Lampka pod dynamo

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
grissley

Lampka pod dynamo

Post autor: grissley »

Wymyśliłem sobie, że uniezależnię się od baterii. Piasta/dynamo jest już "prawie" w drodze (Shimanowe DH-3N80).
Poprzeglądałem sobie troszkę forum i znalazłem ten link:

http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm

A w nim ten schemat:

Obrazek

Na elektronice znam się jak kura na lataniu, ale są do tego pliki ze szczegółami, znajomi z polibudy wyprodukują mi płytkę, jakoś to polutuję i o ile nie machnę się z polaryzacjami, powinno być ok (mam nadzieję). Ktoś na forum już ten układ chyba montował i podobno działa.
Kombinuję więc, że mając zmontowany taki układ, ciągnę od niego dwa kable do dynama, a kolejne dwa do diod.
Sugerując się tym wykresem:

Obrazek

myślę, że najsensowniej jest zrobić wersję na 4 diody.

I teraz mały problem rzemieślniczy:
Z tego, co zrozumiałem, muszę kupić 4 diody, cztery "optyki" i coś, co będzie ten zestaw chłodziło.
Czyli np., biorąc za przykład ofertę tego sprzedawcy:
http://www.allegro.pl/search.php?string ... &country=1
kupuję 4x np CREE XLamp XR-E STAR Q5 R2, do tego 4szt soczewek kwadratowych (2x 7st i 2x 14st), do tego jakąś aluminiową płytkę albo ceownik i radiator.
Płytki z diodami montuję na ceowniku (przykręcam śrubkami?), na nich umieszczam soczewki, do ceownika od góry albo z boku przykręcam radiatory(y).
Diody łączę szeregowo, kable doprowadzam do zmontowanego wcześniej układu.

I teraz - czy aby na pewno tak? O niczym nie zapomniałem?
Jak ma się sprawa odporności na wilgoć - pociągnąć wszystkie łączenia elastycznym poksipolem? A może nakapać na całość, od środka, woskiem ze świeczki?
Z tego co widziałem tutaj na forum, to popularne jest montowanie układu + soczewki w aluminiowym kwadraciaku. Nie grozi to przypadkiem eleganckim zwarciem przy pierwszym lepszym deszczu? :neutral:

Dalej, czy taki zestaw z 4 soczewek kwadratowych, z czego 2 są 7st, a 2 14st, będzie dawał w miarę akceptowalną wiązkę światła? A może lepiej dać jakieś okrągłe soczewki, każda o innym skupieniu (np 6, 9, 14 i 28st)? A może całość zapakować w jakąś wypatroszoną lampę, a tylko radiatory wystawić na zewnątrz (tyle, że troszkę spora by to musiała być lampa...)?
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

grissley pisze:Wymyśliłem sobie, że
...pozwolę sobie nawiązać do ciekawego początku...:
WITAM
:?:
:!:
:???:
grissley

Post autor: grissley »

eee...

Dzień dobry! :oops:

Jestem tu nowy i - zamiast standardowej formułki - chciałem się przywitać "problemem" :neutral:
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

Moim zdaniem możesz mieć problem z czterema diodami CREE XLamp XR-E STAR Q5 R2 bo tyle światła prawdopodobnie wypali dziurę w koszulce osoby jadącej przed Tobą... :mrgreen:
Nie wiem jaką moc ma to Twoje dynamo i jak wygląda sprawa ze świeceniem przy małej prędkości czy postoju ale dwie diody CREE XLamp XR-E STAR Q5 R2 na dwóch różnych soczewkach w zupełności wystarczą, jeśli oczywiście dostaną po nie mniej jak 700mA. Ja proponuję wybrać kąty około 15" na "długie" i 35" na "szerokie". Pamiętaj tylko że te soczewki kwadratowe mają oznaczenia katów połówkowe czyli np. +/- 7* znaczy że cała wiązka światła będzie miała 14 stopni.
Ja na Twoim miejscu pokombinowałbym z jakimś małym akumulatorkiem (np 18650), który byłby cały czas doładowywany z dynama tak, by światło nie przygasało przy małej prędkości i działało jeszcze powiedzmy 10 minut po zatrzymaniu się.
Zerknij sobie na mój projekcik - mi bardziej podobają się okrągłe lampki:
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=957&start=0
Ja w przeciwności do innych tego typu konstrukcji nie zabudowałem sterownika w lampce tak więc moje rozwiązanie pasowało by do Twojego zamysłu, w którym zapodany przez Ciebie układ (chyba dość duży) będzie zapewne schowany gdzieś w sakwie .
grissley

Post autor: grissley »

Kuras77 pisze:Moim zdaniem możesz mieć problem z czterema diodami CREE XLamp XR-E STAR Q5 R2 bo tyle światła prawdopodobnie wypali dziurę w koszulce osoby jadącej przed Tobą... :mrgreen:
No, chyba bym nie narzekał, gdyby jasno świeciło :mrgreen:
Kuras77 pisze: Nie wiem jaką moc ma to Twoje dynamo i jak wygląda sprawa ze świeceniem przy małej prędkości czy postoju ale dwie diody CREE XLamp XR-E STAR Q5 R2 na dwóch różnych soczewkach w zupełności wystarczą, jeśli oczywiście dostaną po nie mniej jak 700mA.
Dynamo nominalnie ma 6V/3W. Niemniej jednak, autor układu pisze, żeby wyciąć z dynama diodę zenera (o ile taka jest) i wówczas dynamo w piaście jest w stanie wyprodukować do... 10W (przy 6 diodach).
Według rozpiski, w układzie 3xLED, przy 15km/h dostają one po 460mA, natomiast maksymalny prąd dostarczany jest między 21 a 27 km/h i jest to 520mA.
W układzie 4 diod z kolei wygląda to tak, że przy 15km/h mamy 380mA, zaś max jest między 24 a 27 i wynosi 550mA.
Do 700mA więc trochę brakuje - czyli może jednak jest sens robienia 4 diod, a nie tylko 2ch ;)

Może zerknij na tego linka, którego wrzuciłem na początku - tam człowiek dość dokładnie tłumaczy, co jak śmiga, a dla mnie brzmi to dość mgliście, z racji niezorientowania w temacie.
Generalnie, przy sporych prędkościach układ pracuje jako "voltage doubler", a przy niższych, jako zwykły prostownik, co niby ma zapewnić niezłe funkcjonowanie przy każdej prędkości.
Co do dodania akumulatorka - no niestety, ja jestem za cienki, żeby samemu rozpisać odpowiedni schemat i jeszcze przygotować płytkę w CadSoftEagle'u.

Co do umieszczania układu w sakwie - płytka, wg autora, spokojnie mieści się w rurze sterowej.
Planowałem więc, że zbunkruję ją jakoś w rurze od widelca, dorzuce jakąś zaślepkę od spodu i już - nie będzie po tym śladu, poza wychodzącymi z główki ramy kabelkami :mrgreen:

Zaraz popatrzę sobie na Twój wątek dokładniej - aczkolwiek spora część (?większość?) wpisów na tym forów jest niestety ciężko strawna dla laików :neutral:
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

W takim wypadku radziłbym zrobić potrójne światełko i diody umieścić w trzech okrągłych soczewkach LEDiL ROCKET-SS (wąska), ROCKET-M (średnio szeroka) i ROCKET-W (bardzo szeroka):
http://www.ledil.fi/datasheets/DataSheet_ROCKET.pdf
Trzy diody Cree Q5 w trzech różnych soczewkach zasilane prądem około 350mA (zresztą to ich prąd "standardowy") powinny dać Ci sporą, wystarczającą ilość światła :cool:
Fraxinus
Posty: 46
Rejestracja: niedziela 02 gru 2007, 15:24
Lokalizacja: TL

Post autor: Fraxinus »

Moim zdaniem lampa używana na nieoświetlonej szosie powinna być na tyle dalekosiężna, żeby z 20-30 m dojrzeć nieoświetlonego pieszego/rowerzystę a jednocześnie nie oślepiać kierowców aut z naprzeciwka. Zdaje mi się, że z dostępnych soczewek najlepsze są te:
http://www.lediko.com/file.php?nazwa=pl_prd_opt_socz_20 - w swojej 4-ledowej lampce mam ich 3 oraz jedną owalną Ledil Rocket. Ledil SS skupia o wiele słabiej. Na dziurawą drogę taka lampa daje pełen komfort przy dowolnej prędkości, zasilam ją oczywiście z dynamopiasty. Przy okazji zapytam czy spotkał się ktoś z opiniami nt soczewki Ledil EVA do MC-E?
grissley

Post autor: grissley »

* te soczewki, które podajesz, występują tylko w wersji 8st - nie lepiej, zamiast 3 takich samych, dać różne?

* jak sprawdzają się takie, potrójne i poczwórne wynalazki, jak ten:
http://www.lediko.com/file.php?nazwa=pl ... _socz_35-4
?

* Najlepiej dać ledy XR-E, czy może jakieś inne?
Fraxinus
Posty: 46
Rejestracja: niedziela 02 gru 2007, 15:24
Lokalizacja: TL

Post autor: Fraxinus »

grissley pisze:* te soczewki, które podajesz, występują tylko w wersji 8st - nie lepiej, zamiast 3 takich samych, dać różne?
Moim zdaniem optymalny kąt dla rowerowej lampki to jakieś 5x15-20 st. z możliwie najmniejszym spillem, 10 st. i więcej w pionie to MZ za dużo - ustawiając strumień światła tak, żeby widzieć możliwie daleko lampa stanie się bardzo nieprzyjemna dla wszystkiego co zbliża się z naprzeciwka a i plama światła na drodze będzie mniej intensywna. Jedna soczewka owalna doświetla pobocze (kiedy ją doświadczalnie zasłaniam jakość oświetlenia mocno spada ;-) ) Dlatego właśnie uznałem, że 3x8 st. + owalny Ledil jest ok.
grissley pisze:* jak sprawdzają się takie, potrójne i poczwórne wynalazki, jak ten:
http://www.lediko.com/file.php?nazwa=pl ... _socz_35-4
?
Nie wiem, przypuszczam, że to Ledil a pojedyncze Ledile Rocket 8 st. nie skupiają tak dobrze jak te 8 st. z Lediko. Poza tym trzeba by kombinować z dodatkową owalną soczewką no i nie zmieści się do aluminiowego profilu.
grissley pisze:* Najlepiej dać ledy XR-E, czy może jakieś inne?
Używam tylko XR-E, P3, Q5 i teraz R2, 2 lata temu albo dawniej miałem jeszcze grzałki Edisony - tych nie polecam a i pewnie już ich nie sprzedają. Innych nie próbowałem więc nie wiem, forum jest raczej za Cree... Teraz myślę o MC-E ale nie ma tymczasem odpowiedniej optyki.
grissley

Post autor: grissley »

Dla mnie to zbyt skomplikowane (nie ma rozpisanych elementów ani płytki np, a ja bez tego sam się zakopię ;) ), ale może komuś się przyda:

Obrazek

Wg tego, co pisze autor, układ zapewnia podtrzymanie przy niskich prędkościach dzięki dodatkowym ogniwom (ładujących się przy dużej prędkości)
Całość tutaj:
http://www.nscl.msu.edu/~daniel/sreg.htm

[ Dodano: Pon Lis 24, 2008 8:50 am ]
A może ktoś umiałby zmodyfikować ten pierwszy układ?
Chodzi o to, żeby dodać obwód ładująco/zasilający, z np. 2x18650, który przy niskich prędkościach wspierałby LEDy dodatkowym prądem, a przy wyższych (np powyżej 500~520mA) zgarniałby nadwyżkę prądu w celu podładowania się?
ODPOWIEDZ