Jak przylutować aluminiowe nakrętki do latarki?

....nie pasujące gdzie indziej...
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Jak przylutować aluminiowe nakrętki do latarki?

Post autor: Borsuczy »

Cześć. Chciałbym przylutować w jakiś sposób nakrętki do latarki, żebym mógł przykręcać przednią szybkę na śrubki. Czy uda się w ten sposób zamontować takie o to aluminiowe nitonakrętki?:
https://allegro.pl/nitonakretki-alumini ... 34896.html

Co będę do tego potrzebował? W jaki sposób przygotować elementy do lutowania? Czymś wytrawić? Macie jakieś polecane luty/ cyny do latarkowego aluminium?

Chodzi o tą lampkę:
viewtopic.php?p=261471
Awatar użytkownika
oko
Posty: 57
Rejestracja: czwartek 19 lis 2009, 18:39
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: oko »

Poczytaj ten wątek
viewtopic.php?t=17723&postdays=0&postor ... ie&start=0
Topnik ф61A daje radę.
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Co to jest topnik ф61A? Google nie znalazło nic pod tą frazą. W tym temacie nie piszą żadnych konkretów. Piszą coś o jakimś ruskim specyfiku, w linkach z ebaja też pokazują coś parusku. To jest chyba to coś o czym czytałem. Gdzieś zdarzało mi się czytać że jest jakiś ruski super topnik, że wszystko ze sobą zlutuje, a jego cechą szczególną jest to że jego opary są trujące. Gdzie mogę takie coś kupić i jak to się nazywa? To ten jelly flux?
https://allegro.pl/topnik-future-hf-rew ... 17018.html
124 zł
No tak trochę dużo...
Awatar użytkownika
Rysiu.
Posty: 1461
Rejestracja: poniedziałek 12 paź 2009, 22:30
Lokalizacja: południe

Post autor: Rysiu. »

UF C2: XM-L2 T6 3C @8AMC; XM-L U2 1C @10AMC; XM-L2 T6 3C@10AMC; XM-L2 U3 7A@10AMC
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

"Nowość" :D :D :D Wczoraj pewnie jeszcze ziemniakami handlował, więc dla niego to nowość. :D
To jest to, dzięki. A jak z techniką? Wydaje mi się że powinno być tak:
1. na świeżo wyszlifowane i odtłuszczone nitrem elementy nakładam topnik
2. skrobię powierzchnię metalu pod topnikiem, żeby nie dostało się tam powietrze
3. czekam chwilkę i zaczynam grzać
4. jak dotknięta do elementu cyna się roztapia to znak że jest temperatura ok, więc "napawam" cyną
5. czekam aż ostygnie i mam bardzo ładnie przylutowaną cynę do aluminium???
Wtedy jeśli to się uda, to robię to samo z drugim elementem, a potem grzeję dwa żeby cyna się na nich roztopiła, kładę na siebie i czekam aż ostygną. Będę miał wtedy przylutowane elementy? Coś tak mi się wydaje, że skończy się jak zawsze, roztopiona cyna zacznie jak poj***** uciekać z aluminium prosto mi na stopy, lub na dywan, a ja zostanę z śmierdzącym pokojem, brudnym biurkiem, narzędziami i poparzonymi stopami. :mrgreen:
Awatar użytkownika
Rysiu.
Posty: 1461
Rejestracja: poniedziałek 12 paź 2009, 22:30
Lokalizacja: południe

Post autor: Rysiu. »

Co do sposobu lutowania to spojrzyj na post 247153, aha na zagranicznych forach piszą żeby po wszystkim dokładnie zmyć pozostałość np. IPA bo jest agresywny i może być mało ciekawie.
UF C2: XM-L2 T6 3C @8AMC; XM-L U2 1C @10AMC; XM-L2 T6 3C@10AMC; XM-L2 U3 7A@10AMC
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Jakby tam nie było napisane, że to jest lutowanie, to patrząc po tych zdjęciach nie wiem jaki wniosek bym wysnuł. To wygląda jak jakieś smarki, pewnie mocniej się to pociągnie i się odklei. Nie wiem co to ma wspólnego z normalnym lutowaniem miękkim, w którym na styku cyny z aluminium zrobiłby się stop AlSn. Może jakby zrobił to beztlenowo, czyli skrobał element tak jak opisałem, przykryty kroplą topnika to byłoby ok?
Awatar użytkownika
Rysiu.
Posty: 1461
Rejestracja: poniedziałek 12 paź 2009, 22:30
Lokalizacja: południe

Post autor: Rysiu. »

Zobacz na ta filmiki z aukcji, gość smaruje fluxem przykłada cynę, grot i już trzyma, musisz spróbować i może jakiś swój lepszy sposób znajdziesz ;)
Beztlenowo to niby tylko przy lutowaniu aluminium do miedzi
UF C2: XM-L2 T6 3C @8AMC; XM-L U2 1C @10AMC; XM-L2 T6 3C@10AMC; XM-L2 U3 7A@10AMC
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Będę musiał chyba podejść na jakiś bazar, kupić najtańsze urządzenie przypominające latarkę i popróbować. A może to po prostu przykleję. Jakieś doświadczenie z trwałym klejeniem rzeczy, których nie da się sklecić, mam. Dzięki za pomoc.
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 651
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Browar »

Ja lutowałem aluminium korzystając ze stężonego HCl, ale to były małe elementy nie latarkowe. Lutowałem też ZnAl w ten sposób.
pozdrav
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Browar, robiłeś to "beztlenowo", tak że skrobałeś aluminium pod kropelką kwasu i lutowałeś bez powietrza? Jak to się trzymało po przylutowaniu? Tworzył się stop AlSn w miejscu styku cyny i alu? Czy po prostu przylepiona cyna i można było urwać to, tak żeby aluminium zostało nienaruszone?
Awatar użytkownika
mhu
Posty: 76
Rejestracja: wtorek 14 lip 2015, 23:33
Lokalizacja: LSW

Post autor: mhu »

Kwas fosforowy też podobnie działa, a nie jest tak niebezpieczny nawet stężony.
Awatar użytkownika
Browar
Posty: 651
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 18:33
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Browar »

Borsuczy pisze:Browar, robiłeś to "beztlenowo", tak że skrobałeś aluminium pod kropelką kwasu i lutowałeś bez powietrza? Jak to się trzymało po przylutowaniu? Tworzył się stop AlSn w miejscu styku cyny i alu? Czy po prostu przylepiona cyna i można było urwać to, tak żeby aluminium zostało nienaruszone?
Nic nie skrobałem, aluminium było czyste. Nie próbowałem odrywać, to małe elementy były i trzymało. HCl reaguje z Al2O3 tworząc AlCl3 i H2O, przy lutowaniu cyna zachowuje się jak na miedzi, normalnie bieli. Stosuję dymiący, stężony HCl i "wszystko" tak lutuję - stare, utlenione przewody, ocynk, nowe konektory z dziwnego mosiądzu do których się cyna nie chwyta. Kwas jest dobry do lutowania wszystkiego, tylko trzeba zadbać o BHP - nie wdychać, uważać na pryskanie (szkoda oczu i ubrań) czyli w okularach i w przeciągu. Do aplikacji świetne są pałeczki kosmetyczne.
pozdrav
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Tak mi się wydaje że kwas solny to jest jedna z tych rzeczy, którą jak tylko przetestuję, nie będę sobie mógł wyobrazić życia bez niej. Dzięki
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

http://www.elektronika.bialystok.pl/pl/ ... 100ML/6965
Coś takiego nada się? Ma w sobie 35% kwasu fosforowego i piszą że jest do powierzchni niklowanych. No i jak tego używać w przypadku gdy mam duży element? Mam jedną taką krowę aluminiową, radiator z komputera i chciałbym przylutować do niego diodę na podłożu aluminiowym. Nałożyć taki kwas i grzać to nad palnikiem z kwasem? Czy nałożyć kwas, poczekać aż zeżre tlenki, wytrzeć i dopiero grzać? Wtedy tlenki znów się pojawią. Jak mówię jakby to był kabelek lub jakaś blaszka problemu by nie było, ale tą krowę 5 minut trzeba grzać nad palnikiem w kuchni żeby cyna się topiła. Próbowałem różnych sposobów, skrobałem to, czyściłem, grzałem z fluxem i zawsze kończyło się tak, że później musiałem z kuchenki cynę skrobać... Więc potrzebny jest jakiś kwas
ODPOWIEDZ