Przewody w latarkach -> miedź czy alu? Z zasilacza ATX?
Przewody w latarkach -> miedź czy alu? Z zasilacza ATX?
Witajcie drodzy Koledzy i Koleżanki!
Wraz z ostatnią chińską paczuszką pojawiły się również ciężkie pytania, niektóre natury moralnej, inne bardziej technicznej. Porzucając te pierwsze w zapomnienie, pozostały następujące kwestie sporne:
1. po rozkręceniu latarki załamałem się tym, jakie kable są w nich stosowane. Nie wydaje mi się, żeby przewód takiej grubości był w stanie wydajnie wepchać w diodę do 3 amperów -> trzeba wymienić. Forumowi szamani mówili o silikonowych kablach 22-20AWG, jednak mieścina mała, obsługa w sklepach jedyne co słyszała o silikonach to w kontekście damskich implantów... Tu rodzi się pytanie, czy przewody latarkowe(sterownik->dioda) można z powodzeniem zastąpić przewodami z komputerowego zasilacza ATX? One również w końcu projektowane były z myślą o przenoszeniu dość dużych(jak na latarkę) prądów (5-15A, albo i więcej!)
2. opracowując niecny plan działania zrodziło się kolejne pytanie! W niektórych zasilaczach spotkałem się z przewodami miedzianymi, w innych z aluminiowymi. Czy wsadzając przewody miedziane zamiast aluminiowych istniałaby jakaś różnica w działaniu latarki? (zauważalna bądź nie?).
3. Pytanie z czystej ciekawości, niż weryfikacja jakichkolwiek zamiarów: słyszałem, że przykładowo w instalacjach elektrycznych przewodów z różnych materiałów nie powinno się mieszać. Co potencjalnie mogłoby się stać, gdyby pomieszać w latarce przewody, i zastosować jeden miedziany i jeden aluminiowy?
Rozumiem, że kwestie grubości kabli są mocno zależne od diody, zasilania i samej latarki, chciałem jednak żeby temat miał naturę nieco bardziej ogólną, tak aby w przyszłości i innym się przydał!
Czas na modyfikacje nadszedł!
Pozdrawiam,
m-marsian.
Wraz z ostatnią chińską paczuszką pojawiły się również ciężkie pytania, niektóre natury moralnej, inne bardziej technicznej. Porzucając te pierwsze w zapomnienie, pozostały następujące kwestie sporne:
1. po rozkręceniu latarki załamałem się tym, jakie kable są w nich stosowane. Nie wydaje mi się, żeby przewód takiej grubości był w stanie wydajnie wepchać w diodę do 3 amperów -> trzeba wymienić. Forumowi szamani mówili o silikonowych kablach 22-20AWG, jednak mieścina mała, obsługa w sklepach jedyne co słyszała o silikonach to w kontekście damskich implantów... Tu rodzi się pytanie, czy przewody latarkowe(sterownik->dioda) można z powodzeniem zastąpić przewodami z komputerowego zasilacza ATX? One również w końcu projektowane były z myślą o przenoszeniu dość dużych(jak na latarkę) prądów (5-15A, albo i więcej!)
2. opracowując niecny plan działania zrodziło się kolejne pytanie! W niektórych zasilaczach spotkałem się z przewodami miedzianymi, w innych z aluminiowymi. Czy wsadzając przewody miedziane zamiast aluminiowych istniałaby jakaś różnica w działaniu latarki? (zauważalna bądź nie?).
3. Pytanie z czystej ciekawości, niż weryfikacja jakichkolwiek zamiarów: słyszałem, że przykładowo w instalacjach elektrycznych przewodów z różnych materiałów nie powinno się mieszać. Co potencjalnie mogłoby się stać, gdyby pomieszać w latarce przewody, i zastosować jeden miedziany i jeden aluminiowy?
Rozumiem, że kwestie grubości kabli są mocno zależne od diody, zasilania i samej latarki, chciałem jednak żeby temat miał naturę nieco bardziej ogólną, tak aby w przyszłości i innym się przydał!
Czas na modyfikacje nadszedł!
Pozdrawiam,
m-marsian.
1 Możesz bez obaw o ile przejdzie przez otwory i nie będzie wadził nigdzie.
2 Era przewodów alu minęła już, pewnie masz posrebrzane ale to i tak nic nie zmieni w latarce.
3 Nie mogą się stykac miedz i alu w otwartym powietrzu, bo pod wpływem wilgoci śniedzieją i traci się kontakt elektryczny. Można natomiast je łączyć poprzez mosiądz, złoto itp.
2 Era przewodów alu minęła już, pewnie masz posrebrzane ale to i tak nic nie zmieni w latarce.
3 Nie mogą się stykac miedz i alu w otwartym powietrzu, bo pod wpływem wilgoci śniedzieją i traci się kontakt elektryczny. Można natomiast je łączyć poprzez mosiądz, złoto itp.
Bardzo źle będzie się lutować z atx'a.
Silikonowe są fajne że izolacja nie płynie, są elastyczne, nawet jak piguła nagrzeje się do 60* izolacja będzie cała.
Silikonowe są fajne że izolacja nie płynie, są elastyczne, nawet jak piguła nagrzeje się do 60* izolacja będzie cała.
Ostatnio zmieniony sobota 14 lis 2015, 15:00 przez maciex93, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Witam
Przewody z zasilaczy komputerowych, to trochę grube są... Ja często stosowałem przewody z rozdartych taśm 0,35².
Aha w zasilaczach, to jakieś diabelstwo dają, bo nawet czasem magnes przyciąga...
Pozdrawiam
Przewody z zasilaczy komputerowych, to trochę grube są... Ja często stosowałem przewody z rozdartych taśm 0,35².
Aha w zasilaczach, to jakieś diabelstwo dają, bo nawet czasem magnes przyciąga...
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Powiem Wam, że mieliście racje Kable z ATX może nie "pływały" po nagrzaniu lutownicą, ale dobrze je powyginać było cholernie ciężko. Do tego spoiwo weszło w część przewodu z izolacją, przez co kabel stał się strasznie sztywny zaraz koło lutów! Do następnej latarki z pewnością kupię kable silikonowe
Do tego wszystkiego C8 ze zintegrowaną pigułą nie wydaje się być najłatwiejsza do zalutowania (głęboki ref, ciągle odrywałem kabel "+" od sterownika do diody ), a po skróceniu ich (kabli ATX) do absolutnego minimum, ciężko było odpowiednio je "zakręcić" zeby sterownik wszedł na swoje miejsce Jednak po wielu próbach wszystko się udało, i może nie wygląda najładniej, ale kieszonkowe działko fotonowe działa wybornie
PS. przed skalpem, wymianą przewodów i pasty miałem 5 trybów -> low - med - high - strobo - sos. Po wymianie mam low - med - high. Standardowy aliexpressowy sterownik, C8 od simona. Musiałem jakoś po drodze zmienić bank i w sumie ten nawet bardziej mi odpowiada
Do tego wszystkiego C8 ze zintegrowaną pigułą nie wydaje się być najłatwiejsza do zalutowania (głęboki ref, ciągle odrywałem kabel "+" od sterownika do diody ), a po skróceniu ich (kabli ATX) do absolutnego minimum, ciężko było odpowiednio je "zakręcić" zeby sterownik wszedł na swoje miejsce Jednak po wielu próbach wszystko się udało, i może nie wygląda najładniej, ale kieszonkowe działko fotonowe działa wybornie
PS. przed skalpem, wymianą przewodów i pasty miałem 5 trybów -> low - med - high - strobo - sos. Po wymianie mam low - med - high. Standardowy aliexpressowy sterownik, C8 od simona. Musiałem jakoś po drodze zmienić bank i w sumie ten nawet bardziej mi odpowiada
Ostatnio zmieniony niedziela 15 lis 2015, 12:22 przez mmarsian, łącznie zmieniany 1 raz.
Kable silikonowe. Takie używam: http://rc-team.pl/77-kable-silikonowe
Ja takie: http://www.speckable.pl/produkt/4087/Ka ... ml?ref=qq1
Głównie dlatego, że mam fizycznie sklep pod ręką, ale wysyłki też robią.
Głównie dlatego, że mam fizycznie sklep pod ręką, ale wysyłki też robią.
piciex, te co zalinkowałeś może i są silikonowe ale nie mają bardzo cienkiej żyły jak te modelarskie, dzięki czemu są dużo bardziej giętkie, do tego silikonowa izolacja modelarskich jest dużo bardziej miękka.
Silikonowy modelarski 16AWG ma setki jak nie tysiące żył.
Także izolacja modelarskich jest odporna na 400C mimo tego że na kabelku jest 200C
Silikonowy modelarski 16AWG ma setki jak nie tysiące żył.
Także izolacja modelarskich jest odporna na 400C mimo tego że na kabelku jest 200C
NIE BOJĘ SIĘ GDY ŚWIATŁO ZNIKA, BO MAM LATARKĘ NA OGNIWACH PANASONIC' A
Wiem o tym. Te 0,5mm² ze SpecKabli jeszcze jakoś współpracują, ale 2,5mm², które u nich kupiłem do bocznika są sztywne jak druty.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 16 lis 2015, 21:59 przez piciex, łącznie zmieniany 1 raz.