepła, nagrzewa się, korpus też, termometr pokojowy przyłożony do nagrzanej latarki pokazywał tylko, ale w ręce wrażenie było, ze jest cieplejsza. Na dworze przy 0st nie ma problemu oczywiście, no ale też nie zawsze chcemy tak szybko rozładowywać baterie. Inne sterowniki - z trybami - już zamówione. Jeden nawet zamawiałem z tym spalonym, ale go nie mieli i wysłali paczkę bez niego, a dzień później niby sam ten z trybami... Co do temperatury, to pojęcia nie mam czy się dioda nie przegrzewa... Na + jest to, że przy domowych 21st (chyba) temperatura głowicy/obudowy zdawała się stabilizować, nie parzyła, na pewno nie tak jak kiedyś mi się zwara zrobiła w Bocialarce (wynik złego modowania czyjegoś), ta to zaczęła szybko parzyć (nikomu nic się nie stało, ogniwo zostało wyciągnięta, a Bocia poprawiona). Nie zrobiła mi się też ani razu cała gorąca, ciepło na korpus przechodziło - przód był ciepły, do końca się nie zdążyła nagrzać - widocznie nie zdążyła rozgrzać baterii, bo to aluminium korpusu dobrze przewodzi ciepło, widać to było jak mi się cała nagrzewała prawie równomiernie przy szlifowaniu.

3. Jak to świeciło? Trudno opisać, dla mnie bardzo satysfakcjonująco, nie mam w domu teraz niczego do czego by to można porównać. No ale 0,6A i P4 U bin można sobie wyobrazić ;)

Czyli na przyszłość - jakiś słabszy tryb do wyboru, zabezpieczenie polaryzacji i latarka pełnosprawna.
Ostatnio zmieniony czwartek 21 mar 2013, 17:31 przez marmez, łącznie zmieniany 1 raz.
DNF
Posty: 4606
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 19:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: DNF »

Fajnie Ci to wyszło :) A sterownik wyrzuciłeś czy masz jeszcze? Bo może uda się go naprawić.
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2878
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

DNF: jakos przeoczylem Twoje pytanie. :( a szkoda, bo gdy je pisales to sterownika jeszcze nie wyrzucilem, a teraz juz go popsulem bardziej ;) rozwinalem sobie "transformatorek" (bo nie wiem czy tak to mozna nazwac, no ale dwa uzwojenia sa, to chyba nie zwykla cewka) Trudno.

zamowilem jeszcze jeden taki sam (z dx) ale wyslali zamowienie bez tego akurat, a jego niby pozniej inna paczka, pierwsze juz doszly przedwczoraj, 3 rozne, troche je pomiezylem i kiedys tutaj wrzuce wyniki. na razie mierzylem na SSC P4. jutro maja dojsc CREE XP-E i XP-G to bede mial duzo wiecej zabawy ;)

Jeszcze 4 sztuki Mini Maglitow czekaja u mnie na diody, to bede mial na czym eksperymentowac ze sterownikami, diodami, reflektorami/kolimatorami ;) Mam nadzieje do lata opisac tutaj co mi najfajniejszego wyszlo, lub nie.

Pozdrawiam

[ Dodano: 10 Maj 2012, 05:58 ]
Cześć

W międzyczasie udało mi się w sumie 3 sztuki powyższych latarek przerobić na diody, i kolejne dwie przygotować - tzn. już jest w nich miejsce. Tym razem powiększanie przestrzeni pod sterownik wykonałem sam miniszlifierką - strasznie uciążliwe, chyba po 1-2h szlifowania na jedną latareczkę - papierem ściernym - kamień się zalepiał od tego aluminium - papier ścierny mniej...

Z tych zrobionych 3 sztuk, jeszcze 2 rozbierałem ponownie i znowu przerabiałem. Miałbym tutaj do opisania dużo wrażeń (chyba nie był bym w stanie obiektywnie opisać ani sterowników, ani rozkładu, czy ilości światła - raczej moja odczucia tylko). Tylko na razie czasu brak, to piszę, że bym mógł - może mnie ktoś zmobilizuje jakimiś pytaniami konkretnymi...

Wypróbowałem z 4 różne sterowniki z dx.com i jeden z cnqualitygoods.com

Ogólnie w tę latarkę te sterowniki pchają do 750mA (od 200mA - w maksymalnych trybach) Zasilanie 2xAA (eneloopy używam). Prąd z Aku biorą niektóre aż 2,1A (oczywiście przy niskim bardzo napiąciu wtedy :( )

Najwięcej stosowałem Kolimatory (dwa różne, później mam nadzieję podam namiary jakie). ale odkryciem tygodnia było, że nowa dioda Osram (otrzymana jako Sample) bardzo ładnie daje się skupić oryginalnym (podpiłowanym oczywiście) reflektorem od MiniMaga !!! takiego skupienia (jeszcze) nie udało i się z reflektorem uzyskać z XP-G, ale może jeszcze raz spróbuję z cree i refa coś uzyskać fajnego.

Na koniec dodam, że z przeróbek jestem bardzo zadowolony :)

Pozdrawiam

[ Dodano: 21 Marzec 2013, 17:50 ]
Ku pamięci i potomności ;)

Kolejny sezon, kolejne Mini Magi przerobione :D

Sezon zaczął się źle, bo dotychczasowy najlepszy sterownik na 2AA (Ten - $5 ) okazał się już niedostępny :( A szkoda, bo z testowanych kilku (chyba z 5, albo 6) z DX.com i CNqualitygoods ten miał najwyższą moc (i też najlepszą sprawność), prąd w max 700mA (trochę się grzała w bezruchu), i w trybie niższym mrugał znośnie (w przeciwieństwie do innych, które nieznośnie mrugały).

No i zaczęło się nowe polowanie na najlepszy dostępny sterownik (zasilany 2AA).

Wygrał Real Current Regulation AA torch circuit NO.:FF000116 za $8,5 Trochę drogo, ale warto!
W skrócie, 4 tryby. Po dłuższym wyłączeniu startuje od najniższego.
A-- Low low 7mA (more than 120 hrs runtime) Mierzone 0.01A
B-- Mid 160mA (4 hrs) Mierzone 0.11A
C-- Hi 500mA (65 minutes) mierzone: 0.55A
D--Strobe mierzone 0,25A

Z baterii na max pobierał ok 0,8A [wszędzie duże błędy, bo kiepski miernik] Tak czy owak sprawność bardzo ładna (w porównaniu do innych podnoszących napięcie z 2AA, ma się rozumieć)

i co najlepsze: BRAK MIGOTANIA W NISKICH TRYBACH, ZERO, NIC, ŚWIATŁO CIĄGŁE. a trzeba dodać, że najniższy trym jest bardzo niski :D (>=10mA).

To o sterowniku.

Co do modowania, to dość szybko już mi idzie przystosowywanie oryginalnego reflektora z MiniMaga do LEDa (teraz montowałem XP-E 2 ciepła 7b2 (albo 7b4 ;) ) i pokusiłem się pierwszy raz o zrobienie SMO - fakturowanego reflektora. Żoniowy bezbarwny lakier do paznokci nanieść na reflektor i maziać aż zacznie wysychać i powstają nierówności i dzięki temu mamy miękkie przejście od Spilla do Spota, czy tam na odwrót. :D Aż pozazdrościłem i do mojej też dołożyłem tę fakturę :D bardzo mi się to podoba - zasięg mniejszy, ale użyteczność większa. I tak za mała moc na szperacz :D

Tak, że zakochanie w Mini Maglite przerobionym na XP-G/E nie mija :D

BTW. przy przetaczaniu, to jednak średnica powinna być 19mm a nie 18... głębokość 18mm jest idealna. (tokarzowi powiedziałem, że ma być 18 i było za mało. musiałem znowu mini-szlifierką poprawiać :P

[ Dodano: 30 Grudzień 2013, 20:51 ]
Dopiszę trochę o moich modyfikacjach, bo miałem takie pytania na PW ale nie tylko. ;)

Jak ja to robię (jeszcze raz, ale w skrócie):

Głowicę roztaczam na średnicą taką jak tam jest, ale głębiej, na 18mm głębokości (tzn. roztaczane jest tylko z 3-4-5mm gwintu).

Z korpusu ucinam koniec, nieraz z 2-3mm, ale najpierw tylko tyle, żeby uciąć kołnierz i baterie mogły swobodnie wysuwać się w stronę diody.

Do sterownika dolutowuję sprężynkę.

Gwint na pigule przyszlifowuję (ręcznie miniszlifierką - kilka minut pracy) do takiego wymiaru, by wchodził w głowicę.

Na sterowniku nieraz lekko przeszlifuję zewnętrzną ścieżkę (minus - masa) tak, aby raczej nie dotykała piguły (na początku tego nie robiłem i było OK, aż w końcu jeden egzemplarz świecił nimi niedokręcenia i musiałem poprawiać). nieraz jeszcze rant sterownika od strony diody zamalowywałem lakierem, żeby tam też przebicia nie było, ale nie wiem czy to miało sens.

Sterownik wklejam w pigułę na klej Fujik (pod nazwą Fujik jest też pasta termoprzewodząca, pasta jest w "słoiczku" plastikowym, a klej w tubce).

Reflektor oryginalny przyszlifowuję od strony diody aż do uzyskania pożądanego skupienia z diodą, która będzie używana. Jeżeli kosztem skupienia chcę mieć ładniejsze miękkie przejście ze spotu do spilla (zamiast jakiś artefaktów ;) ) to robię reflektor OP za pomocą bezbarwnego szybkoschnącego lakieru do paznokci. Maluję nim, i paćkam po tym lakierze, gdy już zacznie ściągać, taki podsychający nie daje rady już się wygładzić i tak uzyskuję ref OP. :)

Pigułę z diodą wklejam na klej Fujik (oczywiście po dopasowaniu wszystkiego! na sucho). Podłoże diody do piguły w sumie też dawałem na Fujika, choć chyba w którejś wersji też na zwykłą pastę - wtedy musi być podłoże koniecznie przyciśnięte reflektorem - co w sumie zazwyczaj też jest zrealizowane. :)

Gdy już wszystko przymierzam to często reflektor jest za długi i nie da się ładnie mocno dokręcić nakrętki reflektora, wtedy na papierze ściernym ok 100-200 przyszlifowuję reflektor z przodu do odpowiedniej długości.

Staram się tak to dopasować, by dokręcanie reflektora dociskało diodę (podłoże ma się rozumieć) i pigułę. Przy dokręcaniu nakrętki szybki, dociskam palcem szybkę i wtedy kręcę nakrętką. Dzięki temu przytrzymywaniu nie kręci mi się i nie przesuwa reflektor czy podłoże diody.

Po włożeniu wszystkiego na klej i skręceniu, starannie wygarniam nadmiar kleju z głowicy od strony gwintu do korpusu. Klej wygarniam po trochu małym płaskim śrubokrętem w takim kierunku, by "nie wkręcać" kleju w rowki gwintu.

Koszty:

- dioda z podłożem - 10-15zł, Ja stosuję XP-E2
- sterownik jw. ulubiony mój to ten za $8,5 z CNQG
- piguła $3,5/5 http://www.cnqualitygoods.com/goods.php?id=1400
- toczenie głowicy - dawałem tokarzowi 10zł od sztuki, choć chyba chciał mniej, ale wcześniej z 2-3 sztuki ręcznie wyszlifowywałem miniszlifierką, co było ok 2-3h męczarnią :)

Poza tym:
- klej termoprzewodzący (ja używam Fujika z DX)
- lakier do paznokci bezbarwny (od żony ;) - o dziwo tych reflektorów nie rozpuszcza, ale niektóre (co się później okazało), tak
- papiery ścierne
- i inne narzędzia :)

W tym:
https://picasaweb.google.com/1066285394 ... redirect=1
albumie jest kilka zdjęć, które mogą pomóc (ale nie te pierwsze, bo to był śmiech na sali ;) ).

Ogólnie modowanie jest zgodne z ideą z wątku poleconego przez mihasa:
http://budgetlightforum.com/node/1642

W razie wątpliwości proszę pytać :)
ODPOWIEDZ