Instalacja 6V w rowerze - przednia lampka

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Czy to mogłyby być potencjalne części z których złożę lampkę?
Ledy
Driver
Radiator
Soczewka
Pozostanie kwestia skombinowania obudowy.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5040
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Te LEDy i kolimator sobie daruj, bo są dobre do domowych zastosowań.
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Zapytam inaczej, czy w Polsce da się kupić dobre części, czy tylko zagraniczne serwisy?
I jak możesz zdefiniować, domowe zastosowania. Chodzi o warunki atmosferyczne?
Czy z podanych przeze mnie części to są wszystkie, czy coś jeszcze poza obudową będzie potrzebne? Pomijam jakieś włączniki, przewody, ...
Pakiet jednak wychodzi za drogo, dużo powyżej mojego budżetu, więc raczej aku. żelowy.

Tak jeszcze tylko dopowiem, nie mam jakiś super wymagań, chcę żeby to działało i przyzwoicie świeciło. Chciałbym uniknąć sytuacji typu jak zapytałem na elektroda.pl o poradę w zakupie amplitunera i głośników. Określiłem wymagania i budżet to się dowiedziałem że za 3500 nie kupie nic co dobrze gra. Wypowiedzi "audiofili"... W praktyce kupiłem Denona 1901 i głośniki Koda i jest genialnie. Wydałem 2800.
Nie jestem jakimś pasjonatem oświetlenia, nie siedzę w tym. Proszę możliwie o pomoc w zakupie części, jeśli się da to w Polsce, kompleksowo w jednym sklepie, ewentualnie coś zagranicznego, ale sprawdzone :-) (www.fasttech.com??) Taka "lista zakupów" będzie idealna.

Tak jeszcze poczytałem na forum. Wariant z dwiema lampkami, gdzie jedna jest w szerszym kącie, np 90 stopni i druga na bezdroża w wariancie 20-30 stopni byłby chyba ok. Do tego każda z lampek ma regulację jasności poprzez sterowanie driverem bo widzę że tak się da :-) Liczę jeszcze na podpowiedź, gdzie szukać materiałów na obudowę.
Awatar użytkownika
maciex93
Posty: 2886
Rejestracja: sobota 14 sty 2012, 18:59
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: maciex93 »

A ja miałbym taki pomysł:
Lampka:
http://www.aliexpress.com/item/Strongly ... 60788.html
Szybka rozpraszająca http://www.aliexpress.com/item/2014-nov ... 68777.html
Do tego dobry pakiet np wspomniany 2S5P.

Lub sama lampka, na 2x XM-L2 o neutralnej barwie http://www.gearbest.com/led-flashlights/pp_133573.html
Również przyzwoite światło: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=12717
No i pakiet do niej, bo jest bez.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

maciex93 pisze:A ja miałbym taki pomysł:
Lampka:
http://www.aliexpress.com/item/Strongly ... 60788.html
Szybka rozpraszająca http://www.aliexpress.com/item/2014-nov ... 68777.html
Do tego dobry pakiet np wspomniany 2S5P.
To jest ciekawa alternatywa, a jak doczytałem w opisie, w paczce jest zasilanie i ładowarka :-)
Teraz faktycznie zastanawiam się czy bawić się w centralną instalację zasilającą...
Mirecki
Posty: 49
Rejestracja: niedziela 20 sty 2013, 22:01
Lokalizacja: Bieszczady

Post autor: Mirecki »

Po obejrzeniu propozycji listy zakupów kolegi grandcan0123 i jego ostatniej wypowiedzi nadal twierdzę, że gotowiec będzie ok. Dwie osobne lampki jak polecane Convoye są najprostszym rozwiązaniem, jednak myślałem, że koledze zależy na zasilaniu 2s do sygnału dźwiękowego.

Jeśli jednak chcesz coś składać to celuj raczej w diody XM-l2 np tu u kolegi z forum: dioda , optykę raczej na rower eliptyczną na krótkie jak polecali koledzy dostępne np w maritexie optyka carclo, driver jaki zaproponowałeś nadaje się ale nie ma takich oczywistych trybów i trzeba było by dorobić jakiś generatorek PWM albo jekiś przełącznik ustalający prąd za pomocą rezystorów. Prościej zastosować typowo latarkowy Tu jest jakaś przetwornica spełniająca warunki zasilania ale nie wiem co za model i jaką ma sprawność. Radiator podany przez Ciebie raczej odpada. W rowerze należało by zastosować obudowę pełniącą rolę radiatora. Wiąże się to zazwyczaj z toczeniem aluminium - dużo dobrych wykonań na forum - szukać i brać przykład. Pakiet wychodzi za drogo? 2s2p myślę że wystarczy do Twoich zastosowań a możesz zamontować go w koszyku i ładować ogniwa osobno. O Tu masz nawet jakiś koszyk z zabezpieczeniem wystarczy go w jakiś pokrowiec wsadzić. Ogniwo ze sklepiku parę złotych.
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Decyzja prawie ostateczna

Post autor: grandcan0123 »

Po głębokich przemyśleniach raczej całość pójdzie w tę stronę. Mianowicie centralne zasilanie 6V z aku żelowego 7,2Ah. Lampka tylna w wariancie światła stop, klakson. Co do przodu, orientuje się w cenach wytoczenia (lub cnc) obudowy z aluminium wraz z radiatorem za sugestią kolegi Mirecki. Jeśli będzie to realne nastąpi wybór podzespołów. Jeśli będzie drogo, wariant z profili aluminiowych i radiatory płaskie. Ogólnie widzę z przodu dwa światła, krótkie owalne do codziennej jazdy (miasto) oraz skupione długie jako pomocnicze (lasy i bezdroża).
Wzoruję się na tych projektach: Obudowa toczona lub Obudowa z profilu. Pewnie będę z Wami konsultował już konkretnie bebechy, jak określę wariant obudowy. Z grubsza będę potrzebował dwie mocne diody (tak ok. 1000lm jest koszące), do tego optyka owalna i skupiona oraz drivery (zasilanie 6V z opcjami sterowania natężeniem światła, opcjonalnie strobo).
Mirecki
Posty: 49
Rejestracja: niedziela 20 sty 2013, 22:01
Lokalizacja: Bieszczady

Post autor: Mirecki »

No i bardzo dobrze. Satysfakcja po wykonaniu czegoś samemu - gwarantowana. Pomyśl jednak nad zakupami w Chinach - zamówisz podzespoły i będziesz miał czas na ogarnięcie obudowy zanim przyjdą. Lampki Dariusza70 to według mnie bardzo dobry wzór do naśladowania - zwłaszcza wystająca powierzchnia przylegania diody którą łatwiej będzie wypolerować niż jakby była w zagłębieniu. Jednak jeśli nie chcesz stosować bardzo dobrych, lecz drogich modułów jak Dariusz musisz zrobić podtoczenie od tyłu lampki żeby zmieścić tam driver mocowany najlepiej do wciskanego mosiężnego pierścienia. Opcją jest montaż sterownika przy akumulatorze, ale i tak będzie on wymagał chłodzenia. Tutaj masz inny udany projekt, też bardzo ciekawy ale przystosowany do montażu drivera w lampce (mosiężna piguła na wcisk)
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Mirecki, możesz mi wyjaśnić jak chłopu na roli, co to jest piguła mosiężna na wcisk :-)? Może jakiś szkic? Ogólnie jak te elementy powinny być w obudowie poukładane. W międzyczasie poszukam części na fasttech.
michal1
Posty: 2524
Rejestracja: sobota 22 lis 2014, 17:08
Lokalizacja: Lublin

Post autor: michal1 »

Piguła to jest element na którym jest osadzone podłoże z diodą. Często z drugiej strony jest sterownik.
Na wcisk to znaczy, że nie jest wkręcana tylko wciśnięta :mrgreen:
Na drugim obrazku masz pigułę:
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=10135
Tylko nie pomyl z reflektorem , piguła nie ma takiego kształtu jak ref
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Dzięki za wyjaśnienie michal1.
Pomału mam już jakieś wyobrażenie o całości.
Wrzucę może dziś wstępny szkic (i tak muszę go mieć do wyceny). Postaram się wskazać miejsca gdzie co będzie. Liczę na Wasze opinie czy to będzie miało sens.
Przy okazji, czy jest ktoś na forum, co może dorabia na toczeniu w aluminium ? ;-)
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

wstępny projekt obudowy

Post autor: grandcan0123 »

Takie coś naskrobałem. Wymiary szacunkowe.
Obrazek
Jutro wrzucę plan elektryczny i może listę planowanych części. Jestem otwarty na wszelkie sugestie.
Jest wariant z driverem w obudowie, wer 2.
Mirecki
Posty: 49
Rejestracja: niedziela 20 sty 2013, 22:01
Lokalizacja: Bieszczady

Post autor: Mirecki »

Propozycja nr 1 całkiem poprawna ale trzeba zwrócić uwagę na parę rzeczy. Po pierwsze średnica wewnętrzna i długość przedniej części - musi być dopasowana pod konkretną optykę. Ty masz napisane fi wewn. 30,6mm i nie jestem pewien czy dobierzesz coś pod taki otwór. Są TIR'y 20mm, 26,5 i chyba 30 standardowo. Wiem że napisałeś, że wymiary orientacyjne, ale zwróć sobie na to uwagę. A co do długości, to warto uwzględnić jeszcze grubość simmerninga żeby to jakoś uszczelnić. Zaprojektowałeś też podtoczenie na diodę - niby nie problem ale jak tokarz Ci się nie przyłoży to będzisz to musiał ręcznie wyrównać. Jak jest płasko bez podtoczenia, to tylko papier wodny szyba i jazda, a jak jest podtoczenie to jednak trochę trzeba się nakombinować. A jak już podtoczenie to takie, żeby centrowało diodę z lekkim luzem, czyli dla podłoża 20 mm daj 20,5 - 21,0 mm i powinno być ok. Gwint tylny dobierz sobie do dostępnych dławików w tym rozmiarze (nie wiem czy tam jest metryczny?) to od razu sobie przez mocowanie wypuścisz kable - szczelnie i estetycznie.
W propozycji 2 rozumię że dochodzi taki sam czy też podobny przedni element jak w #1? Jeśli tak, to też nie jest źle, trzeba tylko zwiększyć podtoczenie na sterownik - musisz mieć możliwość puszczenia pod nim kabli do diody i dodatkowo zrobić je jakby dwustopniowe - z takim progiem żeby oprzeć sobie sterownik i przylutować rant. Oczywiście średnice też dobrać odpowiednio.
A w ogóle to jak zamawiasz np z fasttecha, to jeśli budżet Ci pozwoli zamów sobie takiego taniego a dobrego hosta- host , do tego jaiś sterownik i diodę i ewentualnie kolimatorek i poćwiczysz sobie składanie, lutowanie i budowę. A z latarki będziesz zadowolony.
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Dzięki za cenne rady.
Postaram się trochę odpowiedzieć na Twoje pytania.
Po pierwsze średnica wewnętrzna i długość przedniej części - musi być dopasowana pod konkretną optykę. Ty masz napisane fi wewn. 30,6mm i nie jestem pewien czy dobierzesz coś pod taki otwór.
Znalazłem optykę z dokładnie takimi wymiarami, głębokość póki co orientacyjna, około 20mm. Dziś lub jutro wrzucę linki do części.
A co do długości, to warto uwzględnić jeszcze grubość simmerninga żeby to jakoś uszczelnić.
Masz na myśli uszczelkę między oboma elementami. Jeśli tak to o tym nie pomyślałem. Coś poszukam i uwzględnię na projekcie.
Zaprojektowałeś też podtoczenie na diodę - niby nie problem ale jak tokarz Ci się nie przyłoży to będzisz to musiał ręcznie wyrównać.
Podtoczenie nie jest stricte pod diodę, bardziej żeby była możliwość złączenia elementów obudowy. To wgłębienie nie uwzględnia dokładnej średnicy płytki z diodą. Napisałeś o szlifowaniu, jeśli trzeba by było ręcznie pogłębić?
Gwint tylny dobierz sobie do dostępnych dławików w tym rozmiarze (nie wiem czy tam jest metryczny?) to od razu sobie przez mocowanie wypuścisz kable - szczelnie i estetycznie.
Dokładnie taki mam zamysł :-) Chcę dać tam tulejkę fi 10, i wyprowadzić przewody, zasilanie i sterowanie. Tulejka będzie wkręcona do uchwytu na lusterko (podpatrzone na forum).
W propozycji 2 rozumię że dochodzi taki sam czy też podobny przedni element jak w #1?
Tak. Front docelowo będzie trochę grubszy. Średnica całości się zwiększy.
...trzeba tylko zwiększyć podtoczenie na sterownik - musisz mieć możliwość puszczenia pod nim kabli do diody i dodatkowo zrobić je jakby dwustopniowe - z takim progiem żeby oprzeć sobie sterownik i przylutować rant.
Możesz mi to jakoś rozwinąć, dokładniej opisać? Może wrzucić obrazek ilustrujący o co chodzi. To jest tzw. piguła, nie wiem jakby miała w przekroju wyglądać, gdzie przewody puścić które połączą płytkę diody i sterownika.
A w ogóle to jak zamawiasz np z fasttecha
Elementy kompletuje z polskich źródeł. Jak napisałem, wrzucę linki do Waszej weryfikacji oraz czego oczekuję po elementach, co chcę w końcowym produkcie otrzymać :-). Wtedy jeśli znajdzie się ktoś dobry i będzie miał chęci to może zaproponuje coś z zagranicznych sklepów lub innych polskich (zależy mi w tym przypadku na sprawdzonym źródle).

Bardzo możliwe że wycena toczenia będzie taka że budżet klęknie. Mam już wariant zastępczy który dopracowuję, niestety zakłada że sterownik będzie poza obudową. Mianowicie byłaby to rura aluminiowa fi 50 o grubości 10mm lub fi 40 i 5mm gruba. Do tego wycięcie na waterjet ramki na przód która będzie przykręcona i przytrzyma optykę. Na tył radiator okrągły fi 50 lub odpowiednio fi 40, również przykręcany. Jeszcze pokombinuję z upchnięciem sterowania, chyba że zakupię płytkę z diodą i sterowaniem w jednym :-) to nie będzie problemu.
Temat rozwojowy. Ogólnie bardzo się nakręciłem :-)
Mirecki
Posty: 49
Rejestracja: niedziela 20 sty 2013, 22:01
Lokalizacja: Bieszczady

Post autor: Mirecki »

Nabazgrałem Ci na szybko coś takiego. Może Ci to coś pomoże:

Obrazek

A w tylnym otworze miałem na myśli taką dławicę przykład


Edit: Acha i nie sugeruj się nazwami uszczelnień na rysunku - grzebałem w motocyklu i coś mnie z tymi simmeringami naszło. Należy zastosować oczywiście ORING.
ODPOWIEDZ