Witam serdecznie wszystkich forumowiczów!
Postanowiłem napisać tego posta bo nie byłem w stanie znaleźć żadnych konkretnych dla mnie informacji i liczę, że na tym forum uzyskam odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Z góry zaznaczam, że w temacie elektroniki/elektryki jestem obeznany na poziomie minimalnym. Mianowicie - jakiś czas temu zrobiłem panel składający się z 15 diod Xlamp Cree X-PE i 10 X-TE wszystkie na 700 mA, całość panelu z 2 wentylatorami to niecałe 60 W.
Jako, że żywotność i wydajność diod idzie w parze z jak najniższą temperaturą wszystkie diody są na płytkach MCPCB które to z kolei są przyklejone klejem termoprzewodzącym do radiatora 250x192mm, wysokość żebrowania 50mm. Dodatkowo (w tym momencie jako nawiew) na górze ożebrowania znajdują się 2 wentylatory fi 92. Radiator nie jest ciepły, powiedziałbym wręcz, że jest chłodny, płytki MCPCB też. Czujka z zwykłego termometru/higrometru elektronicznego (zdaje sobie sprawę, że nie jest to fachowy pomiar) ułożona jakiś 1 cm od diody wskazuje max 33 stopnie przy wyłączonych wentylatorach, około 27 przy załączonych. Za to soczewka diody jest naprawdę gorąca, nie jestem w stanie zmierzyć jak bardzo. Tyle wstępu, teraz pytania:
1. Zakładając, że z diody mocy ciepło jest dobrze odprowadzane soczewka powinna być gorąca?
2. Jest to możliwe, że radiator tych rozmiarów z 2 wentylatorami tak dobrze odprowadza ciepło, że nie czuć tego na radiatorze i praktycznie w ogóle na płytkach MCPCB?
3. Jeśli soczewka nie powinna być gorąca to czy jest możliwość, że grubość radiatora (5,5mm) lub złe doklejenie diod wręcz "hamuje" oddawanie ciepła w 100% czyniąc radiator zimnym?
Dodam, że zaraz po wyłączeniu zasilania soczewki są zimne, i były bardzo duże problemy z lutowaniem - Obstawiam, że płytki MCPCB nie były w stanie się nagrzać i lut nie łapał (Diody na płytkach były wpierw klejone do radiatora później lutowane).
Z góry dziękuję za odp i mam nadzieje, że temat założyłem w dobrym dziale.
Panel led
1 Soczewka pewnie jest chłodna a pomiar nieprawidłowy - lepie użyć termopary i odrobiny pasty termo przyłożonych do boku diody. Ciepło czuć palcem, bo światło to też energia.
2 W kompach masz po 60-100W do odprowadzenia z procesora a radiatory są dużo mniejsze.
3 Słabo dociśnięte diody z podłożami do radiatora mogą się rzeczywiście grzać a klej wtedy blokuje przepływ ciepła.
Ogólnie to najpierw się lutuje diody do podłoża (najlepiej z dociśnięciem, by nie było za dużo cyny pomiędzy) a później klei do radiatora z mocnym dociśnięciem. Za bardzo nie widzę tego, żeby lutować po sklejeniu o ile były dobrze przyklejone.
2 W kompach masz po 60-100W do odprowadzenia z procesora a radiatory są dużo mniejsze.
3 Słabo dociśnięte diody z podłożami do radiatora mogą się rzeczywiście grzać a klej wtedy blokuje przepływ ciepła.
Ogólnie to najpierw się lutuje diody do podłoża (najlepiej z dociśnięciem, by nie było za dużo cyny pomiędzy) a później klei do radiatora z mocnym dociśnięciem. Za bardzo nie widzę tego, żeby lutować po sklejeniu o ile były dobrze przyklejone.
Źle się wyraziłem - Diody były zakupione w formie gotowych płytek MCPCB z dolutowanymi diodami, chodziło mi o lutowanie płytek MCPCB między sobą - łączenie przewodami.
Płytki z diodami powinny być dobrze poklejone, starałem się je maksymalnie dociskać podczas klejenia, aczkolwiek jakiegoś błędu nie wykluczam
Według informacji na których się wzorowałem, te chłodzenie powinno wystarczyć - ale uczucie ciepła bijące od soczewki mnie zbiło z tropu stąd moje pytania, wole dmuchać na zimne.
Postaram się pokombinować z tą termoparą - nie miałem z tym do czynienia, ale zawsze jest czas na ten pierwszy raz. Aczkolwiek nie ukrywam - wolałbym już mieć pewność.
Dzięki za odpowiedź.
Płytki z diodami powinny być dobrze poklejone, starałem się je maksymalnie dociskać podczas klejenia, aczkolwiek jakiegoś błędu nie wykluczam
Według informacji na których się wzorowałem, te chłodzenie powinno wystarczyć - ale uczucie ciepła bijące od soczewki mnie zbiło z tropu stąd moje pytania, wole dmuchać na zimne.
Postaram się pokombinować z tą termoparą - nie miałem z tym do czynienia, ale zawsze jest czas na ten pierwszy raz. Aczkolwiek nie ukrywam - wolałbym już mieć pewność.
Dzięki za odpowiedź.
Soczewka jeśli by się nagrzała, to stygła by kilka (naście) sekund, więc w ramach testu włącz na jakiś czas diody, wyłącz i sprawdź temperaturę od razu po wyłączeniu.
Energia światła z diody jest na tyle duża, że u mnie s2+ na 2,8A potrafi na max mocy w ciągu 5-7 minut wypalić dziurę w czarnym plastiku o grubości 1mm.
Energia światła z diody jest na tyle duża, że u mnie s2+ na 2,8A potrafi na max mocy w ciągu 5-7 minut wypalić dziurę w czarnym plastiku o grubości 1mm.